Københavner-medie trækker tilbud om betalt politikeromtale tilbage

Migogkbh vil alligevel ikke tilbyde kandidater til kommunalvalget betalt omtale, efter at mediet har sendt tilbud ud om samme

”Tal direkte til Københavns vælgere på Københavns største bymedie.”

Sådan lyder det i en henvendelse, som mediet Migogkbh i disse dage har sendt til kommunalpolitikere i København.

På en planche bliver det beskrevet, at politikere kan vælge mellem tre forskellige pakker til henholdsvis 11.995 kroner, 7.495 kroner og 4.495 kroner.

I de to dyreste pakker ’Valgkampagne Guld’ og ’Valgkampagne Sølv’ blev kommunalvalgskandidaterne blandt andet tilbudt ’artikel om dig og dit valgprogram i vores valgsektion’ og ’2 x 24 timers take-over på forsiden af Migogkbh’.

Men nu trækker københavnermediet tilbuddet om artikelformatet tilbage, meddeler kommerciel direktør i mediet Peter Sindahl.

”Vi har pillet den sponsorerede artikel i guld og sølv-pakken ud. Der er øjensynligt nogen, der har misforstået, hvad det indebærer,” siger kommerciel direktør Peter Sindahl.

Den oprindelige henvendelse fra Migogkbh fik blandt andre Frederik Werner Kronborg, kandidat for Enhedslisten, til at undre sig. Han har svaret medievirksomheden, at han synes, det virker mærkeligt at betale for at få skrevet en artikel om sig.

Men det har aldrig været en del af tilbuddet, at Migogkbh ville tage betaling for, at mediets journalister skulle producere indhold, lyder det fra Peter Sindahl:

”Der må ikke herske tvivl om, at vores journalister laver native indhold til Migogkbh. I dette tilfælde var der dog tale om sponsored content, hvor vi publicerer afsenders content i et annonceartikel-format, altså var det politikerne selv, der skulle producere den artikel, som er beskrevet i tilbuddet,” siger Peter Sindahl.

Vil blive markeret som sponsoreret indhold

Tilbuddet om betalte artikler fik i første omgang Frederik Werner Kronborg til at kalde det et demokratisk problem, at Migogkbh tilbød betalt spalteplads i mediets valgsektion. Argumentet lød, at Migogkbh fik fejet reelt politisk indhold til side til fordel for de kommunalvalgskandidater, som har kampagnemidlerne i orden.

Men i dag er den kritik noget anderledes:

”Det glæder mig, at de har trukket tilbuddet tilbage. Som den oprindelige planche fremstod, så det ud til, at man betalte en journalist fra mediet for at lave omtale. Jeg er glad for, at det ikke forholder sig sådan,” siger Frederik Werner Kronborg og fortsætter:

”Men jeg synes stadig, at det er kritisabelt, at man reelt set selv kunne skrive en artikel og få den publiceret mod betaling.”

Men det er jo sponsoreret indhold. Det er jo ikke nyt at lave den slags. Er du ikke bare stoppet med at følge med tiden?

”Det kan godt være. Men så synes jeg, tiden udvikler sig forkert. Det er stadig et demokratisk problem, hvis det er pengekassen, der kan afgøre din dækning.”

Peter Sindahl fra Migogkbh fastholder stadig, at det øvrige indhold i de tre tilbud vil blive varedeklareret som betalt indhold.

 

0 Kommentarer