Fyringsrunde

”Så mange stillinger er dramatisk,” siger chefredaktør om ny fyringsrunde

Sjællandske Medier skal nedlægge 30 stillinger i ny fyringsrunde på tværs af redaktionerne

30 stillinger skal nedlægges i Sjællandske Medier, der for tredje gang på et år skal igennem en fyringsrunde.

Det bekræfter ansvarshavende chefredaktør Louise Pettersson over for Journalisten.

”Så mange stillinger er dramatisk. Det opleves dramatisk, og det er dramatisk. Det giver naturligvis et chok i organisationen,” siger hun.

Medarbejderne i Sjællandske Medier har fået beskeden på et orienteringsmøde her til morgen.

Her fik de at vide, at der skal spares 15 millioner kroner på redaktionelle omkostninger, og at 23-24 redaktionelle medarbejdere derfor skal opsiges på den ene eller den anden måde, mens et antal ledige stillinger ikke skal genbesættes.

Så sent som i april og maj var Sjællandske Medier igennem en anden spare- og fyringsrunde. Besparelserne i foråret betød, at 18 redaktionelle stillinger blev skåret væk. De kom i kølvandet på et årsregnskab for 2022, der viste et underskud på svimlende 91,4 millioner kroner.

”Siden er nedturen på annoncemarkedet fortsat uden nogen form for genkomst af tidligere tiders forretning,” siger Louise Pettersson som årsag til, at der nu skal spares igen.

Ingen løfter om fremtiden

Medarbejderne havde ifølge Louise Pettersson adskillige spørgsmål til, hvad der skal ske fremover. Og her er svaret, at der skal fokuseres langt mindre på printavisen og mere på det journalistiske indhold.

”Vi har prøvet at gøre sådan, at man skal tænke mindre på avis og mere på indhold. Det er det, der er vores projekt,” siger hun og uddyber:

”Ude på redaktionerne har man siddet ret meget i detaljen og lavet avis, helt ned til ombrydning på sider. Det fjernede vi for et år siden. Men vi har arbejdet i skabeloner, der har tvunget til at tænke i avis. Nu vil vi prøve at centralisere det på vores avisredaktion. Så man som udgangspunkt afleverer til sn.dk, og så versionerer avisredaktionen det til avis.”

Det er tredje gang på kort tid, at I skal igennem sådan en runde. Er det for sent, I erkender, at avisen har fyldt for meget?

”Jeg vil mene, at det her er rettidig omhu i forhold til den udvikling og den situation, vi er i. Hvis vi ventede nu, ville vi være for sent på den. Det, vi skal indstille os på, er, at tilpasninger er en del af vores virkelighed. Omstændingerne om vores forretning i mediebilledet generelt betyder, at vi skal være nødt til at tilpasse os. Vi er landet i en virkelighed, hvor tingene ikke står stille i 10 år ad gangen, som det tidligere har kunnet føles som.”

Så hvad betyder det fremadrettet?

”Det at tilpasse sin medievirksomhed er new normal. Som virkeligheden er nu, er det svært at udstede løfter om, at det her er den sidste runde. Det er klart, at medarbejderne også stiller det spørgsmål. Om det her er nok. Om noget er nok, vil der altid være delte meninger om. Det vigtige er, at man gør det, man synes er rigtigt i situationen. Og at man handler i tide.”

Kan være nødt til at hyre

De næste 14 dage skal tillidsrepræsentanter og ledelse på Sjællandske Medier forhandle om fratrædelserne. Medarbejderne har fået at vide, at der er mulighed for at anmode om frivillige fratrædelser.

”Vi er optaget af, at vi på den anden side af den her tilpasningsrunde har de rette kompetencer i huset. Det er med i vores overvejelser, når vi kigger på frivillige fratrædelser, så vi kan også komme til at sige nej til nogle,” siger Louise Pettersson.

Louise Pettersson har desuden meddelt medarbejderne, at tilpasningsplanen også betyder, at der kan blive ansat nye medarbejdere efterfølgende.

”Den tilpasningsplan, jeg nu melder ud om, indeholder også, at vi skal have mulighed for at investere. Det kan være i teknologi, men også i specialiserede kompetencer. Vi vil gerne understøtte og hjælpe til med udvikling af medarbejderes kompetencer, men noget viden er så specialiseret, at det skal komme udefra.”

Hvad kan det for eksempel være?

”Vi skal være bedre på lyd og video. Der er brug for nogle mere specialiserede kompetencer til det.”

Nu hvor annoncemarkedet svigter på print, hvor skal pengene så komme fra fremover?

”I høj grad på indholdssalg. Vi har for sent fået gang i at få en digital abonnementsforretning op at køre. Vi har markant vækst i vores digitale trafik og også vækst i digitale abonnementer. Men det kan ikke kompensere for faldet i det traditionelle annoncemarked. Vi skal også kunne udvikle os på annoncemarkedet digitalt, så det er en sideløbende kommerciel og redaktionel udvikling,” siger Louise Pettersson.

0 Kommentarer