search

Velkommen til det nye Journalisten

Vi har relanceret journalisten.dk. Her forklarer vi ændringerne

Velkommen til et nyt og forandret journalisten.dk!

Som du måske har opdaget, er vi gået i luften med en ny hjemmeside. Forhåbentlig har du også allerede opdaget, at den nye hjemmeside loader markant hurtigere. Og måske har du lagt mærke til, at vi har prioriteret det visuelle op. Flere og større billeder på forsiden, mindre tekst. Vi har også forsøgt at skabe en forside, som er mere grafisk tidssvarende og lettere at overskue. De hurtige nyheder er stadig vigtige, men vores dagsordensættende nyheder og store fortællinger får mere plads. Journalisten er mere end et nyhedsmedie, også digitalt.

Du vil måske også bemærke, at vi har indført nye elementer i forsiden. Fx temabokse, som gør det lettere at overskue vores artikelserier, og hvor vi kan samle dækningen af aktuelle sager, som vi lige nu har samlet ”Paludan og pressen”. Vi kuraterer døgnets vigtigste medie-tweets i et bånd, så vores travle læsere (og de mange, der ikke er på Twitter) ved, hvad der foregår i medie- og kommunikationsbranchens digitale fredagsbar.

Og så har vi skruet lidt op for fællesskabet. ”De skifter job” er et element, I altid har elsket – men som vi føler, at vi har syltet. I vil gerne vide, når kollegerne skifter job, og I er gode til selv at indsende oplysningerne til os. Det fælleskab vil vi gerne hylde. Derfor er ”De skifter job” nu placeret højt og centralt på forsiden. En ændring, som i øvrigt også er implementeret i det trykte magasin, hvor jeres jobskifter er flyttet frem i bladet og fylder mere end nogensinde.

Mindst lige så vigtige er de ændringer, der er sket på ”bagsiden” af hjemmesiden. Det er her, vores medarbejdere boltrer sig, og der var rum for forbedring. Den gamle hjemmeside var for svær og indviklet at bruge for Journalistens medarbejdere. Den nye hjemmeside er tilpasset vores behov og gør det let for os at udgive hurtigt, redigere, bruge journalistisk udstyr som faktabokse og fremhævede citater, og så har vi fået fuld fleksibilitet i vores forside. Vi kan kort sagt lave grundlæggende om på hjemmesidens udtryk på et øjeblik.

Journalisten.dk trængte grundlæggende til en opstramning. I 2014 gav vi sitet en primært visuel overhaling, men det meste af hjemmesiden er fra 2012. Der er sat mange hovsaløsninger på siden da. Derfor har det været vigtigt for os at pille sitet fra hinanden og genopbygge det på en overskuelig og fremtidssikret måde.

En ikke uvæsentlig detalje, som du måske ikke lægger mærke til med det samme, er et stort arbejde med at sikre vores arkiv. Journalisten har i vores digitale arkiv knap 27.000 artikler helt tilbage fra 1998. Det har været vigtigt for os at bevare arkivet, men også bringe det mere i spil. Du vil opdage, at vi gør mere ud af at vise dig videre til relevante artikler, når du har læst én til ende. Vores søgefunktion har også fået en overhaling, så vi bringer vores omfattende ”tagging” bedre i spil. Hvis du gerne vil læse om ”Fotografi” eller “Praktik”, så er det blevet lettere at finde det, som er mest relevant for dig.

Den nye hjemmeside er udviklet i WordPress i samarbejde med udviklingsbureauet Abtion. Vi har selv på redaktionen stået for målgruppeanalyse, forresearch, design og strategi, imens Abtion har stået for udviklingsarbejdet og uvurderlig feedback på UX og teknik.

Det er digital redaktør Andreas Marckmann Andreassen og art director Esben Niklasson, som har haft ansvaret for projektet, men hele redaktionen har været involveret undervejs.

Forude ligger mange flere ændringer, så vi kan implementere vores digitale strategi, der har overskriften ”Mere end et medie”. Vi glæder os til at vise jer det hele.

For nu vil vi opfordre til, at I boltrer jer på den nye hjemmeside. Og når I finder fejl, store eller små, for det gør I – så er vi taknemmelige, hvis I vil sende dem per mail til digital redaktør Andreas på ama@journalisten.dk. Hvis I har ris, ros eller spørgsmål om tankerne bag det nye site, så er I velkomne her i debatfeltet.

Tak fordi I læser med. Vi var her ikke uden jer.

Kommentarer
28
Tommy Kaas
16.05.19 12:55
Tillykke med det nye site. Jeg kiggede ofte på forsidens oversigt over seneste kommentarer til sitets historier. Er den oversigt død, eller kan den findes et andet sted?
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
16.05.19 13:10
Tak for din kommentar, Tommy. Kommentaroversigten er noget af det, vi stadig overvejer. Lige nu er den fjernet, fordi kommentarer i stedet vises for den enkelte artikel på forsiden. Men vi vejrer reaktionerne - og derfor er din vigtig. Tak!

Mvh Andreas, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Jan Birkemose
16.05.19 14:18
Tillykke med hjemmesiden. Dejligt, at den er hurtig og altid skønt med forandring.
Det virker som om forsiden er større og har mere indhold end tidligere. Det indbyder til surf og gør forhåbentligt, at flere bliver hængende længere og har større chance for at finde netop det, som de får udbytte af.
Håber I deler lidt ud af erfaringerne hen ad vejen.
bh Jan
Fremhævet af Journalisten
Britt Lindemann
16.05.19 14:27
Kommentaroversigten på forsiden har klart været min foretrukne navigationsmetode, fordi den ofte hiver mig ind på historier, jeg ellers ikke ville have opdaget.
Fremhævet af Journalisten
Benjamin Kastberg
16.05.19 15:18
Tillykke med hjemmesiden, det ser godt ud! Og dejligt med mere fokus på det faglige fællesskab med Twitter-feed og “De Skifter Job”. Journalister må holde sammen i disse fake-news-tider!

Og i øvrigt, spændende detalje med sloganet, “Mere end et medie”. Var det en Barcelona-fan, der kom op med det? ;)
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
16.05.19 15:25
Jeg mangler også kommentar-feltet. Jeg scroller ofte direkte derned uden overhovedet at se på tophistorien.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
16.05.19 15:31
Tak for jeres input. Hvor er det fedt, I tager jer tid til at kommentere. Vi tager det med.

Mvh Andreas, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Lars Friis
16.05.19 15:43
Jeg undrer mig over et stort, tomt felt øverst på forsiden. Det fylder en tredjedel af skærmen på både min pc og min smartphone.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
16.05.19 16:01
Kære Britt
Tak for replik. God pointe!
Mvh
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
16.05.19 16:06
Det Britt siger
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
16.05.19 16:09
Fint at man bliver advaret ved genpost af kommentar, som åbenbart er registeret men som man er usikker på om er gået igennem. Men der er godt nok lang lunte før den bliver vist.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
16.05.19 16:25
Kære Lars
Det tomme felt er en periodisk fejl - det er topbanneret, der slår ud. Vi er på den.
Tak!
Mvh
Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
16.05.19 19:59
Ja. Også jeg savner kommentaroversigten. Har ventet på, at I fandt ud af, at smide spammerne ud. Men vil ikke af med kommentaroversigten. Som Britt skriver. Tak.
Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
16.05.19 20:03
Ja. Også jeg savner kommentaroversigten. Men ikke spammerne, som jeg håber, at I får smidt ud. Ellers som Britt skriver. Tak.
Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
16.05.19 20:04
Ja. Også jeg savner kommentaroversigten. Men ikke de spammer, som jeg håber at I kommer af med. Ellers som Britt. Tak.
Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
16.05.19 20:07
Ja. Også jeg savner kommentaroversigten. Men ikke alle de spammere, som jeg håber at I kan få hægtet af. Ellers enig med Britt. Tak.
Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
16.05.19 20:10
Savner kommentarfeltet også , men ikke de spammere, der forhåbentligt bliver hægtet af. Enig med Britt.

Og har svært med at kommentere her. Hvis det er kommet på 5 gange, håber at nogen fjerner de 4. Tak
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
16.05.19 23:36
Arh, Luci Smith, her troede jeg lige, at det var en selvstændig pointe i fht. spammere, at du smed samme opslag på så mange gange ;-)
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
17.05.19 09:04
Tak for jeres feedback! Jeg kan høre, at vi skal genoverveje debatbåndet :-)
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
17.05.19 09:47
Tillykke med det nye design! Yes, savner også debatten. Sad og ledte efter den med det samme uden held. Og så giver skrifttypen mig røde knopper, den står meget uskarpt her.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
17.05.19 10:35
Kære Ulrik
Tak. Debatspor noteret :-) Det med skrifttypen undrer mig. Jeg har været på mange skærme uden at tænke over det.
Mvh
Fremhævet af Journalisten
Kim Barren
18.05.19 17:44
Ser godt og giver en fint overblik. Flot arbejde.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
19.05.19 08:35
Hvad er kriteriet for Twitter-feed’et? Personer eller emner? Automatisk eller håndholdt? Osv.
Fremhævet af Journalisten
Esben Ørberg
19.05.19 18:37
Fornøjelse! Men Britt har ret!
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
19.05.19 20:31
Okay. Britt har en del stemmer! kh
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
20.05.19 08:12
Kære Michael

Twitter-feedet er håndholdt, som du betegner det :-) Altså tweets udvalgt af os, fordi de peger ind emner eller debatter, der er aktuelle eller centrale for medierne og os der arbejder i dem.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
20.05.19 12:24
Enig med de øvrige i, at kommentarfeltet er for vigtigt til at blive skrottet. Jeg synes tilmed, at jeres forrige løsning for kommentarer var bedre. Derudover er kursiv ikke smart at bruge i onlinetekster, da det er mere end anstrengende at læse.
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
20.05.19 12:27
Enig med de øvrige i, at kommentarfeltet er for vigtigt til at blive skrottet. Jeg synes tilmed, at jeres forrige løsning for kommentarer var bedre. Derudover er kursiv ikke smart at bruge i onlinetekster, da det er mere end anstrengende at læse.
Fremhævet af Journalisten