
Kommunikationsrådgiver Marcus Stoltze sætter spørgsmålstegn ved, om mediernes ændringer i kommentarsporene på Facebook giver en bedre debat. Foto: Operate, Pexels (red. Journalisten)
Flere store medier har ændret indstillingerne på Facebook for at undgå, at politikere kaprer kommentarsporet. Mediernes løsning er at vise de nyeste kommentarer i stedet for dem, Facebooks algoritme finder mest relevante. Dermed fjerner man den fordel, politikere med tusindvis af følgere får af algoritmen.
Marcus Stoltze, kommunikationsrådgiver hos Operate og ekspert i politisk kommunikation på sociale medier, forstår godt problemet for medierne. Men han ser også ulemper ved den løsning, de har valgt.
”Det, jeg sætter spørgsmålstegn ved, er, om man virkelig får en bedre debat med et kronologisk kommentarspor, som viser de nyeste kommentarer.”
”Når jeg som helt almindelig bruger klikker på en artikel på Facebook, er jeg ikke nødvendigvis interesseret i at se totalt usorterede kommentarer. Jeg vil gerne se dem, der har skabt debat og fået meget interaktion, fordi det tit er dem, som er mest interessante, provokerende eller spændende at læse,” siger han.
Foreslår at løse det med community management
Det er forskelligt fra bruger til bruger, hvad der vises i deres Facebook-feed, men ifølge Marcus Stoltze tyder noget på, at ændringen i kommentarsporene ikke altid har den ønskede effekt – blandt andet fordi politikerkommentarerne stadig får mange likes.
Marcus Stoltze opfordrer medierne til at undersøge, om de kan løse problemerne i kommentarsporet med community management frem for at tage ”den nemme” løsning.
”Det kunne for eksempel være at have klare regler for spam-lignende adfærd. I forrige uge så vi en politiker, der copy-pastede den samme kommentar på mange forskellige opslag. Man kunne have en klar regel om, at man får slettet sin kommentar, hvis man gør den slags, og gør man det en gang til, så bliver man blokeret,” foreslår Marcus Stoltze og tilføjer:
”Man kunne for eksempel have regler for, at kommentarer skal holde sig til det emne, der bliver skrevet om, og at man ikke kan begynde at hive alle mulige nye pointer eller argumenter ind, som ikke vedrører sagen.”
Ansvaret ligger ikke kun hos medierne
Community management kan dog være en ressourcetung opgave, fordi det kræver en stor indsats at holde øje med, om samtlige kommentarer på mediernes Facebook-opslag overholder eventuelle regler. Derfor kan Marcus Stoltze godt forstå, at medierne har gjort, som de har.
Han mener da heller ikke, at ansvaret kun hviler på medierne. Facebook har også et ansvar for at skabe rammerne for en god debat på sin platform, lyder det.
”Det er Facebook, der har bestemt, at verificerede profiler ligger øverst eller har en bedre sandsynlighed for at ligge øverst i kommentarsporet. Derfor har de også et ansvar for denne her tendens. Det kunne medierne måske rette noget af deres opmærksom hen på og begynde at presse Facebook lidt – selv om forholdet mellem de to parter ikke altid er det bedste.”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.