
TV 2’s omkring 1.500 medarbejdere møder ind til håndværkere på stilladser, der er i gang med at skifte skilte med TV 2’s gamle logo til skilte med det nye, når de møder ind på arbejde mandag.
Den dag overgår hele TV 2 nemlig til en ny visuel identitet, som berører hele mediehuset, både tv2.dk, TV2 News, TV2 Play og alle TV2’s øvrige kanaler – og altså også udsmykninger.
Den nye designpakke rummer alle visuelle elementer lige fra logoer til font og farveskala.
”Vi har gennem tiden vedligeholdt vores brands enkeltvis, men denne gang har vi kigget på det samlede TV 2-brand på tværs af virksomheden, vores kanaler og platforme,” siger designchef i TV 2 Design, Tina Ringberg Haahr.
Formålet med den nye visuelle identitet er at binde TV 2’s platforme sammen og styrke TV 2’s gennemslagskraft, skriver TV 2 selv i en pressemeddelelse.
”I dag møder danskerne TV 2 på tværs af vores streamingtjeneste, kanaler, apps, nyhedssite og podcasts. Derfor har vi brug for en stærk og samlende identitet,” siger administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen i pressemeddelelsen.

Arbejdet med den nye visuelle identitet blev sat i gang i forbindelse med, at TV 2 i 2021 lagde ny strategi for virksomheden. Op mod 100 medarbejdere med meget forskellige fagligheder har været inddraget i arbejdet med identiteten i halvandet år.
”Det er det største tværgående designprojekt i TV 2 nogensinde. Vi har ikke sammentænkt alle aspekter på én gang før. Det er nu, det er rettidig omhu at gøre det,” siger Tina Ringberg Haahr.
Den nye identitet betyder blandt andet, at virksomheden TV 2 Danmark for første gang får sit eget logo og sin egen identitet, hvor TV 2 Danmark før bare har lånt identiteten fra hovedkanalen.
Udrulningen af den nye visuelle identitet kommer til at foregå løbende, da det ikke kommer til at slå igennem på alle platforme med det samme.
Breakingbjælke i en ny gul
Udrulningen af den nye identitet er faktisk allerede gået i gang.
På tv2.dk har man kunnet se den nyudviklede skrifttype ’TV 2’ siden december. Det skifte har ifølge Tina Ringberg Haahr ikke vakt mange reaktioner blandt TV 2’s brugere.
Men siden har TV 2 udrullet en meget markant ændring på hjemmesiden: Nemlig farverne.
Inden udrulningen var alle labels på hjemmesiden nemlig den samme røde farve, men hvis man går ind på hjemmesiden i dag, er farverne nu mindre mættede. Og det er der en helt bestemt grund til.
”Live skal mere i fokus, så for at det kommer mere i spil, doserer vi den mættede røde farve. Hvis alt er rødt hele tiden, er det ikke tydeligt, hvad der er live. Breaking-gul får lov til at være mere tydelig, når alt ikke har samme mætning,” siger Tina Ringberg Haahr.
Når TV 2 for fremtiden bruger mættede farver på tv2.dk, betyder det, at det, der sker, er live. Derudover kommer de forskellige farver til at karakterisere forskelligt indhold. Nyheder er røde, sport er blå, og vejr er grøn. Samtidig kommer labels på blandt andet artikler, der omhandler programmer på TV 2 Play, til at være sandfarvede.
Her på redaktionen har vi lagt mærke til de mindre mættede farver især i båndene. Så hvad sker der med breakingbjælken?
”Der sker ikke rigtigt noget med den. Det, der er forskellen, er, at vi har givet den en ny gul, så den harmonerer med resten af vores farver, men den er stadig meget massivt gul. Den er meget mættet og bliver også brugt i et stort område, så den er stadig insisterende,” siger Tina Ringberg Haahr.
Hun understreger, at nyhedsoverblikket ikke er breaking, og at det derfor er markeret med de mindre mættede farver.
Nyt logo
En af de mest markante ændringer i TV 2’s nye visuelle identitet er det nye logo, der skal kunne bruges på alle platforme.
Det nye logo tager afsæt i det originale logo fra 1988, men det er blødere i kanterne, og stregen mellem ’T’ og ’2’ har ikke længere et mellemrum. Og som noget helt nyt kommer logoet til at bo fast i en cirkel, der kommer til at skifte farve alt efter kanalen.
”Det er en lille evolution. TV 2 er ’alt det, vi deler’, og det er cirklen et symbol på, for man kan ikke slå sig på en cirkel. Den er rund og inviterende,” siger Tina Ringberg Haahr og påpeger, at de har tilføjet mere gul i TV 2’s klassiske røde farve, for at få den til at pege fremad og fremstå mere frisk.
Cirklen står derfor ifølge Tina Ringberg Haahr for fællesskab, men den har også en mere praktisk funktion.
”Det har været enormt svært at placere det nuværende logo oven på indhold, fordi det er fire løse former. Så at vi får det strammet op og nu har tre bløde former, som er samlet med cirklen, gør det til et mærke, vi kan sætte oven på alt. Og så fungerer det i bittesmå formater og også i kæmpestore. Det er skalerbart, og så er der jo gået både æstetik, historie og funktionalitet ind i den her ændring,” siger hun.
Hun fortæller, at de har draget inspiration fra techvirksomheder og blandt andet fra Spotifys logo.

