KOSMOPOL

TV 2 Lorry skifter navn

TV 2 Lorry bliver fremover til Kosmopol, men vil for alt i verden ikke være TV 2 København. Man kan godt være kosmopolit, hvis man bor i Gilleleje, siger TV 2 Kosmopol-direktør Morten Kjær Petersen

Nu skal de godt 2,1 millioner borgere i hovedstadsområdet vænne sig til at være kosmopolitter.

Efter 34 år skifter TV 2 Lorry nemlig navn til TV 2 Kosmopol.

Og dermed vil TV 2 Kosmopol være en platform, der skal sikre brugerne ”et globalt udsyn” ved at formidle hovedstadens stærke forbindelse til omverdenen.

For som det lyder fra regionalmediet, har København mere tilfælles med Stockholm og Berlin end med Varde og Hirtshals.

Ikke lokal for alle

Stationen har med andre ord erkendt, at den med Danmarks største sendeområde med i alt 34 kommuner ikke kan være lokal for alle.

Der er ganske enkelt ikke journalister nok til for eksempel at dække alle 34 byråd, og der findes mange andre lokale medier, der dækker det helt nære bedre, fortæller direktør Morten Kjær Petersen.

Hvordan vil I undgå, at I bliver en ren københavnerkanal?

”Den bekymring kan jeg godt forstå, og den har vi selvfølgelig også arbejdet meget med, fordi det ikke er det, vi vil. Og man kan sige, at metropolen jo netop også er hele området omkring hovedstaden, og ikke bare hovedstaden,” siger Morten Kjær Petersen.

Trods de 34 kommuners forskelle tror han på, at der er noget, der er genkendeligt på tværs.

Samme pendlerproblemer

Hvis man bor i Frederikssund, kan det være, at man pendler til København. Og hvis man ikke gør det, så gør man måske brug af de kulturtilbud, der er i København.

Og en pendlerproblemstilling for en borger i Roskilde er nok den samme som for en borger i Helsinge, fortsætter Morten Kjær Petersen:

”Så på den måde er der jo en hel masse ting, som vi er fælles om, og som er en særlig udfordring for os, der bor her.”

Men er man også kosmopolit, hvis man bor i Gilleleje?

”Ja, i den grad.”

Hvordan?

”Jeg tror ikke, at vi går ud og postulerer, at alle er kosmopolitter. Det, vi går ud og siger, er, at det bliver en del af den omlægning, vi kommer til at arbejde med. Og bor du i Gilleleje, så er du stadigvæk en del af det, der hedder Region Hovedstaden. Du er stadigvæk en del af det område, der er metropolen.”

Det er således vigtigt for Morten Kjær Petersen, at det ikke bliver et TV 2 København.

Debatten om et egentligt TV 2 København er ellers ikke helt fremmed.

Politisk har blandt andre Venstre, Det Konservative Folkeparti og Enhedslisten luftet tanken om, at kanalen blev delt op i mindre enheder for at styrke den lokale nyhedsdækning.

Er det her et forsøg fra din side på at gøre klar til at splitte stationen op?

”Nej, overhovedet ikke. Jeg mener faktisk af hele hjertet, at vi har så meget til fælles i det her område. Og jeg tror, at hvis du puttede Helsingør ind i en ny TV 2-region, der hedder TV 2 Nordsjælland, og de ikke hørte noget om København, så tror jeg egentlig ikke, at de ville få det produkt, de helst vil have,” siger Morten Kjær Petersen.

Skal dække hele metropolen

Derfor har TV 2 Kosmopol også fejlet, hvis politikerne føler, at det bliver et københavnerprodukt, siger han:

”Vi skal ikke være TV 2 København. Vi skal være TV 2 Kosmopol, og vi skal dække hele metropolen. Og det er det, der er vores opgave. Vores public service-kontrakt er den samme, og det er den samme opgave, vi skal udføre,” siger han.

Forud for ændringerne har Morten Kjær Petersen ikke indhentet godkendelse fra hverken Kulturministeriet eller Radio- og tv-nævnet.

”Det står der ingen steder, at vi skal. Og vi lever til punkt og prikke op til public service-forpligtelserne. Det har vi gjort de sidste otte år, som jeg har haft styr på, og det gør vi også næste år.

Men tror du, at det kan få en politisk konsekvens i en eller anden form, at I kommer til at ændre prioriteterne her?

”Det kan da godt være, men så tror jeg, man skal se, hvad det er, vi laver. Man skal se, hvad det bliver til. Vi er jo til på politikernes nåde, og det er politikerne, der har bestemt de rammer, vi arbejder under. Og så er vi givet opgaven at udfylde de rammer så godt som muligt. Det er det, vi tror på, at vi gør på den her måde, og at vi faktisk kan udfylde dem endnu bedre.”

Derfor anerkender han også, at det bliver en udfordring, hvis den gængse fortælling bliver, at det bare bliver en københavnerplatform:

”Men det ved vi, at det ikke er, og vi må vise i løbet af den første måned, at Kosmopol ikke bare er København. Kosmopol er hele Metropolen.”

Redaktionelt kommer Lorry også til at sadle om i forhold til nyhedsudsendelserne på tv, hvor man de senere år ikke har haft et studie, men i stedet værter ude i virkeligheden.

Her fortæller Morten Kjær Petersen, at der ikke bliver tale om et konventionelt nyhedsstudie. Lorry har allieret sig med en teaterscenograf, der har opbygget et enkelt studie, der skal understøtte værten og fortællingen.

0 Kommentarer