data_usage
chevron_left
chevron_right

SENESTE NYT

14:11 Ritzau

Viaplay og Discovery fjerner indhold med voldtægtsdømt Paradise-deltager

Det vil ikke længere være muligt at se en realitydeltager i en række underholdningsprogrammer fra Viaplay og Discovery, efter at vedkommende er blevet kendt skyldig i voldtægt.

Det bekræfter de to underholdningsvirksomheder over for Ekstra Bladet.

”Vi har hele tiden sagt, at det er op til domstolen at afgøre sagen,” siger Kenneth Kristensen, programdirektør hos Viaplay Group, til Ekstra Bladet.

”Dette er nu sket, og vi har, efter at vi er blevet bekendt med dommen, besluttet at fjerne sæsonen af ’Paradise Hotel’, hvor deltageren medvirker, fra Viaplay.”

Hos Discovery fjerner man både afsnit af de sæsoner af ’Ex on the Beach’ og ’Singletown’, som vedkommende medvirker i, oplyser underholdningsvirksomhedens kommunikations- og pr-chef, Esben Elborne, til mediet.

Den 26-årige realitydeltager er blevet idømt to år og seks måneders fængsel for at voldtage en 25-årig kvinde i Odense tilbage i november sidste år. Det afgjorde Retten i Odense onsdag.

Derudover skal han også betale hende 100.000 kroner i erstatning.

Der blev blandt andet lagt vægt på, at voldtægten er blevet begået af en offentligt kendt person, som burde være et forbillede. Han nægter sig selv skyldig.

13:43 Anna Sol Jørgensen

Her er Heartbeats’ ledelse efter Le Gammeltofts exit

Heartbeats får ny ledelsestrio, efter at stifter og direktør Le Gammeltoft i sidste uge valgte at opsige sin stilling i virksomheden med øjeblikkelig virkning.

Ledelsen kommer ifølge en pressemeddelelse fra Heartbeats fremover til at bestå af Christine Faarbæk, COO i Heartbeats, og kommerciel direktør Christoffer Høg samt chefredaktør Emil Norsker. Martin Tørnes, CFO i Aller Media, er konstitueret direktør i Heartbeats.

Le Gammeltofts opsigelse kom, kort tid efter at virksomheden kunne præsentere sit første overskud, siden mediet blev stiftet i 2014.

”Heartbeats skulle på et tidspunkt kunne stå selv, og der er vi nu. Vi har, i kraft af vores medie heartbeats.dk og vores produktion af video og podcasts, etableret en position på det danske mediemarked, som vi i ledertrioen ser frem til at arbejde med at udvikle og styrke,” siger Christine Faarbæk.

Den nye ledelse går nu i gang med at sætte strategien for fremtiden sammen med holdet bag Heartbeats, udtaler Christine Faarbæk i pressemeddelelsen.

”Le Gammeltoft har i sagens natur været en helt afgørende figur i Heartbeats, men vi ved, at Heartbeats ikke er drevet af en enkeltperson, men af et hold af kreative indholdsskabere. Vi ved også, at vores læsere, lyttere og kunder nu kender os og den særlige tilgang, vi har til at producere kvalitetsindhold,” siger hun.

12:31 Anna Sol Jørgensen

Trods dato-forvirring: Nyt ’Ellen Imellem’-afsnit udkommer i dag

Der har hersket tvivl om, hvorvidt et nyt afsnit af det stærkt omdiskuterede ’Ellen Imellem’ ville udkomme i dag eller ej.

Tvivlen bundede i, at datoen for næste afsnit, der fremgår på DRTV, har ændret sig i løbet af dagen. I går stod der, at det næste afsnit ville udkomme i dag, uden at der kom et nyt afsnit ud. I stedet stod der så, at næste episode ville udkomme 1. juni, og i skrivende stund er der slet ikke en dato for næste afsnit.

Men næste afsnit i rækken udkommer altså i dag. Det oplyser DR til Journalisten uden at oplyse yderligere.

Programmet har mødt skarp kritik fra flere af de medvirkende, der mener, at de er gået med til at medvirke i programmet på en uklar præmis. Da de kort før offentliggørelse fandt ud af, hvad programmet faktisk gik ud på, fik det flere til at føle sig ført bag lyset af DR.

Det gælder blandt andre astrofysiker Anja C. Andersen. Hun havde fået at vide, at hun skulle deltage i et interview om fladjords-teorien, og at der ville være overraskende og satiriske elementer i det. Først kort inden udgivelse blev hun orienteret om, at der i det skjulte har siddet en, der tror på, at jorden er flad, og dikteret spørgsmålene til hende i journalistens øresnegl.

Det samme forløb er gået igen for flere medvirkende forskere eller etablerede eksperter. Det har fået Dansk Magisterforening til at klage over programmet på deres medlemmers vegne og krævet programmet fjernet og råmaterialet slettet. Det har DR imidlertid afvist.

11:28 Anna Sol Jørgensen

DR-chef: Rettelse af Lynetteholm-historie kunne være kommet hurtigere

Der skulle gå næsten en måned fra udgivelse, før DR i mandags rettede og beklagede i en historie om Lynetteholm-projektet og miljøkonsekvenserne ved at dumpe slam i Køge Bugt.

”Den erkendelse kunne være kommet hurtigere,” oplyser DR’s nyhedschef, Thomas Falbe, i et skriftligt svar til Journalisten.

Historien blev bragt på alle DR’s nyhedsplatforme, hvor vinklen var den samme: At vurderingen af de langsigtede konsekvenser byggede på et 40 år gammelt amerikansk studie, og at forfatteren til det ikke mente, at det kunne bruges i den sammenhæng. Det fremgik ikke af historierne, at der også var andre data bag rapporten, som Rambøll har udarbejdet for det offentligt ejede selskab By og Havn.

DR havde heller ikke hørt netop Rambøll, der for et par uger siden udsendte en pressemeddelelse med flere detaljer om miljøkonsekvensrapporten. By og Havn havde ellers flere gange forsøgt at få DR til at lave et interview med Rambøll, som ville kunne forklare de nærmere detaljer i rapporten.

Mandag beklagede DR så både, at Rambøll ikke var blevet hørt, og at der blev foretaget rettelser i artiklen på dr.dk, så det nu fremgår, at miljøkonsekvensrapporten blandt andet bygger på det 40 år gamle studie. Beklagelsen blev også læst op på DR’s øvrige platforme.

”Det har taget lidt tid at komme til bunds i en teknisk vanskelig sag, men det handlede for mig om at være så præcis og dækkende som muligt ift. at rette op på den fejl, vi har begået, og sikre, at vi også beklagede på alle de platforme og formater, hvor historien udkom,” lyder det fra Thomas Falbe.

 

 

 

11:25 Sebastian Goos

Endnu en gæst kritiserer ’Ellen Imellem’

Endnu en gæst kritiserer ’Ellen Imellem’

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Xukun Ji fra den kinesiske virksomhed Huawei melder sig nu i koret af kritikere af DR-programmet ’Ellen Imellem’.

Det skriver Politiken, der har talt med Xukun Ji, der efter planen skulle have medvirket i udsendelsens fjerde program, som endnu ikke er udgivet.

”Jeg har sagt ja til at medvirke i et journalistisk interviewformat med satiriske elementer, men ikke et satireprogram. Det er en afgørende forskel for mig. Hvis DR havde inviteret mig til at medvirke i et satireprogram, havde mit svar været nej. Præmissen for min medvirken var falsk og uærlig,” siger Xukun Ji til Politiken.

Ligesom de øvrige kritikere er hun utilfreds med, at en skjult person stillede spørgsmålene via DR’s ”journalist” i programmet. I den fjerde udsendelse havde journalisten i programmet formanden for Dansk Kina-Kritisk Selskab i øresneglen.

Tidligere onsdag fremgik det af DR’s hjemmeside, at fjerde program ville udkomme 1. juni i stedet for i dag. Siden Journalisten bragte den oplysning, har DR helt fjernet den kommende udgivelsesdato for programmet.

10:03 Christian Lindhardt

Søren Vinterberg modtager ærespris

Journalist, forfatter, kritiker, oversætter og tegneseriekender Søren Vinterberg er dette års modtager af Pingprisens ærespris. Det oplyser Pingprisen i en pressemeddelelse.

Pingprisen er en dansk tegneseriepris, der hvert år hylder de bedste danske tegneserier i en række forskellige kategorier. Der uddeles desuden hvert år en ærespris til en person eller aktør med særlig betydning for tegneserien i Danmark.

I år har Søren Vinterberg modtaget æresprisen, fordi han ”som formidler, kritiker, oversætter og kurator, særligt hos dagbladene Information og Politiken, har haft en enorm betydning for udbredelsen af kvalitetstegneserier og den samlede opfattelse af kunstformen i Danmark over de seneste 50 år”.

Prisen overrækkes lørdag d. 28. maj, hvor det også afsløres, hvem der vinder de øvrige Pingpriser.

Der er 30 nominerede i syv kategorier, hvor der uddeles priser til

  • Bedste danske tegneserie
  • Bedste internationale tegneserie
  • Bedste internationale tegneserie på dansk
  • Bedste danske debut
  • Bedste børne/ungdomstegneserie
  • Bedste danske nettegneserie
  • Årets journalistiske tegner
09:54 Sebastian Goos

Blu ansætter ny udviklingschef

Produktionsselskabet Blu har ansat Mads Elias Højbjerg Ravn som ny udviklingschef. Han tiltræder 1. august.

Det skriver Blu i en pressemeddelelse.

Mads Elias Højbjerg Ravn skal lede firmaets udvikling af underholdning og reality. Derudover skal han også være producent eller redaktionschef på udvalgte produktioner, lyder det videre.

Blu producerer blandt andet programmerne ’X Factor’, ’Landmand søger kærlighed’ og ’Hvem holder masken’.

09:25 Christian Lindhardt

Tusinder må vente på aktindsigt hos Rigsarkivet

En ændring af arkivloven, som gav borgerne ret til gratis adgang til arkivalier med deres egne personoplysninger, har lagt et enormt pres på Rigsarkivet. Det oplyser kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen i et svar til Folketinget.

Før lovændringen, der trådte i kraft 1. januar 2021, behandlede Rigsarkivet årligt ca. 1.900 sager om indsigt i en sag vedrørende den pågældende selv. Men siden har Rigsarkivet modtaget 35.300 ansøgninger om adgang til egen sag og har i øjeblikket 11.997 ansøgninger liggende, der ikke er færdigbehandlede.

I et andet svar skriver ministeren, at der er penge på vej til, at Rigsarkivet kan få afviklet sagspuklen. Oprindeligt var der 1,4 mio. kr. årligt til Rigsarkivets håndtering af sager vedrørende borgeres adgang til egne personoplysninger, men da der er kommet langt flere henvendelser end forventet er der afsat yderligere 6,0 mio. kr. på finansloven i 2022.

”Jeg vil understrege, at den nuværende sagsbehandlingstid naturligvis ikke er i overensstemmelse med hensigten bag ordningen,” skriver Ane Halsboe-Jørgensen i svaret.

09:19 Anna Sol Jørgensen

DR ændrer udgivelsesdato for næste afsnit af ’Ellen Imellem’

Det stærkt omdiskuterede DR-program ’Ellen Imellem’ udkommer efter alt at dømme ikke med et nyt afsnit i dag, som det ellers tidligere er fremgået af DRTV, at det ville.

For nuværende ligger der tre afsnit af programserien, der blev tilgængelige på DRTV den 18. maj. Før er det fremgået, at næste episode ville udkomme den 25. maj, altså i dag.

Den dato er nu blevet rykket, så næste episode først bliver offentliggjort 1. juni.

Journalisten forsøger at få en kommentar fra DR om, hvorfor datoen er blevet ændret.

De seneste dage har været præget af massiv kritik af programserien, der i al sin enkelhed går ud på, at en person sidder i studiet og bliver interviewet af en journalist – men journalistens spørgsmål er dikteret af en, der taler ind i journalisten Ellens øresnegl.

I første episode er det for eksempel astrofysiker Anja C. Andersen, der er i studiet og gennem DR-journalisten bliver udspurgt af Ole Lochmann, der et tilhænger af flat earth-teorien. Den præmis var Anja C. Andersen, ligesom andre af eksperterne, imidlertid ikke blevet orienteret om. Hun og andre af eksperterne i programserien føler sig ført bag lyset, og fagforeningen DM har sendt en klage til DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, med det fokus, at DR har forbrudt sig på egne etiske retningslinjer. DM har samtidig krævet, at programmerne bliver fjernet fra DR.

Både den ansvarlige redaktionschef, Jonas Delfs, og DR’s kulturdirektør, Henrik Bo Nielsen, har forsvaret programmet, som de kalder satire. Henrik Bo Nielsen erkender, at det går til grænsen, men mener, at det er inden for skiven.

24 maj
13:05 Sebastian Goos

”Nedtur”: Zetland er gået i stå

”Nedtur”: Zetland er gået i stå

Lea Korsgaard. Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

I stedet for vilde vækstrater er der lige nu ”nedtur” og ”stagnation” på programmet for mediet Zetland.

Det skriver bestyrelsesformand og udgiver Lea Korsgaard i et blogindlæg hos Zetland.

”I dag står der altså nedtur på programmet. Eller rettere: stagnation. Efter to år med en eksplosiv vækst på vilde 40 procent om året stirrer vi nu på … ingen vækst,” skriver hun blandt andet.

Zetland har et mål om at nå 40.000 betalende medlemmer i 2022, men lige nu er man langt fra målet. I stedet svinger mediet op og ned mellem 27.000 og 28.000 betalende medlemmer, lyder det videre i opslaget.

12:15 Sebastian Goos

Danmarks Statistik bringer rettelse af opsigtsvækkende fagforeningstal

Danmarks Statistik kunne i sidste uge fortælle, at der var et faldende antal fagforeningsmedlemmer i Danmark, hvilket var første gang i otte år med faldende medlemstal.

Men tallene passer ikke, skriver Danmarks Statistik nu i en opdatering.

”Vi er blevet opmærksomme på, at en lønmodtagerorganisation har indberettet for få medlemmer i 2021. Efter rettelse af fejlen er der tale om en stigning på 7.675 medlemmer i alt fra 2020 til 2021 frem for et fald,” lyder det på Twitter.

11:14 Sebastian Goos

Socialdemokratiet afviser kritik fra TV 2

Socialdemokratiet afviser kritik fra TV 2

Kasper Sand Kjær (S) under præsentationen af den nye medieaftale i Kulturministeriet i København i lørdags. Emil Helms/Ritzau Scanpix

Socialdemokratiet frygter ikke, at TV 2 bliver ramt unødigt hårdt af det nye medieforlig. Det siger medieordfører Kasper Sand Kjær til Politiken:

”TV 2 er allerede i dag blandt de største modtagere af midler fra public service-puljen, og dermed bør de jo stå til at vinde ret markant på, at der nu kommer flere penge.”

Mandag fremhævede TV 2 ellers, at særligt streamingafgiften i den nye medieaftale vil gå negativt ud over tv-stationen:

”Flere forpligtelser og snærende bånd er direkte hæmmende for TV 2 i den meget intense konkurrencesituation, vi befinder os i,” lød det fra direktør Anne Engdal Stig Christensen.

10:34 Sebastian Goos

TV 2 bekræfter: Fik rådgivning fra Ulveman & Børsting

TV 2 bekræfter: Fik rådgivning fra Ulveman & Børsting

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Kommunikationsbureauet Ulveman & Børsting ydede rådgivning til tv-stationen TV 2 i forbindelse med dokumentaren om sexisme på TV 2.

Det bekræfter TV 2’s pr-chef, Maria Rasmussen, over for Frihedsbrevet:

”Vi har ikke stoppet samarbejdet, fordi vi var usikre på, om der var en interessekonflikt, men fordi vi ikke skulle bruge deres ydelser mere. Altid når man indgår et samarbejde, er der mulighed for en interessekonflikt. Derfor spurgte vi også direkte til, om der kunne være en interessekonflikt i samarbejdet. Det forsikrede de os om, at der ikke var.”

Netop TV 2’s kommunikation før og efter dokumentaren ’MeToo: Sexisme bag skærmen’ har været genstand for faglig undren.

 

10:14 Sebastian Goos

Forskere: DR-program er ikke satire

Forskere: DR-program er ikke satire

Philip Davali/Ritzau Scanpix

DR-programmet ’Ellen Imellem’ har intet med satire at gøre, lyder det fra forskere i retorik, som Videnskab.dk har talt med.

Også lektor i medievidenskab Louise Brix Jacobsen fra Aalborg Universitet stemmer i over for mediet:

”DR siger selv, at de har ønsket at se, hvad der sker, når man ikke kan afvise folk, bare fordi de har radikale holdninger – men hvorfor skal de det? Er det et problem, at man ikke giver dem taletid? Hvis man skal kalde det satire, er det meget svært at pege på, hvad satiren stikker til. Så kommer det nærmere til at lyde som et dække for noget andet,” siger Louise Brix Jacobsen, som også er forfatter til bogen ’Satirisk fake news’, til Videnskab.dk.

Programmet har fået hård kritik fra de medvirkende forskere og fra fagforeningen Dansk Magisterforening, der har tænkt sig at klage til både DR og Pressenævnet.

Kritikken bunder i, at forskerne ikke på forhånd fik at vide, hvad de medvirkede i, men at programmet ville have satiriske elementer.

I et skriftligt svar til Journalisten forsvarer direktør for DR Kultur, børn og unge, Henrik Bo Nielsen, at programmet benytter den metode:

”Vi er klar over, at vi er udkommet med et program, der går til grænsen og skaber debat, men det er stadig vores opfattelse, at det er sket inden for skiven,” skriver Henrik Bo Nielsen.

23 maj
12:41 Anna Sol Jørgensen

Mandlige værter i Afghanistan tager mundbind på for at støtte kvindelige kolleger

Det er ikke kun kvinderne på den afghanske tv-kanal Tolo News, der har dækket deres ansigter til.

De mandlige værter har iført sig mundbind i solidaritet med deres kvindelige kolleger, skriver internationale medier, herunder Sky News.

Taliban har tidligere på måneden dikteret, at kvinder ikke må vise deres ansigter offentligt, og ideelt set burde de ifølge Taliban-regeringen dække sig helt til med burka. Det er en ordre, der også gælder kvindelige tv-værter.

Værterne på Tolo News trodsede i første omgang ordren og optrådte uden tildækkede ansigter lørdag. Søndag havde de dog efterkommet kravet og dækket deres ansigter til.

”Vi gjorde modstand og var imod at optræde bag en maske,” siger Sonia Niazi, som er studievært hos Tolo News, til nyhedsbureauet AFP.

”Men Tolo News meddelte, at enhver kvinde, som optrådte uden slør eller hijab, ville blive fjernet som studievært og måske blive helt afskediget.”

Mænd, der arbejder for regeringen, risikerer også at miste deres job, hvis deres koner eller døtre trodser påbud fra Talibans øverste ledere.

 

12:10 Sandra Kaarsgaard

KaJo har valgt nyt formandskab

Journalistforbundets forening for studerende på Syddansk Universitet i Odense, KaJo, har på sin generalforsamling i weekenden valgt ny bestyrelse.

Det skriver Dansk Journalistforbunds næstformand, Allan Boye Thulstrup, på Twitter.

Det nye formandskab består af formand Jonathan Enoksen og næstformænd Daniel Schmidt og Kira Vendelbo. De har alle været del af KaJos bestyrelse som menige bestyrelsesmedlemmer.

”Tillykke til det nye formandskab! Vi glæder os i KaJ til at arbejde sammen med jer i fremtiden,” lyder det i tråden fra næstformand i KaJ på DMJX Mathias Oleander.

Generalforsamlingen blev dirigeret af den tidligere formand fra KaJ, Markus Valentin, og til stede var også chefredaktør på Jyllands Posten og tidligere SDU-studerende Marchen Neel Gjertsen, som holdt oplæg for de deltagende studerende.

11:08 Anna Sol Jørgensen

Ombudsmanden: Statsministeriet bøvler fortsat med at overholde tidsfrister

Statsministeriet er fortsat ikke i mål med at overholde tidsfristerne for behandling af anmodninger om aktindsigt.

Det slår Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, fast i en pressemeddelelse.

”Jeg kan konstatere, at Statsministeriet har oprustet sine ressourcer på området og arbejder på at nedbringe sagsbehandlingstiderne, men ministeriet er stadig ikke i mål. Derfor vil jeg fortsat følge udviklingen i Statsministeriets behandling af aktindsigtsanmodninger,” siger Niels Fenger.

En redegørelse fra Statsministeriet viste, at der var store udfordringer med at overholde fristen på syv dage, og at der over de seneste år har været et væsentligt fald i andelen af sager, der blev behandlet indenfor fristen. Samtidig steg andelen af sager, der først er afsluttet efter mere end 40 dage betydeligt.

Ministeriet har i den forbindelse sat flere tiltag i værk og har også nedbragt antallet af verserende sager. Et stort antal anmodninger om aktindsigt i forbindelse med de slettede SMS’er betød dog nyt pres, og det var ifølge ombudsmanden med til at trække sagsbehandlingstiderne i den forkerte retning.

Ombudsmanden oplyser, at han nøje vil følge udviklingen.

10:58 Anna Sol Jørgensen

Digitale lokalmedier: 50 millioner til bedre lokaljournalistik synes i underkanten

Den medieaftale, der blev præsenteret lørdag, bliver umiddelbart taget imod med pæne ord fra Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier.

Der er dog et men. Der bliver i 2023 sat 40,9 millioner kroner af til en pulje, der skal styrke distriksblade og ugeaviser – trykte som digitale. Det er tilskud, der vil blive givet til de enkelte medier for at øge deres redaktionelle dækning. I 2024 og 2025 vil puljen lyde på 50 millioner kroner årligt, som i foreningens øjne ikke nødvendigvis er nok.

”Det vil understøtte mulighederne for endnu bedre lokal kvalitetsjournalistik. Dog synes puljen på 50 millioner kroner årligt at være i underkanten, men det kommer naturligvis an på konditionerne. Det vigtigste er dog, at der ikke sker en lokal konkurrenceforvridning mellem de lokale digitale medier og de trykte ugeaviser, så alle lokale medier kan få lige adgang til puljen,” udtaler Michael Kjær, formand for Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier, i en pressemeddelelse.

Ud over den nye pulje har aftalepartierne besluttet at ændre på den redaktionelle produktionsstøtte, så den i højere grad kommer lokale og regionale medier til gode.

Det betyder, at landsdækkende medier fremover maksimalt kan modtage 12,5 mio. kr. mod 17,5 mio. kr. i dag. Til gengæld kan lokale og regionale medier modtage op til 18,5 mio. kr. årligt og et koncernloft på 90,0 mio. kr.

 

10:12 Sebastian Goos

Information ændrer logoet

Information ændrer logoet

Information

Information har efter 77 år med stort set samme logo foretaget justeringer af den visuelle identitet.

Mandagens avis er således sendt på gaden med et nye bladhoved og en revideret typografi, hvor der heller ikke er skygger om bogstaverne.

Ifølge Informations chefredaktør, Rune Lykkeberg, har avisen en ”ubetinget forpligtelse over for Informations historiske modstandskamp”.

”Det er vores opgave og bestemmelse at leve op til og føre. Men vi er ikke kustoder for alle overleverede elementer. Og vi mener, vi kunne gentegne avisens hoved, så vi står klarere og mere offensivt på alle platforme, hvor vi gør os gældende,” lyder det fra Rune Lykkeberg i dagens avis.

Den justerede identitet skal være med til at få Information til at lyse op på flere platforme, forklarer Rune Lykkeberg. Der er også en bog på vej, der skal kortlægge Informations mission og mål.

Her ses den ”gamle” identitet:

Her ses den nye:

09:50 Sebastian Goos

TV 2: Vi bliver hårdt ramt af medieforliget

TV 2: Vi bliver hårdt ramt af medieforliget

Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør for TV 2. Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Medieaftalen for 2022 til 2025 kommer til at gå hårdt ud over TV 2.

Det siger administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen til TV 2:

”Flere forpligtelser og snærende bånd er direkte hæmmende for TV 2 i den meget intense konkurrencesituation, vi befinder os i,” lyder det fra direktøren, der betragter det som en ekstra skat, der vil give de internationale aktører som Netflix en fordel.

Aftalen, der hviler på et politisk rødt flertal, vil pålægge streamingtjenester som Netflix, HBO og TV 2 Play at betale 6 procent af omsætningen i Danmark til en pulje, der skal finansiere produktionen af dansk indhold.

Over for TV 2 afviser kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), at der er tale om en skat, der vil give udenlandske aktører en fordel:

”Det er ikke et bidrag, vi putter i statskassen. Det er et bidrag, de selv kan søge om at få hjem igen, hvis de producerer dansk indhold,” siger hun.

08:27 Anna Sol Jørgensen

Israel afviser at efterforske drab på palæstinensisk journalist

Israel afviser at efterforske drab på palæstinensisk journalist

Den palæstinensiske journalist bar både vest og hjem med tydelige presse-mærkater, da hun blev skudt på Vestbredden. Raneen Sawafta/Reuters/Ritzau Scanpix

Israel kommer ikke til at lave en kriminalefterforskning af drabet på den palæstinensiske journalist Sherin Abu Akleh, der blev ramt af skud i hovedet på Vestbredden i forrige uge.

Det oplyser Israels militær, IDF, ifølge den israelske avis Haaretz i en udtalelse.

Begrundelsen fra IDF er ifølge Haaretz, at journalisten blev dræbt i en aktiv kampsituation, og Israels militærpoliti føler sig trygge ved soldaters forklaring om, at de ikke var klar over, at hun befandt sig i området, da hun blev skudt.

Sherin Abu Akleh var iført skudsikker vest med et tydeligt presselogo og hjelm, da hun blev ramt af skud i en landsby, der grænser op til flygtningelejren Jenin på Vestbredden. Hendes producer, Ali Samoudi, blev også ramt i ryggen ved skudepisoden. Han har fortalt til nyhedsbureauet AP, at der hverken var militante eller civile i området, da en lille gruppe af journalister blev ramt af skud. Ifølge ham var det israelske styrker, der stod bag angrebet på dem. Ifølge IDF er det stadig ikke muligt at fastslå, hvis skudsalver der ramte journalisten.

Drabet har vakt international opsigt, og blandt andre USA, FN og Danmark har krævet en uvildig undersøgelse af forløbet.

08:19 Ritzau

De Radikale krævede 24syv lukket i ny medieaftale

De Radikale krævede 24syv lukket i ny medieaftale

Zenia Stampe (RV) under præsentationen af ny medieaftale. Emil Helms/Ritzau Scanpix

Det var De Radikale, som havde kravet om ikke at give radiokanalen 24syv en ny sendetilladelse med til forhandlingsbordet om den medieaftale, som blev præsenteret lørdag.

Det fortæller partiets medieordfører, Zenia Stampe, til Politiken.

Det var også en del af partiets eget medieudspil.

Zenia Stampe henviser til, at flere private udbydere af podcasts, mener, at det er konkurrenceforvridende, når 24syv får omkring 60 millioner årligt i tilskud.

”Det er jo især dem, der har været fortørnede over det nye 24syv, fordi de mener, at det i lige så høj grad har været en podcastfabrik, som det har været en dab-kanal,” uddyber hun over for Ritzau.

Kort efter at det stod klart, at radiokanalen 24syv ikke fik en ny sendetilladelse, kritiserede programdirektør og ansvarshavende chefredaktør Simon Andersen beslutningen i skarpe vendinger.

Zenia Stampe mener, at der var et behov for at sætte et punktum for et forløb, som hun beskriver som en farce.

”Hele dab-udbuddet var jo et mislykket redningsforsøg for det gamle Radio24syv,” siger hun.

Hun peger også på, at der er et alternativ til P1’s taleradio hos både Radio4 og en række lokale eller kommercielle radiostationer.

08:13 Ritzau

Forhenværende naturvært boykotter DR efter forskersag

”Hey DR, I behøver ikke ringe en anden gang, når I vil vide noget om dansk natur.”

Sådan skriver den danske biolog og museumsinspektør Morten D.D. Hansen på Twitter.

Kommentaren er tilknyttet et opslag fra Peter C. Kjærgaard, som er en af de forskere, der for nylig har følt sig ført bag lyset i DR-programmet ’Ellen Imellem’.

Morten D.D. Hansen, eller bare Morten D.D., som han ofte omtales, forsker i biologi og er museumsinspektør ved Naturhistorisk Museum i Aarhus. Han har desuden været vært for naturprogrammer på både DR og TV 2 og er forfatter til flere bøger om dansk natur.

Debatten om ’Ellen Imellem’ tog for alvor fart, da fagforeningen DM fredag oplyste, at den ville klage over den behandling, som astrofysiker Anja C. Andersen fik i programmet.

I programmet skulle Anja C. Andersen debattere konspirationsteorien om, at jorden i virkeligheden er flad, med journalisten Ellen Kirstine Jensen. Men bag journalisten sad en konspirationsteoretiker og dikterede journalistens spørgsmål, hvilket forskerne ikke på forhånd havde fået at vide.

08:10 Anna Sol Jørgensen

NRK dropper Facebook: Samtalen har begrænset værdi

Fra 1. juni stopper NRK Nyheder, Norges pendant til DR Nyheder, med at være til stede på Facebook.

Det oplyser nyhedsredaktør i NRK Espen Olsen til Morgenbladet.

”Publikumsdialog er for vigtig til, at vi kan overlade det til algoritmer i Palo Alto (en del af Silicon Valley i Californien, red.),” siger han.

NRK vil i det hele taget reducere antallet af kontoer på Facebook og vil være mindre til stede på platformen.

”Vi kan se, at den offentlige samtale skabt gennem Facebook har begrænset værdi. Man kan spørge sig selv, hvilke positive værdier kommentarfelterne tilfører det norske samfund,” siger Espen Olsen.

En af årsagerne til beslutningen er, at moderation af kommentarsporene har været meget ressourcekrævende, og NRK vil hellere lægge de kræfter på brugerinddragelse andre steder.

Noget nyhedsstof vil fortsat blive publiceret på NRK’s hovedside på platformen, men antallet af opslag vil blive stærkt reduceret.

 

08:10 Ritzau

YouTube har fjernet 70.000 videoer siden invasionen af Ukraine

YouTube har fjernet 70.000 videoer siden invasionen af Ukraine

REUTERS/Lucy Nicholson

Mere end 70.000 videoer og 9.000 kanaler, der relaterer sig til Ruslands invasion af Ukraine og bryder platformens retningslinjer, er blevet fjernet fra videoplatformen YouTube.

Det skriver The Guardian.

Siden Ruslands invasion af Ukraine har YouTube blandt andet lukket den prorussiske journalist Vladimir Solovjovs kanal.

Kanaler, der er relateret til det russiske forsvarsministerium og udenrigsministerium, er desuden midlertidigt blevet udelukket fra at kunne publicere videoer på YouTube, fordi de beskrev krigen som en ”befrielsesmission”.

”Vi har en politik om større voldelige hændelser, der finder anvendelse, når der sker benægtelse af større voldelige hændelser. Det kan være alt fra Holocaust til Sandy Hook (et skoleskyderi i USA i 2012, red.). Selvfølgelig er det, der sker i Ukraine, en større voldelig hændelse. Derfor har vi brugt den politik til at skride til handling på en hidtil uset måde,” siger Neal Mohan, der er produktchef hos YouTube, til The Guardian.

Det estimeres, at der er omkring 90 millioner russiske brugere på YouTube.

Både Facebook og Instagram er blevet blokeret i Rusland, mens adgangen til Twitter er begrænset.

data_usage add

Flere nyheder