
Markedsvilkårene er meget vanskelige, siger TV 2’s administrerende direktør. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonceomsætningen er faldet, og der er ingen tvivl om, at mediemarkedet er udfordret.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra TV 2, der præsenterer stations halvårsregnskab. Det viser et fald i omsætningen på 2,1 procent svarende til 40 millioner kroner i forhold til samme periode i 2022. Mens abonnementsomsætningen er vokset med 6,2 procent, er reklameomsætningen faldet med 11,4 procent. Det fald skal findes i den traditionelle reklameomsætning, mens den digitale ditto fortsat er i vækst.
”Så den digitale omstilling af TV 2, som vi satte i værk for snart fire år siden, virker og giver os et solidt udgangspunkt for at navigere i det vanskelige marked,” siger TV 2’s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, i pressemeddelelsen.
Ifølge administrerende direktør Anne Engdal Stig er resultaterne tilfredsstillende, selv om faldet i den traditionelle reklameomsætning er faldet mere end forventet. Hun glæder sig samtidig over, at TV 2 ”fortsat formår at skærpe vores værditilbud og fastholde relevansen hos danskerne”.
”Når det er sagt, så er markedsvilkårene meget vanskelige, og derfor venter der også en ny virkelighed for TV 2. Skiftet fra traditionelt tv til streaming fortsætter, og der er intensiveret konkurrence om abonnenterne på streamingmarkedet,” udtaler hun i pressemeddelelsen.
Stopper indkøb af nyt
Nyheden om halvårsregnskabet kommer, efter at det i går kom frem, at TV 2 for nuværende ikke kommer til at bestille nye produktioner fra produktionsselskaberne og ikke har en dato for, hvornår man begynder på det igen.
Det skyldes ifølge MediaWatch, at TV 2 ikke ved, hvor reklamemarkedet bevæger sig hen. Anne Engdal Stig fremhæver da også, at TV 2 holder vågent øje med omkostningerne:
”Samtidig er danskerne og annoncørerne påvirket af den økonomiske usikkerhed, og udviklingen for resten af året er svær at forudsige. Derfor skal vi fortsætte vores digitale og teknologiske omstilling, samtidig med at vi har et skarpt fokus på vores omkostninger,” siger Anne Engdal Stig i pressemeddelelsen.
Bestillingsstoppet kommer, mens den danske tv-branche i forvejen er i krise, og der bliver ikke taget let på det hos Producentforeningen, hvor direktør Jørgen Ramskov kalder det ”et kæmpestort problem”.
”Når man snakker med producenter, kan man høre, at krisen virkelig kradser. Det gør den på tværs af fiktion og tv,” sagde Jørgen Ramskov i går til MediaWatch.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.