Lukning

JP-chefredaktør: ”Jeg kan godt forstå, det er et øksehug for medarbejderne”

JP Lokal lukker, og 16 journalister bliver opsagt

Det er kommet som et chok og en overraskelse for medarbejderne på JP Lokal, at man fra ledelsens side har valgt at lukke de fire digitale lokalmedier i Vejle, Horsens, Randers og Viborg og opsige 16 journalister.

Det fortæller tillidsrepræsentant Helle Kvist.

Og det chok kan Jacob Nybroe, ansvarshavende chefredaktør for Jyllands-Posten, godt forstå.

”Det kan jeg virkelig godt. Medarbejderne har været helt ekstremt dedikerede i det her projekt. De har udviklet og justeret og justeret igen for at ramme godt, hvilket de også har gjort. De har lavet rigtig dygtig journalistik, som både er magtkritisk og inspirerende. På alle måder har de leveret en fantastisk indsats,” siger han.

”Så jeg kan godt forstå, at det føles som et øksehug, at vi nu siger, at det ikke hænger sammen økonomisk,” tilføjer han.

Ville gerne have haft mere tid

JP Lokal blev lanceret i september 2021 og har altså knap været i drift i to år, før de nu bliver lukket.

Tillidsrepræsentant Helle Kvist ville personligt have ønsket, at ledelsen havde givet projektet længere snor.

”Der er selvfølgelig nogle svære omstændigheder og en samlet set presset branche, men man ville da ønske, at det havde fået lidt længere levetid,” siger hun.

Om man fra ledelsens side har givet projektet nok tid og været gode nok til at understrege over for medarbejderne, at der ikke var tale om et evighedsprojekt, svarer Jacob Nybroe ikke klart på.

”Alle har vidst, at det var et udviklingsprojekt, og at vi skulle have abonnenter for at lykkes. Vi har haft ret lang tålmodighed økonomisk set,” siger Jacob Nybroe.

”Er det så lang eller kort tid? Det er svært at svare på, og jeg havde gerne ventet 10 år, hvis jeg vidste, at det endte et godt sted,” tilføjer han.

Betalingsviljen levede ikke op til forventninger

Jacob Nybroe mener ikke, at man fra Jyllands-Postens side kunne have forudset for to år siden, at projektet ville kuldsejle økonomisk.

”Da vi lavede analyser på JP Lokal, så verden anderledes ud. Der var ganske vist corona, men også et gryn af optimisme. Vi har været ret grundige i forarbejdet, og fornemmelsen var, at betalingsviljen var større, end den viste sig at være,” siger han.

Han roser medarbejderne bag JP Lokal for at levere et produkt, der tiltrak mange læsere. Ifølge den pressemeddelelse, der blev sendt ud tidligere i dag, tiltrak JP Lokal i løbet af foråret mere end en halv million brugere og tre millioner månedlige sidevisninger.

”Desværre har betalingsviljen ikke fulgt læserinteressen,” siger Jacob Nybroe.

0 Kommentarer