search

Klip fra 2011

2011 nærmer sig sin ende, og Journalisten samler op på året i journalistikkens tegn.

2011 nærmer sig sin ende, og Journalisten samler op på året i journalistikkens tegn.

Vi er trætte af ord som bankkrise, tabermænd og italesætte. Men vi hylder tabloidt frisprog som Ekstra Bladets rubrik "Lortebær til salg – plukkere skider i skoven".

Medieåret 2011 skal hyldes og tendenserne gøres op. Hvem er årets journalist? Hvilke historier skulle ikke have været fortalt? Stort og småt.
Og alle paradokserne – for eksempel at alle åbenbart er imod personsager. Men alle laver dem. Og flere og flere læser dem.

Fronter brydes ned: Cavlingkomiteens formand brander Jyske Bank med fuld redaktionel frihed. Og Cavling-vinderen Bo Elkjær vil lære Sundhedsministeriet at give journalisterne aktindsigt i en fart. Og ikke mindst: Spindoktor Kasper Juul fik sin tv-journalist i Borgen.
Fronter bygges op: Spindoktor Peter Arnfeldt ville plante Thornings skattesag i Ekstra Bladet. Siger avisen. Og så røg Arnfeldt selv i spalterne.

Velkommen til 2011 set gennem Journalistens periskop. Vi kårer dette citat fra en tysk journalist som det, der bedst rammer året ind:
»Når vi ved noget, kan vi skrive det. Hvis ikke, så skal vi lade være.«

Årets kommunikationsdukse
Kommunikationsafdelingerne i Novo og Novozymes er fortsat journalisternes darlings.

Novozymes blev for andet år i træk nummer 1 i Berlingske Nyhedsmagasins pr-barometer med Novo Nordisk som nummer 2. I Voxmeters "Image & Media Index 2010" lå Novo Nordisk nummer 1 foran Carlsberg og Nordea.

Årets regnefejl
Ballerup Bladet skulle fejre avisens 100-års jubilæum i 2011. Troede man. For da redaktionen gik i gang med at samle historier ind til avisens store jubilæumsudgave, viste det sig, at Ballerup Bladet kun fyldte 90 år.

»Vi begyndte at lugte ugler i mosen og så i ånden en 100-års dag a la Enkefru Fernando Møghes folde sig ud for vores indre blik. Der var vist noget, som var smuttet for vores forgængere her på bladet,« udtalte chefredaktør på avisen Lars Schmidt om miseren.


Tyveri.
Venstre brugte i en valgkampagne fotos af Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal uden fotograferne Lars Svankjær og Thomas Andersens tilladelse. Venstre fjernede billederne fra kampagnen, og fotograferne fik med hjælp fra Dansk Journalistforbund erstatning for uberettiget brug.

Tænketanke
"Kraka", "100 dage" og "Ideernes Danmark". Medierne begyndte i 2011 at konkurrere på at oprette tænketanke, der skulle give konstruktive forslag til samfundets udvikling. Ren public journalism. Politiken
lavede Kraka, Information benyttede sig af crowdsourcing med tænketanken 100 dage, og DR ville med Ideernes Danmark give det nye folketing de bedste forslag til et bedre Danmark.

Men i slutningen af november var en af de ideer, som havde fået størst tilslutning, såmænd en privatisering af DR.
"Hvis der er én ting, Danmark har brug for i fremtiden, er det bedre vilkår for private virksomheder og deres muligheder for at skabe vækst og iværksætte produkter, som markedet efterspørger. Et af disse områder, hvor nævnte muligheder er begrænsede, er på mediemarkedet," lød begrundelsen for privatiseringsforslaget fra Ideernes Danmark.

Kun to forslag fik flere stemmer end en privatisering af DR: Et ønske om lovliggørelse af hamp og strammere regler for reklamer med posten.


Foto: Johnny Anthon Wichmann

Ny næstformand
En intetanende Fred Jacobsen opdagede få dage før delegeretmødet, at Ekstra Bladets Lars Werge var modkandidat til næstformandsposten. Fred Jacobsen stillede ikke op, men blev i stedet chefredaktør for de otte lokalaviser under Budstikken.

DR's fugleunger forlod reden
Mikael Bertelsen og Mads Brügger blev chefer på Radio24syv, Signe Lindkvist redaktør på TV2 Zulu, radiovært Adam Duvå Hall headhuntet til TV3's "Fristet" og Felix Smith skiftede til TV 2 for at lave "Weekend, Weekend" sammen med tidligere P3-vært Sara Bro.

Mange af de radio- og tv-værter, DR selv har opdyrket, valgte i 2011 at forlade DR.
Mikael Bertelsen beskrev sit farvel til DR med, at det var ligesom at "flytte hjemmefra".

Nye i DR var blandt andre Mark Stokholm fra TV2 News og TV2 Sportens Morten Ankerdal, der begge blev hyret ind som værter på "Aftenshowet". Morten Ankerdal holdt kun i fem måneder, før han vendte tilbage til TV2 Sporten. Det er dog længere tid end Kåre Quist fra "Kontant". Han blev i slutningen af april præsenteret som "Aftenshowets" nye vært, men halvanden måned senere havde han ombestemt sig.

Årets mest kiksede cover up
Jordbæravleren Jeppe blev i Ekstra Bladet anklaget for at sælge uhumske jordbær, fordi hans jordbærplukkere sked i skoven uden at vaske hænder. Så inviterede han TV 2 og fire topchefer fra Coop, så de med deres egne øjne kunne se, at der var styr på tingene. Da de kom, var de 150 østeuropæiske jordbærplukkere væk, der var masser af toiletter – og de var alle sammen helt rene. Det udløste ros fra Coop Danmarks forbrugerpolitiske direktør, Mogens Werge.
"Jeg synes egentlig, at det ser godt ud," sagde Coops udsending til TV 2.

Desværre havde den sjællandske jordbæravler overset en enkelt ting: Et skilt, naboerne havde sat op. På skiltet var tegnet en mand, der med bukserne nede sked på jorden. Teksten lød: NO!
Senere samme dag besluttede både Super Best og Coop at fjerne Jeppes jordbær fra hylderne.


Foto: Peter Hove Olesen / Politiken
Årets bedste.
Politikens Peter Hove Olesen blev årets pressefotograf – blandt
andet for billeder fra Haiti, anholdelsen af den terrormistænkte Lors Dukaiev i
Ørstedsparken og dette billede af en kendt dansk refrainsanger.


Foto: Thomas Nielsen
Overskudsår.
Bonnier, der blandt andet udgiver kvindemagasinet Liv, fik et overskud på 220 millioner kroner. Det er en vækst på omkring 53 procent. Også Egmont, Aller, TV 2, DR, Berlingske Media, JP/Politikens Hus og Sjællandske Medier havde overskud i regnskaberne.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen