Podcast

Sådan kunne Aalborg Portland have lukket for spekulationer

Hvis man giver økonomisk støtte til partier eller politikere, skal man også have en kommunikationsplan klar til at fortælle om det, lyder eksperternes råd i ’Budskab’

Cementfabrikken Aalborg Portland er ikke nævnt med navn i regeringens udspil til en grøn skattereform, hvor Aalborg Portland ellers står til at blive en af de virksomheder, som slipper billigst, når der skal betales for CO2-udledning, i forhold til mængden af udledning.

Men på det pressemøde, hvor regeringen fremlagde udspillet, handlede størstedelen af journalisternes spørgsmål om netop den nordjyske virksomhed.

Og dagen efter fulgte spekulationer på sociale medier om, hvorvidt Aalborg Portland har betalt sig til den lavere regning for CO2-udledning.

Blandt andet skrev Enhedslistens Rosa Lund i et tweet:

”S støtten til Aalborg Portland kan bunde i mange ting, men er der nogen der ved hvordan støtten er den anden vej? Det kalder på åbenhed om partistøtte og erhvervsklubber.”

Det spørgsmål gik flere medier ombord i, blandt andet Berlingske og Politiken.

Og virksomheden burde have svar på rede hånd på journalisternes spørgsmål om netop det emne – det vurderer begge eksperter i ’Budskab’.

”Jeg ville nok dykke ned i skuffen eller ind i mappen på computeren og finde den issues-kortlægning frem, som vi forhåbentlig havde lavet tidligere over dem, vi havde valgt at støtte,” siger Eva Tolstrup Ziegler, kommunikationschef i Sundhedsstyrelsen.

”Det er en almindelig del af interessent-pleje, at når man støtter politikere og partier, erhvervsklubber, hvis det er det, man gør, så har man også en forventning om, at det på et eller andet tidspunkt kan blive offentligt. Så det er man forberedt på,” fortsætter hun.

Kunne forudse afsløring

Henrik Kjerrumgaard, stifter af White Cloud, er enig. Han mener, at Aalborg Portland fremstår ’en lille smule uforberedte’ i særligt det interview, som bæredygtighedschefen gav til Berlingske efter Rosa Lunds tweet.

Han hæfter sig blandt andet ved, at artiklen fik overskriften: ”Cementgigant indrømmer donationer: Ja, vi har støttet socialdemokrater” i avisen.

”Du kan jo godt regne ud, at den historie, som Berlingskes journalist jagter, når han ringer til dig, det er overskriften: ’yes, de indrømmer, de støtter S, yes, kæmpe afsløring’,” siger Henrik Kjerrumgaard.

Han henviser til, at Socialdemokratiets forhold til Aalborg Portland tidligere har trukket omtale i medierne, ikke mindst da Mette Frederiksen på et DI-topmøde i 2018 før sin statsministertid erklærede, at som aalborgenser ”kommer jeg til at hægte mig fast på Portland, før nogen får lov til at lukke det”.

Kom ’lidt rodet’ fra start

Aalborg Portland har støttet enkelte politiske kandidater fra forskellige partier, herunder også fra Socialdemokratiet. Derudover er virksomheden medlem af Venstres erhvervsklub. Og det kunne de med fordel have været mere klare om i deres første svar til pressen i sagen, mener Henrik Kjerrumgaard.

”De skulle have sagt: ”Hvis det er historien om, at ’indrømmet, vi har bestukket Socialdemokratiet’, vi frygter, så er det supervigtigt at sige: Ja, vi støtter mange partier, vi støtter mange kandidater. Vi er medlem af Venstres erhvervsklub,” siger han.

Eva Tolstrup Ziegler mener, Aalborg Portlands kommunikation var ’lidt rodet’ til at starte med.

”Jeg kunne godt have tænkt mig, at han klarere havde svaret på, at de selvfølgelig støtter mange steder, og at det er en del af deres interessevaretagelse.”

Aalborg Portlands bæredygtighedschef Thomas Uhd har ikke haft mulighed for at give interview om sagen inden Budskabs deadline.