Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Dalende trafik til mediers hjemmesider er en af de største udfordringer for medierne i 2023.
Det er en af konklusionerne i rapporten ’Publishing Trend Report 2023’ fra Echobox, som kigger på medietendenserne i 2023.
Ifølge rapporten er en af årsagerne til frygten for færre sidevisninger, at trafikken fra Facebook til mediernes hjemmeside er for nedadgående.
Ifølge tal fra analysevirksomheden Chartbeat fik 1.350 medier verden over i 2018 27 procent af deres sidevisninger fra Facebook. I april 2023 er det tal nede på 11 procent, skriver mediet What’s new in publishing.
Tallene afspejler udfordringen fra den britiske nyhedsudgiver Reach, der i de første fire måneder af 2023 har oplevet et fald i den digitale omsætning på 14,5 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Reach, der er Storbritanniens største udgiver af lokale og nationale nyheder, giver en del af skylden til Facebook, for ”de seneste ændringer i måden, hvorpå Facebook præsenterer nyhedsindhold”.
Respondenterne i rapporten kommer fra 20 lande, hvor 67 procent af dem er fra Europa. Ingen medier fra Danmark har bidraget til rapporten.