
TV 2 Kosmopols værtskorps kommer stadig til at bestå af Kasper Blomgren, Camilla Bresemann, Marco Houlind, Rebekka Juul Bruun og Julie Andersen. Foto: Per Morten Abrahamsen / Pressefoto / TV 2 Kosmopol
Samlet har det kostet 9.152.000 kroner at relancere det tidligere TV 2 Lorry under det nye navn TV 2 Kosmopol, som gik i luften i januar.
Det viser et svar givet til Folketingets Kulturudvalg og underskrevet kulturminister Jakob Engel Schmidt. I sit svar, der også er er blevet omtalt i Berlingske, henviser ministeren til oplysninger fra TV 2 Kosmopol.
Af oplysningerne fremgår det, at den regionale tv-station havde budgetteret med 10.516.000 kroner til research, udvikling af ny journalistik, analyser, kampagne mv. i forbindelse med relanceringen.
Samlet set forventer TV 2 Kosmopol, at projektet ender med at koste 9.152.000 kroner.
1,6 mio. kr. til journalistisk udvikling
Af svaret fra TV 2 Kosmopol kan man læse, at langt størstedelen af de ni millioner er blevet brugt på at reklamere for regionalstationens hamskifte.
Den storstilede kampagne, hvor TV 2 Kosmopol spillede på jyder og fynboers fordomme om borgerne i og omkring København, har således kostet 1.995.750 kroner at producere. Selve indrykningen af kampagnen tegner sig for 2.891.586 kroner, og dertil kommer penge brugt på visuel grafik, logo og konsulenter.
Til Berlingske oplyser direktør Morten Kjær Petersen, at de 1,6 millioner kroner, der ifølge tv-stationens svar til kulturministeren er gået til ”intern udvikling”, ikke er direkte del af brandingprojektet.
”Det handler blandt andet om udviklingen af den journalistiske retning og tilrettelæggelsen af vores arbejde,” siger han til avisen.
Så ingen anden mulighed
I svaret fra TV 2 Kosmopol kan man desuden læse, at regionalstationen ikke så nogen anden udvej end at starte forfra og rebrande sig under et helt nyt navn.
Analyser af seer- og brugertal viste, at mange borgere havde fravalgt TV 2 Lorry, fordi de havde et billede af mediet som ’noget der var’, ’noget der ikke var fulgt med tiden’. Særligt aldersgruppen 25-55 år havde i høj grad helt fravalgt TV 2 Lorry på baggrund af noget, de i deres barndom eller ungdom havde set hos forældre og bedsteforældre.
Men når udsendelsen klokken 19:30 blev fokusgruppe-testet, var respondenternes svar, at det faktiske produkt var meget bedre, end udsendelserne plejede at være.
”Rygtet om TV 2 Lorry var så stærkt og svært at redefinere, at vi til sidst ikke så anden mulighed end at bryde det og starte et helt nyt. Derfor blev det besluttet at iværksætte rebrandingprocessen, så fortiden ikke skulle stå i vejen for fremtidige seere og brugere,” lyder det i svaret fra TV 2 Kosmopol.
Har optaget lån i ejendommen
TV 2 Kosmopol er en selvejende og selvstændig udbyder af regional public service-journalistik og dækker to regioner og 34 kommuner i hovedstadsområdet.
I svaret til Folketingets Kulturudvalg kan man læse, at finansieringen af rebrandring-projektet er sket gennem optagelse af tillægslån i ejendommen på Frederiksberg.
Med navneskiftet hører også et retningsskift for regionalstationen. TV 2 Kosmopols journalistik skal sikre ”globalt udsyn” til borgerne i de 34 kommuner, der udgør ”Danmarks eneste metropol”. Et område, der ifølge regionalstationen har mere tilfælles med Stockholm og Berlin end med Varde og Hirtshals.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.