search

TV 2-chef sygemeldt efter kritik af usand historie om Múte Egede

Ulla Østergaard, der er redaktionschef på TV 2 News, er blevet sygemeldt. Det sker som følge af kritikken af en historie med udokumenterede påstande om Múte B. Egede op til valget i Grønland

Redaktionschef på TV 2 News Ulla Østergaard er blevet sygemeldt.

Det bekræfter TV 2’s kommunikationsafdeling over for fagbladet Journalisten.

Sygemeldingen kommer, mens der i øjeblikket er skarp kritik af en historie om Múte B. Egede, kandidat til posten som landsstyreformand, som TV 2 bragte op til valget i Grønland i foråret. Kommunikationsafdelingen bekræfter, at sygemeldingen har relation til den kritik, men har ellers ikke yderligere at oplyse.

Medarbejderne på TV 2 News er blevet orienteret om sygemeldingen i en mail, som Journalisten er i besiddelse af.

”Sygdom er en privatsag, men I skal alligevel vide, at redaktionschef Ulla Østergaard er sygemeldt,” skriver nyhedsdirektør Ulla Pors og og chefredaktør Ask Rostrup i mailen.

”Ulla er stærkt berørt af den sidste uges dækning og diskussion af hendes journalistiske håndtering. Ulla har selv undskyldt og beklaget historien inden det grønlandske valg, hvor hun havde det overordnede ansvar for TV 2’s dækning,” fortsætter mailen.

Det er Ekstra Bladet, der i løbet af den seneste uges tid har afdækket flere forhold i forbindelse med historien, som TV 2 udgav fire dage før valget og trak helt tilbage to dage efter valget. I artiklen blev det beskrevet, at Múte B. Egede tidligere havde undladt at erklære sig inhabil i to sager.

Ser det som påvirkningsforsøg

Påstandene i artiklen var imidlertid udokumenterede og uden hold i virkeligheden, og Múte B. Egede blev aldrig forelagt kritikken, før artiklen blev udgivet. Det på trods af, at TV 2 af flere kilder – herunder Transparency International Greenland – advarede om, at historien kunne bygge på et tip fra nogen med interesser i det grønlandske valg. Ifølge Ekstra Bladets oplysninger var det Ulla Østergaard, der fik historien presset igennem.

I et interview med Berlingske sagde Múte B. Egede, at artiklen fra TV 2 var med til at påvirke udfaldet af valget, som Múte B. Egede vandt med et smalt flertal.

”Jeg kan ikke udlægge det anderledes. Det kommer fire dage før det grønlandske valg. På et belejligt tidspunkt, når slutspurten er i gang. Jeg kan kun se, at det er en plantet historie, der har til hensigt at påvirke valget,” siger han til Berlingske.

Nyhedsdirektør Ulla Pors afviser over for Berlingske, at der fra TV 2’s side har været et ønske om at påvirke valget:

”Det synes jeg er en alvorlig anklage. Vi har lavet en forkert historie, som vi er utroligt kede af, og som vi har beklaget, og som vi har rettet og taget ned to dage før valget,” siger Ulla Pors, nyhedsdirektør i TV 2, til Berlingske.

Både Ulla Østergaard og Ulla Pors har flere gange beklaget, at historien blev udgivet, og erkendt, at der blev begået flere fejl, inden den blev udgivet. Forleden oplyste Ulla Pors, at sagen er blevet håndteret internt, uden at uddybe, hvordan det er blevet håndteret.

SF’s grønlandsordfører, Karsten Hønge, opfordrede i sidste uge TV 2 til at afsløre kilden bag den falske historie, der i hans øjne kan påvirke Danmarks forhold til Grønland. Det har TV 2 afvist.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen