search

DJ vil have danske regler: Der er ikke nogen hjemme, når man råber Facebook op

Man kan tilsyneladende kun få genoprettet sine profiler hos techgiganterne, hvis man finder en bagvej ind, mener Dansk Journalistforbunds næstformand

Det er helt uholdbart, at man ikke kan komme i kontakt med techgiganterne, hvis man får fjernet sin profil.

Det mener Dansk Journalistforbund, der netop også har øget regulering af techgiganterne på ønskelisten forud for forhandlingerne om en ny medieaftale.

”Der er ikke nogen hjemme, når man prøver at ringe, og det skal der være,” siger DJ-næstformand Allan Boye Thulstrup på baggrund af sagen om Politiken-tegner Stine Spedsbjerg, der for nylig mistede adgang til sin Facebook-profil, som er afgørende for indholdet i hendes stribe på bagsiden af Politiken.

Tidligere på året skete det samme for Zetland-journalist Torben Sangild. Efter en uge fik han genskabt sin profil, men udelukkende fordi han er journalist og havde et medie i ryggen.

”På sociale medier ser vi, at folk åbent efterlyser folk, der kender nogen hos Facebook, hvis de får lukket deres profiler, så de kan få en vej ind. Det nytter ikke noget, at et firma, som omsætter for så meget i Danmark, ikke har et nummer, man kan ringe til,” mener Allan Boye Thulstrup.

EU arbejder på regler

Her lægger han for eksempel op til en model, hvor eksempelvis fagforeninger kunne have et kontaktnummer til de store techvirksomheder, så man på vegne af medlemmerne kan anmode om at få sagen genovervejet.

På EU-niveau er man i gang med at udarbejde en såkaldt Digital Services Act, der skal modernisere og præcisere EU’s krav til de digitale platforme.

Blandt andet vil EU-Kommissionen forpligte techgiganterne til at gøre klageadgangen for brugere mere gennemsigtig.

Men arbejdet med Digital Services Act kan have lange udsigter, og derfor ser Dansk Journalistforbund gerne, at der allerede nu udarbejdes regler for techgiganternes virke i Danmark.

I Dansk Journalistforbunds oplæg til en ny medieaftale opfordrer man også til at pålægge techvirksomheder og streamingtjenester med stor omsætning i Danmark et mediebidrag, der skal målrettes en styrkelse af dansk indholdsproduktion.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen