I årevis har Google domineret markedet for søgetjenester. Men på usædvanlig kort tid har den nye konkurrent fra Microsoft, Bing.com, fået rigtig godt fodfæste. Og det bekymrer Google.
Ifølge New York Post er Google-toppen mere end rystet. En af Googles grundlæggere, Sergey Brin, er ifølge interne kilder meget nervøs for konkurrenter. Og lige nu arbejdes der derfor på at finde ud af, hvordan Bing.com's algoritme er skruet sammen.
"Nye søgetjenester er kommet og forsvundet igen i løbet af de seneste 10 år, men Bing har tilsyneladende vakt særlig interesse hos Sergey," siger en kilde til New York Post.
Det er nu to uger siden, at Microsoft lancerede Bing. Det skete med en kæmpe reklamekampagne og et marketingbudget, der angiveligt ligger på mellem 80 og 100 mio. dollar.
I øjeblikket sidder Google på 60 procent af markedet, mens Yahoo!'s andel er 20 procent.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Jeg skal ikke gøre mig klog på New York Post's mulige motiver. Indholdet er imidlertidig forventeligt og helt efter bogen, da Google's ledelse selvfølgelig overvåger konkurrenternes udspil - her Microsoft's nye søgemaskine www.bing.com.
Konkurrenten er kun et klik væk - også for Google!
Man skal hverken undervurderer konkurrenterne eller brugers troløshed ift. Nettets services. Selvom Google er blevet et megabrand på rekordtid og servicerer store dele af den globale Net-familie, så er det idag et arbejdsvilkår for alle websites at "konkurrenten er kun et klik væk". Sover man på lauerbærbladene, så visner de.
Kampen om Search Marketing
Grunden til at Google er særdeles vågne skyldes mest af alt det lukrative marked for betalte søgninger (Google's koncepter Adwords, AdSence mv). Det er Google's Cash Cow's. Bliver den indtjening truet, har Google et problem. Så kampen handler ikke om at vi brugere har brug for en god søgemaskine, der bringer Nettets kaos til orden, men om at man vil sikre sin indtjening.
Husk browserkrigen
Mon ikke både Google og Microsoft bl.a. sidder og kigger på browserkrigen. At flere og flere anvender andre browsere end Microsofts Internet Explorer, som netop sad tungt på tronen. Jo, og det er netop læringen - at man aldrig kan vide sig 100 % sikker - heller ikke Google.
Forbrugerne er troløse - og sidder med musen
Hvem bekymrer sig iøvrigt om browseren hedder Explorer, Chrome, Firefox eller? For brugerne er det først og fremmest et gratis værktøj, som skal være hurtigt, sikkert og let at bruge. Det samme gælder for søgemaskinerne, som skal være hurtige og give relevante resultater. Selvfølgelig kan markedet for søgninger og forbrugernes foretrukne valg af søgemaskine ændres.... Og hermed er Google's indtjening truet. Jo, jeg forstår godt at Google's ledelse er vågne!
Yderligere info om Google, søgeadfærd og Search Marketing - mvh. Henrik Hansen
For det første er New York Post en formiddagsavis, der i høj grad lever af, at overdrivelse fremmer forståelsen.
For det andet er det ganske naturligt, at når en konkurrent kommer på gaden med et nyt produkt, at man analyserer det, så man eventuelt kan komme det i forkøbet, hvis ens eget produkt ikke lever op til det.
Den særlige interesse Google måtte have for Bing ligger alene i, at det er Microsoft, der står bag Bing, og Microsoft er kendt for at markedsføre sine produkter agressivt. Det er derfor helt naturligt, at Google kigger Bing efter i sømmene og ikke et udtryk for skælvende frygt hos Sergey Brin.
NYPosts historie bygger på en anonym kilde, og for mig ligner det, at den berømte fjer har forvandlet Journalisten til en ukritisk hønsegård.