search

Berlingske fortryder artikel om Facebook-brugere, der raser over Aftenshowet-vært

Flere medier møder kritik for at bruge Facebook-kommentarspor til at skrive artikler om ’Aftenshowets’ interview med Jes Dorph-Petersen. (Opdateret med kommentar fra Ekstra-Bladet klokken 18.04)

”Massiv kritik af vært på ’Aftenshowet’ efter Jes Dorph-interview”, lyder rubrikken i Berlingske.

”Tordner mod ’Aftenshowet’: ’Hvor er det uværdigt’,” er Ekstra-Bladets take på samme historie. Hos B.T. lyder overskriften, at ”DR-seere raser: Mener ’Aftenshowet’-vært gik for hårdt til Jes Dorph-Petersen”.

Du har sikkert gættet det: Artiklerne handler om, at en række Facebook-brugere er faret til tasterne, efter at ’Aftenshowet’ onsdag aften havde Jes Dorph-Petersen i studiet.

Her gik værten, Mette Bluhme Rieck, kritisk til sin gæst, der tidligere på ugen meddelte, at han er blevet fyret som vært for TV 2 efter anklager om seksuelle krænkelser af tidligere praktikanter på TV 2.

Det er altså faldet nogen for brystet, at værten brød ud af ’Aftenshowets’ sædvanlige hyggelige format. I hvert fald strømmer det over med vrede kommentarer på Mette Bluhme Riecks profil på Facebook, ligesom ’Aftenshowet’ i skrivende stund har 6,4 tusind kommentarer på opslaget om interviewet at holde styr på.

Men andre medier skal tænke sig rigtig godt om, når de dækker den slags kommentarspors-galde, mener DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn.

”Over 600.000 så med i ’Aftenshowet’ onsdag, så man skal passe på med at sætte direkte lighedstegn mellem Facebook-reaktioner og så, at DR-seere raser,” skriver hun på Twitter.

I et andet tweet skriver hun direkte til Ekstra Bladet, B.T., Berlingske og Jyllands-Posten:

”I skrællede i går reaktioner på ’Aftenshowet’ fra Facebook og satte det lig med, hvad seerne/danskerne mente. Kan se på Twitter i dag, at folk her bakker op om programmet. Laver I artikler på det?”

Sidstnævnte er indtil videre udeblevet, og spørger man Jannie Møller Hartley, der er lektor i journalistik på Roskilde Universitet, burde medierne i det hele taget holde sig for gode til at lave historier på baggrund af kommentarspor.

”Jeg synes generelt, at alle medier bør undlade at skrive de her ”danskerne raser”-historier. Det er billige klik-historier, som oftest blot laves på baggrund af de mest rabiate udtalelser i et kommentarspor. Ingen af journalisterne tæller jo op, hvor mange som mener hvad eller skriver, at der også er mange i sporet, som er uenige eller mener noget andet,” siger hun.

Jannie Møller Hartley understreger, at særligt kønsdebatten er betændt på sociale medier, og hun er ikke overrasket over, at det især er støtter af Jes Dorph-Petersen, der melder sig på banen i kommentarsporene.

”Det var det samme, vi så, da #metoo eksploderede i 2017. Der viste vores analyse, at man fik effektivt lukket ned for det synspunkt, at kvinderne er ofrene, og i stedet skabt fortællingen om, at mænd er ofre for en folkedomstol og mangler retssikkerhed,” siger hun.

På det tidspunkt holdt kvinder sig ofte tilbage i debatterne på sociale medier, mens ”mandsstemmer” var dominerende, forklarer Jannie Møller Hartley. Men i tilfældet med Jes Dorph-Petersen dukker der også mange kvindenavne op, der giver deres støtte til ham til kende.

”Det spiller også en rolle, at Jes Dorph har den position, han har. Han betragtes som den her søde, gemytlige mand, som man er så vant til at se i sit tv i folkelige programmer. Og befolkningen er jo ret delt i det her spørgsmål, så det er ikke så underligt, at der er mange på banen i sådan en sag,” siger Jannie Møller Hartley.

Berlingske: Den historie skulle ikke have været bragt

Hos Berlingske tager chefredaktør Mette Østergaard kritikken til sig og kalder den berettiget.

”Vi skal passe meget på med at sætte lighedstegn mellem, hvad alle danskere mener, og hvad Facebook-Danmark mener,” siger hun og tilføjer:

”Derfor synes jeg ikke, at vi burde have skrevet den historie. Det gik nok lidt for stærkt i forhold til at udvikle på en meget stor dagsorden, som er interessant. Men der er ingen grund til at lave den her type af historier.”

Mette Østergaard mener i det hele taget ikke, at kommentarer på Facebook kan bruges som en lakmusprøve på en folkestemning.

”Helt konkret tror jeg bare, at man har taget en lidt for hurtig beslutning på redaktionen. Man har gerne villet dække historien grundigt og hurtigt, men man skulle nok have taget en lidt grundigere overvejelse over, hvad man gør med den her type historier,” siger hun.

B.T. kan ikke se problemet

Hos B.T. mener man til gengæld ikke, at man får beskrevet en folkestemning eller sat lighedstegn mellem et antal seere og seerne generelt. Det siger chefredaktør Jonas Kuld Rathje.

”Nu skal det ikke blive en diskussion om endelserne på ord, men vi skriver jo ikke, at alle seerne synes det her. Men vi skriver, at det er DR’s seere, og vi skriver det på baggrund af programmets egen Facebook-side,” siger han.

Han fremhæver, at B.T. også lavede en historie på det i går, da vært Abdel Aziz Mahmoud havde haft TV 2’s indholdsredaktør, Lotte Lindegaard, inde til et kritisk interview i TV 2’s pendant til ’Aftenshowet’.

Her lavede B.T. historien på, at nogle seere på Facebook roste værten for at være kritisk over for Lotte Lindegaard, og for at de mente, at man kunne mærke, at værten tog Jes Dorph-Petersens parti i sagen. Altså præcis det samme, som Mette Bluhme Reick får kritik for, bare med antipati for Jes Dorph-Petersen.

”Jeg tror egentlig ikke, at man kunne mærke værtens holdning nogen af stederne, men seerne forveksler det her med, at man er kritisk som journalist, og hvad man selv mener,” siger Jonas Kuld Rathje.

Er det det, der er essensen og det interessante i den her historie?

”Nej, det er bare noget, der er interessant, når vi taler medier. Det, der er interessant i forhold til Jes Dorph, var egentlig bare, at det også er en historie om folkestemningen, og hvad vej vinden egentlig blæser.”

“Jeg kan egentlig ikke helt se problemet i, at man skriver, at nogle mennesker synes det her, og at DR mener det her. Jeg synes egentlig bare, at det er en straight historie,” siger Jonas Kuld Rathje.

Pernille Holbøll, chefredaktør på Ekstra-Bladet, er enig i, at medierne ikke bare skal referere en håndfuld kommentarer fra sociale medier. Det mener hun heller ikke, at Ekstra-Bladet gør:

“Vi er simpelthen forbi tiden, hvor vi tager en håndfuld kommentarer til at veje en folkestemning. Der er næsten 7.000 kommentarer på det opslag. Jeg synes, at det er fair nok at stikke en finger i jorden, og vi kobler vinklen med, at Jes Dorph-Petersen også er utilfreds med interviewet. Det synes jeg er helt, helt fair,” siger hun.

Opdateret med kommentar fra Ekstra-Bladet klokken 18.04

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen