Public service

Radio4 halter bagefter på kendskab og bløder lyttere

Over halvdelen af danskerne kender stadig ikke Radio4, der nu har sendt i tre hele år. Lyttertallene på FM bliver også ved med at falde. I et mailsvar fastholder administrerende direktør, at radioen har styrket sig

Hvis man nøjes med at læse pressemeddelelsen ’Danskerne kvitterede for høj programkvalitet på Radio4’ fra sidste uge, så går det faktisk rigtig godt for Radio4.

Med glæde kan radiodirektør Anne-Marie Dohm i pressemeddelelsen konstatere, at ”sidste års dækning fuldt ud levede op til befolkningens forventninger og har været med til at løfte lytternes kvalitetsvurdering af radioen til et højt niveau”.

Men på side 4 i den godt 120 sider lange public service-redegørelse fremgår det også, at det stadig kniber med at få lyttere og i det hele taget få danskerne til at kende radioen.

Faktisk er det kun 40 procent i radioens kvalitets- og kendskabsmåling, der i 2022 svarer, at de kender radioen. Ifølge bekendtgørelsen, som er lovgrundlaget for radioen, skulle tallet i 2022 ligge på 70 procent.

Lyttertal fortsætter fald

Derudover fortsætter antallet af lyttere på FM og DAB også med at falde for Radio4.

I årets første fem måneder havde kanalen således i gennemsnit 242.000 ugentlige lyttere, viser Journalistens gennemgang af lyttertallene fra Kantar Gallup.

Det er det laveste samlede lyttertal siden kanalen gik i luften i 2019, hvor den overtog FM-båndet fra Radio24syv, som i radioens sidste leveår havde langt over 500.000 ugentlige lyttere i gennemsnit.

Netop lyttertallet har været genstand for offentlig debat, da Radio- og tv-nævnet sidste år gav udtryk for, at tallene var skuffende. Det fik Anne-Marie Dohm til tasterne, hvor hun ville have nævnet til at trække en pressemeddelelse om de skuffende lyttertal tilbage.

Vi har fastholdt og styrket radioens position i en periode, hvor radiolytningen er faldet.
Anne-Marie Dohm, administrerende direktør

Ifølge hende kom udtalelsen på baggrund af Radio4’s redegørelse for 2020, og det var derfor ikke rimeligt at modtage kritik på baggrund af gamle tal. Men som ovenstående tabel viser, er lyttertallene fortsat med at falde.

Radio4: Vi har fastholdt og styrket os

Journalisten ville gerne rette en række spørgsmål til Anne-Marie Dohm, men hun har ikke mulighed for at stille op til interview. I stedet fremhæver hun i et mailsvar, at kvalitetsdelen af kvalitets- og kendskabsmålingen ligger på 77 procent, hvilket er over bekendtgørelsens krav på 75 procent.

”Man kan så at sige råbe eller købe sig til kendskab. Men høj kvalitet kræver målrettet arbejde. Derfor er vi stolte over at ligge på så højt et niveau. Det er herfra, at vi skal øge kendskabet til radioen og udbredelsen af indholdet. For det er klart, at vi ønsker at lave godt indhold til endnu flere.”

I forhold til lyttertallene fremhæver hun, at Radio4’s andel – eller såkaldte share – er fastholdt i årets fem første måneder, hvor den har ligget omkring 1,1-1,5 procent.

”Vi har fastholdt og styrket radioens position i en periode, hvor radiolytningen er faldet. Vi kan også se, at brugerne lytter i længere tid, selv om lyttetiden til radio er faldet. Mange af de nye brugere kommer ind via podcast. Men det ændrer ikke ved, at vi fortsat har ambitioner for både på FM og podcast,” lyder det i det skriftlige svar fra Anne-Marie Dohm, der tidligere har fremsat en ambition om, at kanalen skal have 350.000 ugentlige lyttere.

Podcastindexet fremgår det, at Radio4 har syv podcasts på Top 100-listen i den seneste uge. Den bedst rangerede podcast er på 38. pladsen med godt 31.000 ugentlige downloads/streams.

Foran den ligger eksempelvis podcasts fra B.T., Weekendavisen, Information, Berlingske, Ekstra Bladet og Politiken samt det nye 24Syv.

0 Kommentarer