search

Ekstra Bladet skal overhale B.T. på nettet: ”Vi har lært af deres rubrikker”

Ekstra Bladet skal være det største danske medie på nettet målt på alle parametre – og så bliver avisen udvidet med 16 sider dagligt

Der blev spist gul og rød lagkage hos B.T., da mediet sidste år overhalede Ekstra Bladet på antal sidevisninger på hjemmesiden.

Henrik Qvortrup, der på det tidspunkt var politisk redaktør på B.T., var med til at spise den kage. Siden er han blevet udnævnt som ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet, hvor det gik op for ham, at det ikke var noget, man tog så tungt på Rådhuspladsen.

”Der fornemmede jeg, at der hos Ekstra Bladet var en indstilling til det om, at det gør ikke så meget, for vi laver meget bedre journalistik end B.T., så hvad gør det, at de har flere sidevisninger,” siger han.

”Den indstilling er altså aflyst. Vi vil tilbage og være dem med både flest brugere og sidevisninger. Ekstra Bladet skal være Danmarks suverænt største nyhedssite både målt på den ene og den anden måde,” siger han.

Skarpere rubrikker

Ud over at Ekstra Bladet vil skærpe sit fokus på sin egen målgruppe, så Ekstra Bladet ikke ligger så tæt op ad B.T., skal der arbejdes med rubrikkerne.

”Vi er stærkt på vej tilbage. Det er vi blandt andet, fordi vi har strammet måden at lave rubrikker på. Så er der nogle, der forskrækket råber clickbait,” siger Henrik Qvortrup og tilføjer et ’tja’.

”Vi vil gerne lokke læserne indenfor med nogle fængende rubrikker, og vi har lært noget af B.T., hvad det angår. Vi er ikke for fine til at sige, at vi er tabloide.”

For Henrik Qvortrup betyder det, at Ekstra Bladet gerne må ’pirre læserne til at klikke’ videre, men ikke snyde læserne.

”Det er en hårfin balance, jeg ikke kan sætte på formel. Bedst kan jeg sige, at vi gerne må pirre, men ikke snyde. En kendt rockmusiker, der havde sin storhedstid i Alaska for 30 år siden, ville være at snyde. Men rubrikkerne, hvor man ikke får det hele at vide, kommer til at være en rigdom,” siger han.

Satser samtidig på papiravisen

Henrik Qvortrup ser ikke konkurrencen om klik med B.T. som en af sine største udfordringer. Det er nærmere at få skabt det rigtige betalingsunivers og at genføde printavisen, som han mener har levet en hensygnet tilværelse som et venstrehåndsprodukt, der bare skulle laves, fordi nogen stadig køber den.

”Vi tror faktisk på printavisens fremtid. Vi er godt klar over, at vi ikke kommer op på 300.000 eksemplarer igen, men ser man rundt i det danske medielandskab, er der eksempler på, at printavisen kan noget, og at folk gerne vil have den.”

”Jeg synes også, at printavisen tvinger os til en gang i døgnet at kondensere, hvad Ekstra Bladet er for en størrelse. Det der med at skulle lave en forside og en plakat, der står derude og definerer, hvad Ekstra Bladet er, er vigtigt.”

Derfor har Ekstra Bladet for nylig udvidet avisen med otte sider hver tirsdag, onsdag og torsdag, og der er otte sider mere på vej.

”Der har været dage, hvor vi faktisk ikke har kunnet være bekendt at bede om 27 kroner for en printavis, som var så tynd, som den var. Fysisk tynd,” siger Henrik Qvortrup.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen