search

Aalborg Kommune har i årevis købt sig til positiv omtale i lokalt medie

Aalborg Kommune har brugt en lille million kroner på events og 45 reklameartikler hos MigogAalborg. Ifølge ekspert er det på kanten af loven

Aalborg Kommune har i årevis – fra januar 2018 og frem til august 2021 – købt og betalt for 45 artikler hos lokalmediet MigogAalborg. Det svarer i runde tal til, at kommunen har købt én artikel om måneden i den periode. Det skriver Nordjyske, der kom på sporet af historien via en aktindsigt i kommunens udgifter.

Nordjyske kan afsløre, at minimum 20 artikler ikke har været angivet som sponsoreret indhold, men har fremstået som almindelige artikler skrevet af en uafhængig journalist.

Først efter at Nordjyske bad om aktindsigten i kommunen, blev artiklerne deklareret som annoncørbetalt indhold.

I en af artiklerne optræder borgmester Thomas Kastrup-Larsen for eksempel på billedet til en historie om Idrætsmødet i Aalborg, hvor den daværende kulturminister Joy Mogensen var på besøg.

Gråzone

Jacob Dahl Rendtorff, professor i virksomheders etik og ansvar ved RUC, forklarer til Nordjyske, at Aalborg Kommune bevæger sig i grænselandet for, hvad man må ifølge markedsføringsloven.

”Det er på grænsen til skjult reklame, og det skaber jo en etisk problemstilling, især når man henvender sig til unge mennesker, som man ifølge markedsføringsloven betragter som mere sårbare over for påvirkninger,” siger Jacob Dahl Rendtorff.

Jacob Dahl Rendtorff er i tvivl om, hvorvidt eksemplerne er decideret ulovlige, men han er ikke i tvivl om, at indholdet befinder sig i en gråzone.

Leder af kommunikation og udvikling i Aalborg Kommune Kirja Holland Thomsen siger til Nordjyske, at Aalborg Kommune ikke har tjekket, hvordan de betalte artikler fremstod på sitet.

”Vi har måske noget idéudvikling (med MigogAalborg red.), og så har vi tingene til gennemsyn. Men vi ser ikke, hvordan artiklerne ser ud, når de ligger online,” siger hun til Nordjyske.
Hun vil nu indskærpe. at reglerne skal følges.

Michael Qureshi beklager

Chefredaktør på MigogAalborg er Michael Qureshi, der lancerede lokalmediet i 2016. Han skriver i en mail til Nordjyske, at MigogAalborg i enkelte tilfælde ikke har været gode nok til at deklarere indhold fra Aalborg Kommune.

”Vi erkender, at tingene er gået lidt for stærkt i vores kraftige vækst de seneste år. Det har medført, at der i nogle tilfælde er sket fejl med deklareringer af annoncørbetalt indhold for Aalborg Kommune. Det beklager vi og har rettet op på,” forklarer Michael Qureshi.

Se alle eksemplerne på betalt indhold på Nordjyske.dk.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen