search

Samvirke holder pause fra Facebook

"Facebook har i en periode gjort det sværere og sværere for os som medie at vise jer indhold og linke jer over til vores side," forklarer Samvirke til sine facebookfølgere

De cirka 100.000 brugere, der følger Samvirke på Facebook, kommer den næste tid til at se langt efter forbrugermagasinet indhold på platformen.

I et opslag på netop Facebook skriver Samvirke nemlig, at mediet de kommende måneder holder pause fra det sociale medie.

“Facebook har i en periode gjort det sværere og sværere for os som medie at vise jer indhold og linke jer over til vores side. Samtidig viser Facebook vores opslag til færre og færre – en udvikling vi kun kan ændre, hvis vi betaler for annoncering,” lyder forklaringen. 

I stedet vil Samvirke, der med 1.131.000 læsere er et af de mest læste månedsmagasiner i Danmark, den kommende tid fokusere indsatsen på at skabe en god digital platform til brugerne på samvirke.dk.

“Efter sommer evaluerer vi endnu engang på vores brug af sociale medie,” skriver mediet i facebookopslaget.  

Det er ikke første gang, at et dansk medie har eksperimenteret med at gøre sig mindre afhængige af Facebook. I 2018 gik TV Midtvests i en periode i Facebook-cølibat, og i sommer besluttede Zetland at stoppe med at annoncere på platformen.

Samvirkes udmelding kommer, samme dag som nyheden om at Facebook har trukket stikket og lukket for nyheder i Australien. Det sker som følge af et lovforslag fra den australske regering, der skal tvinger tech-giganter til at betale medierne for det indhold, der optræder på deres platforme.

”Det er en påmindelse om, at vi ikke må gøre os for afhængige af Facebook” sagde Stig Kirk Ørskov, adm. direktør i JP/Politikens Hus i den forbindelse til Journalisten tidligere i dag.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen