
TV 2 Play rundede 900.000 abonnenter i 1. kvartal 2022. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
TV 2 Play er begyndt at bide skeer med den internationale streamingmastodont Netflix.
Det viser tal fra TV 2’s analyseafdeling, der er baseret på Nielsens ugentlige seermålinger for målgruppen over tre år.
I de fire uger, hvor der blev sendt Tour de France, var TV 2 Play større end Netflix målt på antal sete minutter i de danske stuer.
Derudover viser tallene, at TV 2 Play også var størst i uge 17, hvor der ikke var nævneværdige sportsbegivenheder, og i uge 23, hvor der var Nations League-fodbold på kanalen.
I alt har TV 2 Play altså været større end Netflix i seks af årets uger frem til nu. Men derudover kan man af tallene udlede, at Netflix og TV 2 Play ligger tæt i forhold til at vinde seernes tryk på fjernbetjeningerne.
Af tallene fra Nielsen kan man samtidig se, at Netflix og TV 2 Play er danskernes klart foretrukne streamingtjenester med DRTV på en tredjeplads.
Gode til udvikling
Ifølge Claus Bülow Christensen, der er selvstændig medierådgiver- og analytiker, er det udtryk for, at TV 2 har foretaget nogle fornuftige beslutninger i forhold til at transformere tv-stationen til streaming.
”De har været virkelig dygtige til at tage det her til sig og bevist, hvordan man optimalt udnytter de nye distributionsmåder. Det gælder også programindholdsmæssigt, hvor de bliver ved med at udvikle sig i forhold til der, hvor TV 2-segmentet er,” siger han.
Helt lavpraktisk er det ikke mange år siden, at liveudsendelser blev en mulighed på streaming, og den mulighed har TV 2 ifølge Claus Bülow Christensen grebet. De seneste år har TV 2 investeret massivt i rettigheder til at sende livesport i form af international fodbold, fodboldlandskampe og senest i amerikansk fodbold.
”TV 2 har også rent forretningsmæssigt set, at hvis de kan få en kunderelation i forhold til de direkte sendinger, er der flere penge i det,” siger Claus Bülow Christensen om noget af det, der adskiller TV 2’s produkt fra for eksempel Netflix.
Jævnfør et gammelt ordsprog drypper det jo på degnen, hvis det regner på præsten. Og her er der ifølge Claus Bülow Christensen også en stor plads til journalistikken, når TV 2 får succes på andre programområder.
”Streaming er også blevet live-tv og flow-tv for os, og derfor har journalistikken gode kår i den her streamingverden. Når der er krig, reagerer mange for eksempel med, at de vil følge med på CNN eller på TV 2 News, og gennem TV 2 Play har kunderne jo adgang til det,” siger Claus Bülow Christensen.
Ifølge TV 2’s seneste halvårsregnskab rundede TV 2 Play 900.000 abonnementer i 1. kvartal 2022. Netflix’ abonnementstal er ikke offentlige i Danmark, men tjenesten er stadig verdens ubetinget største streamingplatform. I august leverede tjenesten dog sin første nedtur, hvor det viste sig, at antallet af abonnenter på verdensplan er faldende.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.