Tina Ringberg Haahr tror, at det nye logo kommer til at være det, der rammer TV 2’s brugere mest ud af alle tingene i den nye visuelle identitet.
”Design vækker følelser, og mange har et forhold til TV 2. Ingen har bedt om det her, så der kommer nogle forskellige reaktioner, og det er okay. Men vi gør det for at skabe sammenhæng for brugerne på tværs af vores platforme. Man kommer ikke til at være i tvivl om, at det er indhold fra TV 2,” siger Tina Ringberg Haahr.
For hende har det største ved opgaven været at få lov til at ændre på TV 2’s logo.
”Det har ikke ændret sig særligt meget siden 1988, så vi er gået til det med den største ydmyghed og respekt,” siger Tina Ringberg Haahr.
”Vi har skullet finde den rette balance mellem at tegne et TV 2 til fremtiden og samtidig værne om vores historie og dna.”
Nye farver og ny font
En anden ting, Tina Ringberg Haahr har glædet sig over at være med til at ændre på, er TV 2’s font.
”At huset har sin egen skrifttype, der hedder ’TV 2’ er enormt smukt. Den er markant, funktionel og i øjenhøjde. Vores målgruppe er alderen 3+, så den skal kunne mange ting og stadig have karakter. Den, vi havde før, kunne alle købe, så at vi har vores egen, gør det mere troværdigt og mindre tabloidt. Og i den nye font er prikken over i’et selvfølgelig en cirkel,” siger Tina Ringberg Haahr.
Hun fortæller, at mere end 30 mennesker har været involveret i at lave den nye skrifttype, og at både læsbarhed, genkendelighed, accesibility, lineheight, hvor meget typen fylder, og hvor hurtigt den loader, har fyldt i diskussionerne om udviklingen.

I TV 2’s nye visuelle værktøjskasse kan man finde 34 farver, der skal give mere fleksibilitet, når paletten skal i brug i TV 2’s afdelinger.
Og grunden til, TV 2 har defineret hele 34 farver, er simpel:
”Hvis vi ikke er enige om, hvilke byggeklodser vi har, og hvordan vi bruger dem, så er det svært. Nu kan vi plukke fra farver, der harmonerer med hinanden,” siger Tina Ringberg Haahr.
Fremadrettet kommer TV 2 heller ikke til at kommunikere med versaler, som de ellers har brugt til især labels på både tv2.dk, TV 2 Play og flow-tv. Samtidig kommer TV 2 til at rykke tekst og labels ud af billeder, så billedindholdet får lov til at tale og bliver supporteret af labels og tekst.
TV 2 har også et nyt ikonsprog på vej om et par måneder, som kommer til at tage udgangspunkt i cirklen og firkanten, som bliver formen for labels hos TV 2.
Ingen nye kuglepenne
TV 2 har ikke lavet hele deres visuelle identitet helt alene. Bureauet Kontrapunkt har været med til at lave selve designet for den nye visuelle identitet.
I forbindelse med lanceringen af den nye strategi har TV 2 taget en beslutning om ikke at lave merchandise til deres medarbejdere, og de har heller ikke tænkt sig at skifte ting som brevpapir og kuglepenne, før deres nuværende lager med det gamle logo er brugt op.
”Sådan nogle ting lander nemt bare i småt brændbart, og det havde vi ikke lyst til at bidrage til,” siger Tina Ringberg Haahr.
Hun fortæller dog, at de har lavet nye kaffekopper, fordi de bliver brugt, og én ny notesbog til hver medarbejder, som har et lille skriv om den nye identitet.
TV 2 vil ikke oplyse, hvor meget den nye visuelle identitet har kostet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.