Målgrupper

Teenagere foretrækker at få nyheder fra TikTok

Danske Medier har bedt Kantar undersøge de unges nyhedsbrug. Undersøgelsen peger på, at sociale medier stadig spiller den største rolle

Noget tyder på, at de yngste mediebrugere får deres nyheder via sociale medier.

Det er i hvert fald resultatet af en undersøgelse, som Danske Medier har fået Kantar til at lave ved at spørge 292 unge i alderen 13-19 år.

De unge i undersøgelsen har fået 300 kroner for at deltage i telefoninterviews, gennemføre et baggrundsskema og føre dagbog hver dag i uge 17 i år.

Blandt de yngste folkeskoleelever i undersøgelsen er TikTok det foretrukne medie til nyheder, mens Facebook er det mest anvendte i aldersgruppen 16-19 år.

Dernæst er det især en blanding af DR og landsdækkende medier, der sørger for at holde de unge opdateret, lyder det i undersøgelsen, som offentliggøres fredag under en debat på Folkemødet, hvor Danske Medier vil drøfte de unges adgang til nyhedsmedier.

Går mindst op i det nære

På baggrund af en lignende undersøgelse blandt ældre brugere fra 2019 er det muligt at sammenligne de unges forbrug med deres forældres generation.

Sammenligningen viser, at især nyhedssites, tv og radio er dominerende blandt forældre i aldersgruppen 35-50 år, mens de unge omvendt er højt repræsenteret på sociale medier som Facebook, Instagram og TikTok.

Undersøgelsen viser også, at de unge rent nyhedsmæssigt interesserer sig mere for nationale dagsordener end lokale. Men overordnet set interesserer de sig også mere for udenrigsnyheder end indenrigsnyheder.

Af de 10 mest forbrugte nyheder blandt de unge i uge 17 var fire af nyhederne fra udlandet, hvoraf to af dem var i top to.

Det var nyhederne om, at Emmanuel Macron blev genvalgt som Frankrigs præsident, og nyheden om, at rigmanden Elon Musk købte det sociale medie Twitter.

0 Kommentarer