search

Lorry og Ekstra Bladet vil stadig handle med Byrd

Både TV 2 Lorry og Ekstra Bladet vil stadig være kunder hos fototjenesten Byrd, selv om Byrd i flere tilfælde har solgt dem billeder taget af drenge under 18 år. Medierne har et ansvar for, hvad de køber, mener medlem af DJ’s hovedbestyrelse

Det er beklageligt, at TV 2 Lorry og Ekstra Bladet har bragt 112-billeder fra fototjenesten Byrd, som er taget af unge under 18 år. Men fejlen er ikke stor nok til at afbryde samarbejdet.

Sådan lyder det samstemmende fra de to medier, efter at det er kommet frem, at Byrd i flere tilfælde har solgt billed- og videomateriale, som er produceret af drenge under 18 år.

Dog har det fået nyhedschef på TV 2 Lorry Ninna Kokholm til tirsdag at meddele Byrd, at Lorry ikke ønsker at modtage billeder taget af børn og unge.

”Jeg har sagt til dem, at de må tjekke det mere grundigt. Vi ønsker ikke, at de skal være under 18 år,” siger hun.

Ekstra Bladet er trygge

Fotochef på Ekstra Bladet Jakob Boserup siger, at børn og unge ikke skal udføre den slags journalistisk arbejde.

”Det tror jeg heller ikke, Byrd synes. De har et krav om, at man skal være 18 år,” forklarer Jakob Boserup.

Jakob Boserup er dog tryg ved at bruge Byrd.

”Langt de fleste af de billeder, vi bruger – tæt på 100 procent – kommer fra verificerede brugere,” siger Jakob Boserup.

Bare ikke lige i de her tilfælde?

”Nej, og det kan godt ærgre mig,” siger Jakob Boserup.

Fototjenestens direktør, Mikkel Reymann Stephensen, siger til Journalisten, at Byrd har 56.000 brugere, og det er så godt som umuligt at forhindre mindreårige i at tilmelde sig tjenesten.

”Du kan tilmelde dig og sige, at du er 87 år, selv om du kun er 17, og vi finder først ud af det, når vi laver en verificering af deres profil,” siger Mikkel Reymann Stephensen.

Kantinemad eller fotografier

Byrd sendte mandag en meddelelse ud til alle samarbejdspartnere, hvor Byrd forholder sig til kritikken. Her skriver Byrd, at brugere under 18 år er deaktiveret. Men Byrd kan ikke love, at det er sidste gang, det sker.

”Det kommer helt sikkert også til at ske igen,” står der.

Ninna Kokholm siger, at man som udgangspunkt stoler på sine underleverandører – uanset om de leverer kantinemad eller fotografier.

”Jeg har ikke mulighed for at tjekke. hvordan maden bliver tilberedt, og hvordan Byrd driver deres virksomhed. Men når jeg bliver gjort opmærksom på noget, tjekker jeg det og siger, at det ikke er fedt, at fotograferne er under 18 år,” siger Ninna Kokholm.

Ansvaret ligger hos medierne

Johnny Frederiksen, pressefotograf og medlem af DJ’s hovedbestyrelse, placerer ansvaret hos medierne.

”Så længe de køber ukritisk, så er det svært at stoppe denne fødekæde,” siger Johnny Frederiksen.

Johnny Frederiksen siger, at de unge ikke kender nok til love og presseetiske regler på områder til at lave 112-fotos. Desuden er det ikke sundt at komme så tæt på ulykker og forbrydelser i den alder.

”Som pressefotograf har jeg selv lavet 112-fotografi på Ekstra Bladet, og et gerningssted eller et ulykkessted er ikke et fedt sted at komme for en 16-årig,” siger han.

Ninna Kokholm tror, at medierne skal vænne sig til, at der dukker mere materiale op frembragt af halv- og helprofessionelle.

”Når AP sender et billede, ved man, at det er taget af deres egen fotograf. Nu kommer der nogle nye virksomheder, der læner sig mere op ad crowdsourcing, og det skal vi finde en vej i,” siger hun. 

B.T. har fortsat tillid til Byrd

Ansvarshavende chefredaktør Michael Dyrby fra B.T. siger, at han fortsat har tillid til Byrd.

”Hvis en person på 17 år tager et billede, der er helt afgørende, skal vi selvfølgelig bringe det. Men man skal ikke have unge under 18 år til at arbejde fast for Byrd,” siger han.

(Opdateret 1.7.2020 med kommentar fra Michael Dyrby)

Kommentarer
1
Lars Møller
30.06.20 15:53
Hvis ikke EB og Lorry ikke vil tage ansvar overfor Byrd og andre såkaldte fototjenester, som kører fuldstændig ligeglad videre, så må det jo ramme medierne selv. Jeg kommer ikke til at se Lorry eller købe EB så længe det står på og håber en masse andre tænker på samme måde. Enhver kan jo se at Johnny Frederiksen har ret i det han siger. Hvor er det trist at se store medier med ingen karakter og følelse af ansvar.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen