
Thomas Ryge Mikkelsen er selv erklæret fan af R8dio. Men han har også investeret i mediet, fordi han tror på forretningsmodellen. Foto: Hanne Fuglbjerg (red. Jo)
Det er ”både med hjertet og hjernen”, at Thomas Ryge Mikkelsen har valgt at investere i R8dio, det satirisk dominerede radio- og podcast-medie, som opstod i støvet efter lukningen af Radio24syv, og som måske mest er kendt for formaterne ’Undskyld vi roder’ og ’Den korte r8dioavis’.
Hjernedelen går på, at han som forretningsmand tror på, at R8dio kan blive ”en sund forretning”.
Hjertedelen handler om en knust kærlighed til det gamle Radio24syv, fortæller Thomas Ryge Mikkelsen, der i forbindelse med sin investering også er blevet formand for R8dio.
”Jeg kan bare rigtigt godt lide de grundlæggende tanker om at etablere en uafhængig og i det her tilfælde også kommerciel taleradio på det fundament, som R8dio er bygget på, og som er drevet af gamle Radio24syv-kræfter,” siger Thomas Ryge Mikkelsen.
”En konstruktiv protest”
Inderkredsen af R8dio tæller flere gengangere fra det gamle Radio24syv, blandt andre Mikael Bertelsen og Mads Brügger.
Thomas Ryge Mikkelsen begyndte selv at høre ’Undskyld vi roder’, nærmest samtidig med at programmet gik i luften, og blev hurtigt fan. Han hører til i skaren af tidligere Radio24syv-lyttere, som begræder, at den daværende taleradio måtte lukke.
”Det er helt ubegribeligt for mig, at nogen effektivt lukkede en succesfuld radiokanal ned, som blev hørt over hele landet og i mine øjne var alle pengene værd,” siger Thomas Ryge Mikkelsen.
Derfor har han besluttet at støtte R8dio med ”lidt flere nuller bagi”. Han vil gerne genskabe den ”kreativitet og friskhed”, som Radio24syv for ham at se stod for.
”Jeg kalder det en konstruktiv protest over lukningen af Radio24syv, at så gør vi det bare igen,” siger han.
Tror på forretningsmodellen
Den mangeårige forretningsmand og tidligere koncerndirektør i smykkevirksomheden Pandora har også valgt at kaste ”et encifret millionbeløb” efter R8dio, fordi han tror på, at mediet kan blive ”en fornuftig erhvervssucces”.
”Hvis teamet bliver ved med at lave gode programmer og godt content, så er jeg overbevist om, at vi kan få flere til at betale for produktet. Jeg tror på, vi kan finde betalende lyttere nok til, at det i sig selv kan skabe en pæn indtægtsstrøm,” siger Thomas Ryge Mikkelsen.
Derudover nævner han sponsorater som en central indtægtskilde.
Han vil ikke oplyse det præcise tal for sin investering i R8dio og heller ikke svare på, hvor mange penge han på sigt er villig til at kaste efter mediet. Han er heller ikke meget for at sætte hverken KPI’er eller måltal på sin plan med R8dio.
”Lad mig sige det på den måde: Jeg har ikke behov for, at det her skal bringe mig et kæmpe afkast. Målet for mig er, at vi får bygget et fantastisk lydunivers op, for det er det, R8dio går ud på,” siger Thomas Ryge Mikkelsen, der har som målsætning, at mediet skal være ”Danmarks mest populære radiokanal”.
Skal finde direktør
Den sidste tid har R8dio været på jagt efter en direktør.
I jobopslaget kan man blandt andet læse, at R8dios vision er at blive ”Danmarks første og største kommercielle taleradio”. Ifølge Thomas Ryge Mikkelsen har R8dio modtaget ”et tocifret” antal ansøgninger til stillingen som direktør.
R8dio har i sin opstart været domineret af satire, men Thomas Ryge Mikkelsen forventer ikke, at radiokanalen bliver en ren satirekanal. Han vil have et ”tæt samarbejde” med den kommende direktør om den kommercielle del af R8dio, men vil til gengæld holde sig helt ude af redaktionelle beslutninger, siger han.
”Det er der andre, som er utroligt meget bedre til end mig.”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.