
24syv er et ”forurenet brand”, da folk i en spørgeskemaundersøgelse vil forveksle det med det gamle Radio24syv. Derfor giver den alternative lyttermåling ikke mening at bruge,” siger direktør for DR Medieforskning. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Det blev kritiseret og kaldt useriøst, da 24syv-direktør Lars Schmidt for to uger siden forklarede til blandt andre Journalisten, at 24syv efter hans opfattelse har 250.000 lyttere om ugen på flowradio.
Og nu lægger Lars Schmidt sig da også fladt ned.
Det gør han i en mail stilet til Journalisten, hvor han skriver, at der efterfølgende har været dialog i styregruppen bag den danske radiolyttermåling, der foruden 24syv består af DR, Bauer Media, Radio4 og Danske Medier Research:
”Efter en grundig og konstruktiv samtale i gruppen bag målingen er det nu klart for alle parter, at den mest valide måling af nationale radiokanalers lytning af flowradio stammer fra den officielle danske radiomåling, baseret på passiv måling af lytternes faktiske lyttevaner,” udtaler Lars Schmidt i mailen.
Foretrak en mere positiv måling
I mailen erkender han også, at ”man skulle have taget denne dialog i gruppen, og ikke i medierne”.
I medierne kunne man ellers for to uger siden læse, at Lars Schmidt var af den opfattelse, at de officielle radio-meter-målinger ikke gav et retvisende billede af 24syvs lyttertal.
I stedet foretrak Lars Schmidt på det tidspunkt en måling, der baseres på interviews, hvor 8.000 danskere fortæller Kantar Gallup om deres lyttervaner.
Det er tal, der ikke sendes ud offentligt, men bliver sendt ud til radiostationerne til internt brug. Desuden har radiostationerne selv besluttet, at tallene ikke må videregives til eksterne parter.
I mailen fortsætter Lars Schmidt med at konstatere, at han fremover vil holde sig til de officielle radio-meter-målinger, hvor 24syvs lyttertal på flowradio ligger omkring de 11.000 lyttere om ugen:
”Vores store indsats de seneste 1,5 år med at sanere sendefladen, introducere nye programmer og øge kendskabet til stationen har skabt mere end 350.000 ugentlige lytninger på DAB, app, hjemmeside og tidsforskudt på podcast. Men den samme udvikling kan ikke konstateres på flowradio. Det har overrasket mig – men må blot være et udtryk for vores lytteres vaner og behov,” udtaler Lars Schmidt.
”Jeg er ikke tekniker”
Det er markant andre toner end 12. januar, hvor Lars Schmidt anfægtede præmissen om, at 24syv har få lyttere på flowradio.
Dengang sagde han sådan her til Journalisten:
”Jeg er ikke tekniker. Men jeg undrer mig over forskellen. I hvert fald synes jeg, at tallene viser, at præmissen om, at vi er en radio uden lyttere, er forkert.”
Den udtalelse mødte dog kritik fra blandt andre Dennis Christensen, som er chef for DR Medieforskning og formand for styregruppen bag lyttermålingerne.
Han kaldte det useriøst og mod bedre vidende over for MediaWatch, hvor han også fastholdt, at radio-meter-målingerne, hvor 24syvs lyttertal lå omkring de 11.000 ugentlige lyttere, er utroligt valide.
Derimod var den anden måling med Kantar Gallup-interviews ikke på samme måde dækkende, da mange af de personer, der siger, at de lytter til 24syv, forveksler kanalen med den gamle udgave af Radio24syv:
”24syv er på mange måder et ”forurenet” brand, fordi det i en årrække var en radiostation med signifikant radiolytning og en del populære podcasts. Nogle af dem eksisterer stadigvæk i regi af andre medier. Så når Loud overtager navnet og ændrer design til det gamle Radio24syv, så bliver sådan en spørgeskemaundersøgelse rigtig udfordret, fordi danskerne kan være forvirrede over, hvad det er, de egentlig har lyttet til,” sagde Dennis Christensen dengang til MediaWatch.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.