Magasindirektør om papirmangel: Vi er bekymrede

Leveringstiden er gået fra fire uger til omtrent 12-16 uger, lyder det fra magasindirektør

En af de store aktører på det danske magasin- og ugebladsmarked følger med i udfordringerne på papirmarkedet, som Journalisten har beskrevet.

”Vi ser med bekymring på de stigende papirpriser, det faldende udbud og den reducerede fleksibilitet, der er forbundet med de lange leverancetider,” siger administrerende direktør Jesper Buchvald fra Bonnier Publications, der blandt andet udgiver Costume, Gør Det Selv, Illustreret Videnskab, Bo Bedre og Bil Magasinet.

Der er nemlig udbrudt nærmest kaotiske tilstande på papirmarkedet, hvor efterspørgslen er højere end udbuddet. En af grundene er coronakrisen, som samlet set resulterede i, at forbruget af papir faldt drastisk i Europa. I februar fik det blandt andre SCA, som var en af de helt store papirproducenter i Europa, til at slukke for papirproduktion til for eksempel magasiner.

Journalisten har været i kontakt med flere magasiner og fagblade, som er påvirket af situationen.

”Vi forventer, at der vil være konsekvenser resten af i år og også i store dele af 2022,” siger Jesper Buchvald.

Kunne ikke få alle sider

På Fagbladet Sygeplejersken har chefredaktør Morten Jakobsen også mærket presset på papirindustrien. I oktober havde redaktionen planer om at gå op i sidetal med en valgudgave af fagbladet til kredsbestyrelsesvalget og valget til lederforeningen, men tilbagemeldingen fra trykkeriet lød, at de ikke kunne få alle de ekstra sider leveret.

”Så vi er gået ned i antal sider og laver ikke en præsentation af alle kandidater, men kun deres billede, navn og stamoplysninger, og så må vores medlemmer på nettet for at læse mere,” siger Morten Jakobsen.

Fra trykkeriernes side frygter man, at udviklingen kan være med til at skubbe mere indhold fra tryk over til digital. Det er dog ikke aktuelt for Morten Jakobsen og Sygeplejersken. Han fortæller, at det kun er under 1.000 af de omtrent 80.000 medlemmer, der foretrækker kun at få fagbladet i en digital version.

”Men det er træls, at vi ikke kan lave det blad, som vi gerne ville op til kredsbestyrelsesvalget og valget til Lederforeningen,” siger han.

Ventetid på 12-16 uger

Hos Story House Egmont, der udgiver blade som Alt for Damerne, Euroman, Eurowoman, Gastro og Vores Børn, er man også påvirket af situationen, fortæller Tina Nikolaisen, der er magasindirektør.

”Det er overordnet set noget, vi har rigtig meget fokus på, når vi ser prisstigninger på papir, og på redaktionerne oplever vi, at leveringstiderne er blevet længere,” siger hun.

Det betyder for eksempel, at man normalt kunne forvente leveringer på omkring fire uger, men at ventetiden nu er på 12-16 uger.

”Og det er ret meget,” tilføjer Tina Nikolaisen.

Det betyder, at man ude på redaktionerne må vænne sig til nogle nye arbejdsgange, siger hun:

”Det kræver, at vi er bedre til at planlægge og forberede os. Tidligere kunne vi måske foretage ændringer i sidste øjeblik på sidetal og papirkvalitet, og den luksus kommer vi ikke til at have på samme måde,” siger Tina Nikolaisen.

Aktørerne flygter ikke kun fra papirproduktionen på grund af coronakrisens effekt på papirforbruget.

Mens transportemballage til produkter bestilt på internettet er i vækst, så er papirproduktion til tryksager ganske enkelt et marked, der siden 2008 i forvejen var under pres på grund af færre tryksager, som storproducenten SCA selv formulerede det.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right