search

DR har allerede retningslinjer for at håndtere digital chikane. Nu følger TV 2 trop

I kølvandet på DJ's undersøgelse af omfanget af digital chikane af mediefolk er TV 2 netop gået i gang med at udarbejde retningslinjer for, hvordan den slags skal håndteres hos dem

”Hvordan du håndterer trusler og chikane af en medarbejder, eller at en medarbejder bliver hængt ud i en offentlig gabestok, er jo ikke noget, du lærer på første dag på chefuddannelsen.”

Sådan lyder det fra chefredaktør på tv2.dk Kristoffer Pinholt, der netop er gået i gang med at udarbejde et sæt retningslinjer for, hvordan digital chikane af journalister på TV 2 skal håndteres.

Det sker i kølvandet på, at Dansk Journalistforbund har undersøgt omfanget af digital chikane af medarbejdere i mediebranchen.

Hver fjerde person i undersøgelsen har oplevet digital chikane eller grove kommentarer som følge af deres arbejde. Chikane og negative kommentarer har fået 16 procent til at overveje, hvilke emner de beskæftiger sig med, og otte procent svarer i undersøgelsen, at de har overvejet at skifte branche, mens 10 procent har ændret den måde, de arbejder på.

Mens negative kommentarer og enkeltstående tilsvininger er en virkelighed, som nogle journalister nok har vænnet sig til, er der også tilfælde, hvor der bliver tale om decideret chikane.

”Jeg vil ikke sige, at det har været et stort problem. Men inden for det seneste halve år har vi faktisk haft en sag, som vi ser meget alvorligt på,” siger Kristoffer Pinholt, der ikke kan afvise, at der sidder medarbejdere, der ikke har fortalt om at være blevet udsat for chikane i forbindelse med deres arbejde.

”De er ret svære at håndtere, fordi der er nogle forskellige hensyn. Der er et hensyn til medarbejderne, og så er der et hensyn til journalistikken. Vi ønsker jo ikke at lade os intimidere. Det er også vores opgave at sikre, at vi laver den slags journalistik, vi gerne vil,” siger Kristoffer Pinholt.

DR har arbejdet med det i et år

I DR er der allerede udarbejdet retningslinjer for, hvordan digital chikane skal håndteres. De er blevet til efter samråd med en tværgående arbejdsgruppe.

”For eksempel har vi lavet en database, hvor vi sikrer, at hvis nogen skriver mange gange til personer forskellige steder i huset, så samler vi det sammen og gør noget ved det. Ultimativt set politianmelder vi,” siger underdirektør i DR Nyheder Anders Kern Boje.

”Vi har også haft chefer, som har ringet op og sagt: Er du klar over, hvad det gør ved folk, når du skriver sådan der? Det har flere gange givet et kæmpe wake-up-call. Vi kan også blokere folk, hvis de er for stride, og vi har skruet op for moderationen på sociale medier. Så der er mange måder at håndtere det på, og derfor er det så vigtigt, at folk får det sagt højt,” tilføjer han.

Anders Kern Boje understreger, at det er vigtigt, at der er en kultur, hvor man som medarbejder kan sige til, hvis man bliver udsat for digital chikane.

”Medarbejdere – værter, dem der skriver onlineartikler, og dem på sociale medier – skal gå til deres chef eller kollega og snakke om det, hvis de oplever chikane. Så vi kan få gjort noget ved det. Vi vil ikke have, at nogen går rundt med ondt i maven og tager det med hjem,” siger han.

Han fortæller samtidig, at der er blevet taget godt imod initiativerne, og at det også har afstedkommet andre konkrete initiativer.

”På vores udlandsredaktion kigger vi for eksempel på fordele og ulemper ved, at man kan skrive direkte til journalisten via deres byline,” siger han.

TV 2 vil tilbyde coach, hvis det er nødvendigt

Hos TV 2 vil man med retningslinjerne, der er på vej, også sende et signal til medarbejderne om, hvordan man som medarbejder kan henvende sig.

”Og også hvilke muligheder, du har som chef. Både i forhold til at tale med medarbejderen og sikre, at medarbejderen kommer godt videre, og i forhold til eventuelle sanktioner,” siger Kristoffer Pinholt.

”Det kan for eksempel være, hvornår vi gerne vil politianmelde, og hvornår vi ikke vil, og hvilke muligheder vi har for at coache og tale professionelt med medarbejderen om de oplevelser, de har haft,” siger han.

Kristoffer Pinholt vil i løbet af den kommende måneds tid udarbejde retningslinjerne med inddragelse fra både den juridiske afdeling og formentlig også enkelte medarbejdere.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen