
Forsvarsadvokat Knud Foldschack blev sidste år afslåret i en dobbeltrolle, hvor hans eget advokatpartnerskab blev forsøgt overbetalt af en fond, Knud Foldschack selv er bestyrelsesformand for. Foto: Sofie Mathiassen/BM/Ritzau Scanpix
Den lokale journalistik blev i aftes hyldet, da Danske Medier for 15. gang uddelte Årspriserne til de lokale ugeaviser og nyhedsmedier.
Hovedstadens Mediehus gik fra arrangementet med to guld-titler, mens også det Nordjyske Mediehus og Lokalavisen Aarhus fik guld med hjem.
Se vinderne her.
Nyhedsprisen går til KøbenhavnLiv
Guldmedaljen i kategorien Nyhedsprisen går til journalisterne Jeppe Helkov og Angela Brink, der for KøbenhavnLiv har lavet historien ’Knud Foldschack, de svagestes beskytter – eller en kalkuleret forretningsmand?’
Historien handler om forsvarsadvokaten Knud Foldschack, der sidste år blev afsløret i en dobbeltrolle, hvor hans eget advokatpartnerskab blev forsøgt overbetalt af en fond, Knud Foldschack selv er bestyrelsesformand for.
Begrundelsen fra juryen lyder:
”Guldvinderen i nyhedskategorien er en strålende graversag. Et par medlemmer af juryen blev lidt overvældet over de mange sider i indstillingen, men dramaturgien og formidlingen i historierne gjorde, at de fløj igennem og slubrede afsløringerne i sig.
Journalisterne bag historierne blev undervejs truet, hvilket i sig selv er rystende og uacceptabelt. Alligevel har de med rolig hånd formået grundigt, vedholdende og konsekvent at skrælle lagene af en mand, som mange troede de kendte.
Det er imponerende og et flot stykke arbejde.”
Årets sølv i kategorien får Danni Paulsen, Lokalavisen Aarhus under Jyllands-Postens Lokalaviser, for ’DF’s snyd med partistøttemidler’.
’Sagen om Grønnely’, skrevet af journalist Nicklas Thorup for Ugeposten hos Sjællandske Medier får bronze i kategorien.
Debatprisen
Journalist Thomas Frederiksen og redaktør André Bentsen på ØsterbroLiv bliver tildelt guld i kategorien Debatprisen for historien ’Alle har ret til arbejdsliv’.
”Guldvinderen i debatprisen er et strålende eksempel på, hvordan en historie på personligt niveau kan nå til højder, der direkte resulterer i systematiske ændringer.
Gennem cases, partskilder, eksperter og brug af sin egen gestalt på de sociale medier kom journalisterne hele vejen rundt om et ellers underdækket emne og skabte dermed høj eksponering og opmærksomhed på ministerniveau.
Det er en journalistisk kreativ kampagne, der bidrager til ændring af fordomme mod handicappede som en udsat gruppe i samfundet. Samtidig formår den at dreje sagen konstruktivt, ved at vende dækningen af problemer på handicapområdet til også at være et potentiale for arbejdsmarkedet,” skriver juryen i sin bedømmelse.
Sølv går til Anna Hjortsø, journalist på Ugeposten, for ’Ældrepleje i krise’, mens kategoriens bronze går til journalist Thomas Frederiksen og redaktør André Bentsen, ØsterbroLiv, for artikelserien ’Ungeliv og Natteliv’.
Årets kommercielle indsats
Prisen gives for at have løftet det kommercielle produkt med et idérigt og innovativt initiativ. Den gives i år til Selfie Scenen, der udkom på ligenu.her under Det Nordjyske Mediehus med 9.000 lokale selfies.
”Prisen for årets kommercielle indsats går til et marketingfremstød, der blander fysisk og online tilstedeværelse og taler direkte ind i tidsånden.”
”Idéen er veludført og innovativ og har skabt merværdi for brugerne såvel som mediet bag, der formåede at ramme på tværs af aldersgrupper med imponerende resultater til følge,” lyder det fra juryen med henvisning til, at det lykkedes at skaffe 5.500 nye abonnenter på nyhedsbrevet.
Ildsjæleprisen
Melfar Posten, udgivet af Jysk Fynske Medier, modtager årets ildsjælepris for projektet ’Red hjertet med Melfar Posten’.
”Over syv uger, ledsaget af grafiker, der løftede avisens kreative udtryk, bragte redaktionen rørende, velskrevne og gennemarbejdede historier, der med et klart sigte både oplyste, inspirerede og engagerede lokalbefolkningen til at forberede sig på at kunne redde medborgere, som falder om med hjertestop.
I forlængelse af kampagnen arrangerede avisen velbesøgte læsermøder i samarbejde med eksterne partnere. Årets ildsjælepris går til en decideret hjertesag, der med god sandsynlighed har reddet liv,” lyder juryens bedømmelse.
De lokale mediers specialpris
Specialprisen hylder en udgivelse, der har gjort sig særligt bemærket i løbet af året med en stabil og driftssikker indsats i høj kvalitet, der bidrager til lokalsamfundet.
Den går i år til redaktionen på Lokalavisen Aarhus.
”Årets indstillede bidrag lå højt på juryens lister for deres afsløringer og den høje journalistiske kvalitet i det, de leverer og formidler til deres læsere og det omkringliggende samfund. De er konkurrencestærke gravere.
De formår at udvikle deres avis og formater, samtidig med at de leverer en solid, stærk indsats år efter år.”
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Er der evt et link, så man kan læse artiklen?
Hilsen fra Monica