Sektion på 16 sider skal øge Berlingskes fokus på hovedstaden

”Det, der foregår i hovedstaden, har interesse for en langt bredere kreds, end meget andet lokal- og regionaljournalistik,” siger chefredaktør Tom Jensen

Står du med Berlingske i hånden på fredag, vil avisen være tykkere, end den plejer at være.

Nærmere sagt vil der være 16 sider ekstra, der er fyldt med stof i form af reportager, afdækninger og analyser fra hovedstadsområdet i en særskilt sektion med navnet ’Metropol’. Sektionen kommer til at udkomme hver fredag frem til og med kommunalvalget.

”Vi skalerer vores dækning af hovedstadsområdet ret markant op til noget, der minder om det dobbelte af, hvad vi har i forvejen. Som led i det lancerer vi på fredag en ny ugentlig hovedstadssektion,” siger chefredaktør Tom Jensen.

Sektionen bliver indført op til kommunalvalget i efteråret, men den skal ikke kun have fokus på valget eller København og Frederiksberg.

”Den kommer til at strække sig fra Helsingør i nord til Roskilde i vest og Køge i syd. Den vil have et stærkt fokus på Frederiksberg og København, men det er en hovedstadssatsning og ikke en københavnersatsning,” siger Tom Jensen.

Tror på kraftig efterspørgsel

Som det er nu, har Berlingske en række freelancere, der dækker hovedstaden med især reportagestof. Med den nye sektion vil der være omkring fire reportagejournalister, et par journalister i Berlingskes newsroom og nogle faste medlemmer på redaktionen, der støder til i hovedstadsdækningen.

København og Frederiksberg er tidligere blevet udråbt som noget, der kan betegnes som Danmarks største nyhedsørken.

Siden har Politiken oprettet en mindre redaktion, der skal dække hovedstaden, og Jysk Fynske Medier annoncerede i går, at mediekoncernen vil oprette lokalredaktioner i københavnske bydele.

Tom Jensen understreger, at Berlingske ikke går ind på hovedstadsmarkedet for at konkurrere med de andre medier.

”Vi tror på, at der er en kraftig efterspørgsel på journalistik fra hovedstadsområdet. Særligt i et år, hvor der kommer et kommunalvalg. Folk vil gerne læse om det, og der er også en bevidsthed omkring det. Det er vigtigt, at der er en dækning af det nære i forhold til infrastruktur, til kultur, økonomi og livet i det hele taget,” siger Tom Jensen.

Har også interesse uden for hovedstaden

Berlingskes ambition er at tage udgangspunkt i nære og konkrete historier i hovedstaden, som også skal kunne interessere læsere i andre dele af landet.

Tom Jensen nævner som et eksempel, at færre vil flytte til hovedstaden på grund af coronakrisen, fordi der både er et nært og strukturelt niveau.

”Berlingske er et medie med rod i hovedstaden. Derfor er det også der, vi sætter ind. Og vi tror, at de historier, vi laver, kan interessere i hovedstadsområdet, men også bredt i det hele taget, fordi vores syn på hovedstaden er, at det ikke bare er et lokalområde, men sådan set Danmarks hovedstad,” siger Tom Jensen og tilføjer:

”Derfor har det, der foregår i hovedstaden, en interesse for en langt bredere kreds, end meget andet lokal- og regionaljournalistik.”

0 Kommentarer