search

Jacob søgte aktindsigt i slettede mink-sms’er for 10 måneder siden: ”Det er helt vildt”

B.T.-journalist Jacob Friberg har svært ved at forstå, at Ombudsmanden skulle indblandes for overhovedet at få bekræftet, at der fandt en sms-udveksling sted mellem to særlige rådgivere

Det var to sætninger afsluttet med kolonner i en mail i stedet for en enkelt, der vakte undren hos journalist og chef for gravergruppen på B.T. Jacob Friberg i november sidste år.

Det ekstra kolon var sat i en mail fra Søren Andersen, der var særlig rådgiver for daværende fødevareminister Mogens Jensen (S), i forbindelse med at der skulle snedkereres et tredje citat fra Mogens Jensen (S) vedrørende regeringens beslutning om at slå samtlige minkhold i landet ned.

”De to gange kolon virker, som om det er kopieret ind et andet sted fra. Jeg tænker, at det handler om, at der er blevet sendt sms’er mellem Søren Andersen og Mette Frederiksens spindoktor Martin Justesen, så jeg søger aktindsigt i deres korrespondancer 10. november,” siger Jacob Friberg.

I mailen skriver Søren Andersen, at han ”tror vi lander på noget i denne retning:”, som er efterfulgt af endnu en sætning, der slutter med et kolon, nemlig ”Så sådan en linje her:”.

Jacob søgte aktindsigt i slettede mink-sms’er for 10 måneder siden: ”Det er helt vildt”

Skærmbillede af mailkorrespondancen, der fik Jacob Friberg til at tro, at der havde fundet en sms-samtale sted. Skærmbillede fra B.T.

Det er den anmodning om aktindsigt, der har gjort, at alle landets medier onsdag kunne berette, at flere centrale aktører omkring statsminister Mette Frederiksen (S) har sat en funktion til på deres telefon, der gør, at alle sms’er bliver slettet efter 30 dage.

Forleden blev der nemlig sat et foreløbigt punktum i sagen, som har stået på i 10 måneder. Jacob Friberg søgte aktindsigt i korrespondancen den 5. december 2020, efter at det den 10. november var kommet frem, at ordren om at slå alle minkbesætninger ned var ulovlig.

Statsministeriet ville intet oplyse

Anmodningen blev altså sendt til Statsministeriet, fem dage før den automatiske sletning efter 30 dage skete. Men Statsministeriet afviste anmodningen og ville efterfølgende ikke be- eller afkræfte, at der havde fundet en sms-udveksling sted mellem Martin Justesen og Søren Andersen.

”Jeg synes, at det er interessant, at jeg søgte i den periode, hvor de stadig var der, og alligevel kunne jeg hverken få oplyst, at de eksisterede eller få en afgørelse på aktindsigt om dem. Sagsbehandleren kunne jo spørge Justesen om at se sms’erne for at vurdere, om de var underlagt journaliseringspligt. I stedet blev beskederne automatisk slettet,” siger Jacob Friberg.

B.T.-journalisten ville ikke affinde sig med det manglende svar i en så politisk betændt sag, der havde aflivet et helt erhverv.

”Det kan ikke passe, at man ikke kan få oplyst, om et dokument findes. Det synes jeg er for dårligt, og derfor klagede jeg til Ombudsmanden,” siger han.

Kom i svar til Ombudsmanden

10 måneder senere var der så fremdrift at spore i Ombudsmandens sag. Statsministeriet har oplyst til Ombudsmanden, at sms-samtalen mellem Søren Andersen og Martin Justesen rent faktisk fandt sted.

Meget mere stod der ikke, ud over at Statsministeriet ikke har vurderet, at der var tale om oplysninger, der skulle journaliseres. Der stod også, at Martin Justesen har sat sin telefon til automatisk at slette alle beskeder. Det var så det, der blev B.T.’s historie forleden, og som fik bolden til at rulle og i går fik flere medier til at få bekræftet, at flere andre topfigurer i Statsministeriet har samme indstilling slået til.

”Jeg tænker, at det er helt vildt,” siger Jacob Friberg.

”I 10 måneder har jeg skullet vente på bare at få oplyst, at samtalen har fundet sted. Jeg har ikke fået indsigt i samtalen. Jeg har vitterligt brugt 10 måneder på bare at få bekræftet, at den har fundet sted,” fortsætter han.

Jacob Friberg har nu bedt Ombudsmanden vurdere, om han skulle have været oplyst om sms-beskedernes eksistens, og om han skulle have modtaget en afgørelse om aktindsigt på dem.

”Hvis ombudsmanden afgør til min fordel, så synes jeg, at det er en skandale af dimensioner, at man forsinker vores arbejde på den måde. Men der har Statsministeriet tydeligvis en anden opfattelse af offentlighedsloven, end jeg har, og der må Ombudsmanden afgøre, hvem der har ret,” siger Jacob Friberg.

”Begrænser vores adgang”

Ombudsmanden har tidligere truffet afgørelse i en sag fra 2015, hvor han havde afgjort, at Udenrigsministeriet skulle have oplyst en journalist om sms’er. Det eksempel har Jacob Friberg sendt med til sit svar til Ombudsmanden, som han sendte i går.

Han har svært ved at tro på, at der ikke er blevet udvekslet sms’er mellem Søren Andersen og Martin Justesen, der handler om faktiske forhold i sagen. Altså oplysninger, som er journaliseringspligtige.

Derfor er det et kæmpe problem for journalister, hvis de ikke kan få indsigt i sms’er, fordi de er blevet slettet automatisk, mener han.

”Det begrænser vores adgang til informationer væsentligt. Vi skal kunne stole på, at de alle sammen journaliserer efter reglerne. Men der må man stille spørgsmålstegn ved, om de i det her tilfælde ikke har indeholdt journaliseringspligtige oplysninger – altså faktiske forhold om sagen,” siger han.

Centrale ting på sms

Samtidig har han svært ved at tro på, at de fire personer i toppen af Statsministeriet – Mette Frederiksen, Barbara Bertelsen, Martin Justesen og Pelle Pape – ikke har udvekslet journaliseringspligtige sms’er om minksagen i perioden fra september til december 2020.

Og det kan blive et problem, hvis mere kommunikation bliver lagt over på sms, mener Jacob Friberg.

”Vi har set i minksagen, at der er foregået centrale ting på sms. Vi har kunnet se, at Barbara Bertelsen på sms lagde ret hårdt pres på departementschefen i Fødevareministeriet for at få Mogens Jensen til at påtage sig ansvaret for den ulovlige ordre,” siger han.

Jacob Friberg står indtil videre stadig tilbage med uforrettet sag, når det kommer til viden om indholdet i korrespondancen mellem Søren Andersen og Martin Justesen. Men han står også tilbage med noget andet:

”Jeg har en ret stor taknemmelighed for, at funktionen med Ombudsmanden virker. Der har vi som journalister et værktøj, vi kan bruge, når vi synes, at vi ikke får den behandling hos myndighederne, vi har ret til. Den funktion fungerer rigtig godt, selv om det tager lang tid,” siger han.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen