Oprustning: Se og Hør vil være lige så stor som Ekstra Bladet, TV 2 og B.T.

Ugebladet Se og Hør opruster til en fremtid, hvor man drømmer om lige så meget trafik som de største medier i klassen

Kigger man ude i højre side af journalisten.dk i disse dage, så er der intet mindre end tre forskellige jobopslag fra ugebladet Se og Hør.

Ugebladet søger fem forskellige journalister, der skal dække henholdsvis krimi, underholdning og andre nyheder.

Over for Journalisten løfter ansvarshavende chefredaktør Niels Pinborg lidt af sløret for, hvad oprustningen konkret skal bruges til:

”Målt på brugere og sidevisninger vil vi i løbet af to til tre år være Danmarks fjerdestørste gratis nyhedssite efter TV 2, Ekstra Bladet og B.T.,” siger han.

Trafik og penge følger med

Initiativet kommer på baggrund af løbende forandringer i mediets prioriteringer de seneste år, hvor man i højere grad er begyndt at dække krimistof og nyhedsstof, der ligger uden for Se og Hørs normale dækningsområde, som typisk er underholdning og kendishistorier.

Nu er idéen, at når folk alligevel er inde på Se og Hør for at læse om underholdning, så kan de lige så godt også læse om alle mulige andre nyheder:

”Vi gør det her, fordi vi har set, at trafikken og indtjeningen følger med. Vi skruer lidt op for ambitionerne i erkendelse af, at hvis vi på sigt skal sikre, at Se og Hør også er et stærkt mediebrand i en mindre printtung virkelighed, skal vi lidt mere turde tro på, at vi er skidegode til det, vi laver, for brugerne siger ’ja tak’ til indholdet,” fortsætter Niels Pinborg.

Helt lavpraktisk søger Se og Hør fem journalister til den digitale redaktion, der i forvejen består af 13 medarbejdere.

Nye udfordringer

Krimiredaktionen skal oprustes fra to til tre reportere, der skal ansættes en underholdningsreporter, og så skal der hentes tre ”nyhedsjægere” til redaktionen. I forvejen har Se og Hør allerede ansat en digital nyhedschef, som kom fra Ekstra Bladet, og det er ikke utænkeligt ifølge Niels Pinborg, at man ansætter fra de nyerklærede konkurrenter:

”Det er dog ikke et mål i sig selv. Men vi tager gerne medarbejdere ind fra både TV 2, Ekstra Bladet og B.T.,” siger han.

At ruste om til at dække bredere i nyhedsstoffet kan også bringe nye udfordringer med sig, medgiver Niels Pinborg. Her skal man sortere i fake news om vacciner, passe på med at overdrive forskningsresultater, der ikke er fagfællebedømt, og i det hele taget have høje krav til faktatjek.

”Kravet til den slags har ikke ændret sig, og hvis vi ikke gør det, så er det, fordi vi sjusker og ikke er dygtige nok. Det vil opstå, fordi vi laver meget mere, men det er ikke et mål i sig selv at lave den slags fejl. Målet er at rette og lære,” siger han.

Et hul i markedet?

På Se og Hør er man fuldt ud overbevist om, at strategien vil bære frugt. Ifølge Niels Pinborg er der et hul i markedet.

Da Knud Brix for nylig blev præsenteret som journalistisk chefredaktør på Ekstra Bladet, fremgik det for eksempel, at Ekstra Bladet skal stå for ”bidsk magtkritik”.

”Med udmeldingen om, at man vil være den lille mands magtkritiske avis, er der ikke mange huller til at dække sådan noget som ’Paradise Hotel’, som er vores kernestof. Jeg tror, der er plads til et medie, der har hovedfokus på det, som folk gerne vil have,” siger Niels Pinborg.

I september er sh.dk ifølge Dansk Online Index det 8. største mediesite i Danmark med 25.934.290 sidevisninger. Målt på brugere er det landets 7. største site med 8.673. 118. På fjerdepladsen finder man i september dr.dk med 124.517.231 sidevisninger og 28.676.683 brugere.

Målt på sidevisninger er bt.dk landets største mediesite i september med 536.163.506 sidevisninger.

0 Kommentarer