Podcast: Derfor er det klogt, hvis Loud skifter navn

”De står med ryggen mod muren og syv pistoler for panden,” siger ekspert i ’Budskab’ om, hvorfor et navneskift til 24syv vil give god mening for Radio Loud. En strategi, kanalens programdirektør, Simon Andersen, afviser at kommentere

”Jeg syntes, det var så vildt. Ikke så meget idéen om et navneskift, men at det var til ’24syv’. Så jeg tænkte: ’Ej, det er en and, det er simpelthen for skørt til, at det kan give mening.’ Men så tænkte jeg alligevel, at ’Jo. Jo, det kan måske godt give mening’.”

Sådan siger Karne Lykkebo, managing partner i Geelmuyden Kiese, om første gang hun hørte forlydender om, at Radio Loud er på vej til at skifte navn til 24syv.

I podcasten ’Budskab’ siger hun, at hun er endt med at synes, det vil være en klog strategi for Loud.

”De står med ryggen mod muren og syv pistoler for panden, og så kaster de bare alt over bord, alt vraggods, alt hvad der nogensinde har været: Direktion, værter, formål. Det hele skal bare væk,” siger Karne Lykkebo.

I samme uge, som Radio Loud har fået sønderlemmende kritik fra Radio- og tv-nævnet, forlød det flere steder, at den udskældte ungdomskanal er på vej til at skifte navn til 24syv.

Først blev det omtalt i Frihedsbrevet, hvorfra det bredte sig til sociale medier og til blandt andet Politiken. Louds programdirektør, Simon Andersen, har afvist at be- eller afkræfte, om der er et navneskift på vej, også over for Journalisten og til podcasten ’Budskab’.

Steffen Hjaltelin, stifter af Hjaltelin Stahl, mener på lige linje med Karne Lykkebo, at det vil være klogt at finde et andet navn til Loud.

”Det er et navn, som er så udfordret, som noget overhovedet kan være,” siger Steffen Hjaltelin, som dog understreger, at det kræver, at ’indholdet følger med’.

Palaver giver god platform

Han fortæller, at han begyndte at ’skraldgrine’, da han først hørte om navneskiftet, og at han godt gad sidde med på de møder hos Loud, hvor de muligvis overvejer det, fordi de sikkert også ’selv er kommet til at grine’.

”Det er simpelthen for tykt,” siger han.

Navnet ’24syv’ har imidlertid en række fordele i forhold til et helt nyt radionavn, mener begge eksperter.

”Hvis det bliver ’24syv’, så kommer der en masser palaver. Så har de en god platform til at sige: ’Det er, fordi vi vil sådan og sådan, og så kan de trække på nogle referencer fra, hvad folk synes er god taleradio,’ siger Karne Lykkebo.

”Det er så utroligt svært at få ørenlyd for et nyt navn og trænge igennem med det. Det tager tid, tid, tid, og det koster penge, penge,” siger Steffen Hjaltelin.

”Når først man har fået idéen, så er det dælme svært at tage et andet navn, med de fordele der er med opmærksomhed og gennemslag på det,” siger han.

0 Kommentarer

Læs også

Podcast: Ekstra Bladet får ’Danmarks største mediebrand’ i chefstolen

Podcast: Ekstra Bladet får ’Danmarks største mediebrand’ i chefstolen

20. MAJ 2021
Derfor er REMA1000 Danmarks bedste brand

Derfor har REMA1000 overhalet Lego som Danmarks bedste brand

20. NOVEMBER 2020