
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Det er en trist dag på Berlingske Media, siger koncernchef og administrerende direktør Anders Krab-Johansen til Journalisten.
I slutningen af marts kunne mediehuset skrive i en pressemeddelelse, at man var kommet nådigt igennem krisen, men i dag har ledelsen orienteret medarbejderne om, at der skal findes 17 millioner kroner i budgettet.
Det betyder også, at et endnu ukendt antal medarbejdere skal opsiges på Berlingske og B.T.
I marts udsendte I en pressemeddelelse om, at Berlingske Media var kommet skånsomt igennem krisen. Hvad er der sket siden?
”Sidste år var et ret mærkeligt år på grund af den høje inflation og en række andre ting, som negativt påvirkede medierne generelt. Og i vores situation var de traditionelle omkostninger til avis og papir lavere end mange andre medievirksomheders, og derfor kom vi skånsomt igennem den type krise.”
”Men siden omkring nytår har vi kunnet se et lavere salg af især digitale annoncer, end vi havde regnet med i indeværende år,” siger Anders Krab-Johansen.
Han vil ikke sætte tal på, hvor langt salget er fra budgettet, men Berlingske Media havde håbet, at situationen ville rette sig op. Det har den dog ikke gjort, og derfor har han i dag meldt en spareplan ud.
Langt overvejende digitalt mediehus
Forhandlingerne med husets tillidsrepræsentanter begyndte i slutningen af sidste uge, og derfor vil der nu gå tid med at forhandle om antallet af opsigelser. Anders Krab-Johansen regner med, at man kan melde et egentligt antal ud i slutningen af næste uge.
På koncernniveau har Berlingske Media dog allerede sagt farvel til annoncedirektør Kenneth Madsen og it-direktør Kristian Mørk. Ifølge Anders Krab-Johansen er begge aftaler indgået i mindelighed.
B.T. har allerede droppet papir – I nævner ikke noget om papir i dagens pressemeddelelse. Kan en reducering af Berlingske som papiravis komme i spil?
”Der er ikke planlagt nogen ændringer i det. Jeg går ud fra, at Berlingske og Weekendavisen har mange år foran sig som udgiver af aviser på papir, selv om det er helt tydeligt, at der, hvor vi skal vinde, er på det digitale.”
Anders Krab-Johansen tilføjer, at Berlingske Media ”langt overvejende” er et digitalt mediehus, og at det derfor primært er et svigtende digitalt annoncesalg, der gør ondt.
Hvor meget ligger I under budget?
”Det er så meget, at vi skal 17 millioner kroner ned i omkostninger i andet halvår af 2023. Andre tal har jeg ikke lyst til at oplyse.”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.