JF Medier-direktør: Ikke tiden at udfase mediestøtte

Tiden er langtfra til at diskutere udfasning af mediestøtte, lyder det fra Jysk Fynske Mediers direktør, Jesper Rosener, efter at JP/Politiken-direktør Stig Ørskov foreslog netop det i en kronik i Berlingske

Det er mildest talt ikke en diskussion om at udfase mediestøtten, der er brug for lige nu.

Sådan lyder det fra Jesper Rosener, der er direktør i Jysk Fynske Medier. Han reagerer på en kronik i Berlingske i dag, hvor administrerende direktør Stig Ørskov fra JP/Politikens Hus lægger op til at udfase den statslige mediestøtte over de næste 10-15 år.

”Situationen er lige nu, at vi er voldsomt påvirkede af, at store dele af annonceindtægterne går til techgiganterne. Det er en alvorlig situation for flere medier,” siger Jesper Rosener.

”Vi har ugeaviser, der lukker, og vi har lokale aviser, der er pressede,” fortsætter han.

Han er også formand i brancheorganisationen Danske Medier, men understreger, at han kommenterer kronikken som direktør for Jysk Fynske Medier, der står bag 63 ugeaviser og 15 dagblade, blandt andet Fyens Stiftstidende og JydskeVestkysten.

Fra den stol undrer han sig over timingen i kronikken fra Stig Ørskov. Jesper Rosener bemærker, at medierne ’sidder i forhandlinger lige nu’ om et kommende medieforlig.

Danske Medier ikke taget stilling

Mads Brandstrup, direktør i Danske Medier, hæfter sig ved, at Stig Ørskov har skrevet kronikken som direktør i JP/Politikens Hus, og at han stadig støtter det medieudspil, Danske Medier gik ud med i januar sidste år.

Ifølge Mads Brandstrup har brancheorganisationen lige nu fuldt fokus på det kommende medieforlig og har ikke taget stilling til, om mediestøtten på længere sigt kan og skal udfases.

”Jeg har bare svært ved at forestille mig, at der på den anden side af det her medieforlig ikke vil være behov for også substantiel støtte til danske medievirksomheder, særligt de mindre,” siger Mads Brandstrup.

Ser ikke statsstøtte som et problem

I Danske Mediers udspil til et nyt medieforlig  lægger brancheorganisationen op til, at den statslige mediestøtte samlet set skal øges. Sådan lyder det på bundlinjen, blandt andet fordi der ifølge udspillet skal øremærkes 140 millioner kroner over fire år til digital udvikling hos regionale og lokale medier.

Også Jesper Rosener har noteret sig, at Stig Ørskov stadig støtter Danske Mediers medieudspil.

”Jeg går ud fra, at alle vil bakke op om de forhandlinger, vi har gang i, i forhold til at få gennemført vores udspil,” siger Jesper Rosener.

Modsat Stig Ørskov ser han ikke de store problemer ved, at nogle mediehuse er afhængige af økonomisk støtte fra staten.

”Nu har jeg været en del år i denne her branche. Og jeg har aldrig oplevet, at journalisterne har skrevet med hensyn til, at de får støtte, ligesom de heller ikke tager hensyn til, at der er annoncer,” siger Jesper Rosener.

Lokale og regionale medier særligt udfordret

Selv om han ikke mener, at det er muligt at fastslå behovet for mediestøtte om 10-15 år, tvivler han på, det er realistisk for de lokale og regionale medier at operere uden.

”Historisk har netop de lokale og regionale medier i høj grad været finansieret af annonceindtægter, det gælder både ugeaviser og lokale dagblade. Når techgiganterne så kommer og ’spiser’ så voldsomme andele af avisernes indtægter, så er det klart, at de forretninger bliver udfordret,” siger Jesper Rosener.

Han mener, det er klart sværere for lokale og regionale medier at klare sig uden statsstøtte end for store landsdækkende medier.

”Når jeg har fem journalister siddende på Nordfyn, så skal de have en større del til at betale for abonnement, for at det kan betale sig at have dem ansat,” siger han.

Ørskov: Lad statens medier klare det

Fra JP/Politikens Hus vil adm. direktør Stig Ørskov ikke afvise, at det er sværere for nogle mediehuse at klare sig uden mediestøtte end for andre. Men han står fast på, at frie og uafhængige medier som udgangspunkt ikke skal være afhængige af statslig mediestøtte i driften.

”Vi bor i et lille land med knap seks millioner indbyggere. Når statens medier er så rigeligt finansierede, som de er, mon de så ikke kan hjælpe os til at løse nogle af de opgaver, der i givet fald måtte være svære for de kommercielle virksomheder,” siger han.

Han afviser, at JP/Politikens Hus kommer til at afstå fra at søge om og modtage mediestøtte, så længe andre medievirksomheder også søger om og får mediestøtte.

”Jeg synes faktisk ikke, at vi, selv om vi er ideologisk imod mediestøtte, skal stille os ringere i konkurrencen. Vi er på det samme marked. Hvis vi siger farvel til pengene, så er der andre, der kan samle dem op og bruge de penge til at konkurrere direkte med os. Det ville jeg synes var urimeligt,” siger Stig Ørskov.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right