search

Podcast: Anders Krab ”bringer en bombe” ind under mediernes troværdighed

Var det god positionering af Berlingske Media, da koncernchef Anders Krab-Johansen satte ild til Twitter med kommentar om rød slagside blandt journaliststuderende? Eksperterne i ’Budskab’ er uenige

”Jeg synes, det er superstærkt af ham.”

Sådan siger Anna Rørbæk, selvstændig i Rørbæk Kommunikation, i denne uges ’Budskab’ om Anders Krab-Johansens kommunikation om røde journaliststuderende.

Koncernchefen tweetede om en intern DMJX-undersøgelse, der viser, at journaliststuderende på 2. og 3. semester stemmer markant længere mod venstre end befolkningen generelt. Anders Krab skrev blandt andet, at: ”Det er skidt for mangfoldigheden i dansk presse”, og han efterlyste, at ledelse og undervisere på DMJX ”vil rette op på skævheden”.

Et tweet, der satte platformen helt og aldeles i kog og siden kastede medieomtale af sig.

Efter Anna Rærbæks mening er det et stærkt eksempel på ’ceo-activism’, hvor en topchef går ud med en holdning, der støtter op om virksomhedens værdier.

”Det er helt reelt i mine øjne, at han går ud og har denne her holdning, fordi den flugter med det, han i øvrigt står for. Jeg synes, det er lækkert, at man kan mærke ham. Det er lækkert, at man får en fornemmelse af, hvor Berlingske Media som koncern står i billedet,” siger Anna Rørbæk.

”Superuheldige” svar på Twitter

Mikael Baden, direktør i bureauet Friday, er derimod ikke imponeret. Han ser flere ’problemer’ med Anders Krab-Johansens verbale udfoldelser.

For det første i svarene fra Krab til de brugere, der spørger, hvordan han mener, DMJX-ledelsen skal ændre på billedet.

”Han blev fornærmet,” mener Mikael Baden og fremhæver svar fra Anders Krab-Johansen, hvor han skriver til andre på Twitter, at ’jeg havde troet om dig, at du kunne læse indenad, men det kan du åbenbart ikke’ eller ’dumt spørgsmål’.

”Sådan nogle ting skriver han i Twitter-tråden. Det synes jeg er superuheldigt for en koncernchef,” siger Mikael Baden.

Derudover mener han, at Anders Krab-Johansen snubler i argumentationen om ’mangfoldighed’.

”Jeg synes ikke, du kan måle mangfoldighed i grundsyn på, hvordan du stemmer på andet eller tredje semester på journalisthøjskolen,” lyder det fra Mikael Baden.

Og endelig kan Krabs kommunikation være med til at skade troværdigheden hos medierne, mener han.

”Når han gør det som koncernchef og ceo-activism, så synes jeg, han bringer en bombe direkte ind i Berlingskes troværdighed og generelt mediernes troværdighed. Der må ikke være en opfattelse i Danmark af, at det at være journalist er, at man bringer en form for grundidé hos udgiveren videre i journalistik,” siger Mikael Baden.

”Så vil hele troværdigheden og tilliden til mediesamfundet fuldstændigt bryde sammen, og det synes jeg er ærgerligt,” siger Mikael Baden.

Får styrket brandet

Anna Rørbæk mener ikke, journaliststanden skal frygte, at troværdigheden lider et knæk.

”Den troværdighed er jo ikke særligt høj i forvejen,” siger hun, som står fast på, at Anders Krab-Johansen har leveret et ’lækkert’ eksempel på ceo-activism.

”Det efterladte indtryk lige nu er, at han får styrket hele brandet for Berlingske Media som et borgerligt medie, som tager de her debatter seriøst. Jeg synes, han er med til at gøre det brand, som han er koncerndirektør for, stærkere,” siger hun.

Anders Krab-Johansen selv har ikke ønsket at stille op til interview i ’Budskab’, men skriver om sin kommunikation i en sms, at:

”Jeg mener, hvad jeg siger. Så enkelt er det.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen