Blodig tid truer gratismagasiner

De gode tider for landets gratismagasiner synes ovre i denne omgang. Selv om udgiveren Vermøs konkurs burde give mere plads på markedet, så er der frygt for nye konkurser.

De gode tider for landets gratismagasiner synes ovre i denne omgang. Selv om udgiveren Vermøs konkurs burde give mere plads på markedet, så er der frygt for nye konkurser.

Det er kun få år siden, at det boomede med gratismagasiner. Titler som Where2Go, Tjeck, Kiwi, Citadel, Frankly Magazine og Magasinet Mand så dagens lys i løbet af relativt kort tid. Men siden har de trange tider og faldende annonceindtægter taget livet af mange udgivelser.

Og frygten for nye konkurser risikerer at gøre annoncørerne endnu mere skeptiske over for magasinerne, skriver Business i dag.

"Vores bedste bud er, at der vil blive ryddet yderligere op i underskoven af gratismagasiner. Oprydningen vil formentlig fortsætte, da der ikke er udsigt til, at annoncemarkdet for alvor vil vende i denne halvdel af 2010 eller 2011," siger adm. direktør i medieburauet Carat Mads Bredal til Business.dk.

Senest gik det ud over udgiveren af blandt andet Tjeck og Helse, der blev erklæret konkurs for to uger siden. Vermø A/S hedder selskabet, og lige nu forsøger man at finde en løsning for de berørte blade og magasiner.

Men samtidig risikerer andre gratismagasiner at blive ramt, for læserne siver lige nu i stort tal fra næsten alle de tilbageværende udgivelser.

Ifølge seneste opgørelse fra Gallup gælder det blandt andet Ud & Se, Chili, Lime, Gaffa, Moment, Skøn og Kulør. Og hvis gratismedierne ikke formår at skabe indtjening uden om annoncerne, får de det meget svært, vurderer mediabureauerne.

1 Kommentar

Luci Smith
22. SEPTEMBER 2010
Re: Blodig tid truer gratismagasiner
Dårligt nyt for dem, der laver dem men godt nyt for træerne!