Rusland

Korrespondenter dumper Tucker Carlsons interview: ”Helt på skideren”

Det var Ruslands præsident, Vladimir Putin, der styrede slagets gang under interviewet, der var anført af Tucker Carlson

Det var ikke den konservative politiske kommentator og tidligere Fox News-vært Tucker Carlson, der styrede slagets gang, da han over to timer interviewede Ruslands præsident, Vladimir Putin.

Han erkendte selv, at han kom skævt fra start med interviewet, hvor han med Berlingskes USA-korrespondent Jacob Heinel Jensens ord slog en ”underdanig latter” op.

”Fra det øjeblik stod det klart, at det var Putin, der styrede slagets gang – og Tucker Carlson sad tilbage som en skuffet hundehvalp og lod den russiske præsident snakke løs i, hvad der virkede som en evighed,” siger Jacob Heinel Jensen til Berlingske.

Interviewet blev ikke meget bedre i løbet af de to timer. Det blev bare understreget af, at Vladimir Putin i et svar talte uafbrudt i op mod en halv time.

”Manglen på kritiske spørgsmål i forhold til Ruslands angreb på Ukraine var massiv, og det understreger indirekte, hvor Tucker formentlig selv står her: Nemlig at Ukraines modstand er håbløs, og at Vesten, med USA som den største enkeltstående donor indtil nu i Ukraine ikke bør forlænge krigen og blive ved at sende våben til landet,” siger TV 2’s USA-korrespondent, Lotte Mejlhede, til tv2.dk.

”Helt på skideren”

Heller ikke DR’s korrespondent i USA, Philip Khokhar, er imponeret over interviewet:

”Tucker Carlson virker – pardon my French – helt på skideren. Putin styrer samtalen og kommer ofte med faktuelle løgne, uden at Tucker Carlson går i rette med ham,” skrev han på Twitter i nat.

Tucker Carlson er den første vestlige journalist, der har fået adgang til at interviewe Vladimir Putin om krigen i Ukraine.

Ifølge Tucker Carlson er hans motivation for interviewet, at ingen andre vestlige journalister har ”gidet interviewe” Vladimir Putin. En påstand, som er blevet undsagt og kaldt ”absurd” af profilerede værter på CNN og BBC, der har haft efterspurgt interviews med præsidenten.

Der er op til interviewet blevet spekuleret i, om Vladimir Putin har sagt ja til at deltage, fordi han har set det som en mulighed for at nå den yderste højrefløj i USA, som Tucker Carlson selv er en del af.

Men heller ikke det lykkedes for Tucker Carlson, lyder det fra Philip Khokhar.

”Forventningen var, at Tucker Carlson ville forsøge at skabe en alliance mellem den yderste højrefløj og Putin. Og det synes jeg faktisk ikke, han formår,” siger Philip Khokhar til dr.dk.

Første vestlige journalist med adgang

TV 2’s nyhedschef, Jacob Kwon, oplyste i går, at man fra TV 2’s side ville være på vagt over for interviewet.

Og når TV 2 i dag bringer uddrag fra interviewet, er det med forbehold.

”Det bliver deklareret, at vi ikke kender til omstændighederne for interviewet, og hvem Tucker Carlson er. Vi må nok sige, at Tucker Carlson ikke kan betragtes som en objektiv journalist, og man må ikke lægge sin kritiske sans på hylden, når man ser det eller hører det,” sagde Jacob Kwon i går.

På Berlingske vil man også gå kritisk til værks i forhold til interviewet.

Der vil blandt andet være en form for faktatjek, hvor Berlingske konkret vil sætte USA-korrespondent Jacob Heinel Jensen til at stå for den amerikanske vinkel, mens avisens Rusland-kyndige reportere vil dissekere meldingerne fra Vladimir Putin, oplyste udlandsredaktør Kristian Pedersen i går.

0 Kommentarer

Læs også

Interview

TV 2 på vagt inden Putin-interview: Tucker Carlson er ikke objektiv

08. FEBRUAR 2024