
Det er hverken entydigt en gave eller entydigt til skade for Novo Nordisk, at DR har dedikeret en journalist til at dække dem, lyder det fra panelet i ’Budskab’. Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix
Danmarks mest værdifulde virksomhed, medicinalgiganten Novo Nordisk, skal grundlæggende være glad for, at DR har valgt at dedikere en journalist til at dække den. Men de skal også være klar til flere mediehistorier, som de ikke af sig selv var gået i pressen med.
Sådan siger panelet i Journalistens podcast ’Budskab’, efter at en lytter har spurgt, hvordan eksperterne mener, Novo skal forholde sig til DR’s nye tiltag.
Ifølge Søren Søndergaard, presse og kommunikationschef ved Danske Havne, er DR’s Novo-reporter hverken en ’gave’ eller en ’skade’ for Novo Nordisk.
”Der kan komme en hel masse spørgsmål fra journalisten om ting, som Novo enten ikke vil have frem, eller der er nogle andre ting, de hellere vil have frem, eller de arbejder med noget andet. Det kan tage deres tid fra noget, de gerne vil, fordi der er en journalist, som vil noget andet,” siger han.
Kan koste arbejdstid
Står det til Søren Søndergaard, er Novo Nordisk nødt til at håndtere de spørgsmål, der kommer.
”Så på den måde er det ”træls” – i gåseøjne – for Novo, ud over at det kan være smigrende. Men det er ikke nødvendigvis good news, og slet ikke arbejdstids-mæssigt,” siger han.
Emil Nielsen, pressechef hos Danmarks Naturfredningsforening, mener, at Novo Nordisk grundlæggende skal være glad for den dedikerede DR-reporter.
Der kommer muligvis mere fokus på, når Novo ’træder et skridt ved siden af’, siger han, men:
”Virkeligheden er, at hvis der ikke var nogen journalister, der interesserede sig lidt for, når man træder ved siden af, så ender man måske med at være lidt halvdoven eller bare ligeglad eller mister den skarphed, man har brug for som stor, professionelt drevet virksomhed,” siger Emil Nielsen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.