
Frihedsbrevets direktør og chefredaktør, Mads Brügger. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Hidtil har svaret lydt, at der var tale om forretningshemmeligheder, når Frihedsbrevets chefredaktører er blevet spurgt til antallet af betalende abonnenter.
Men nu åbner direktør og chefredaktør Mads Brügger for første gang op for, hvor mange kunder Frihedsbrevet har i butikken.
”Vi er kommet komfortabelt over 10.000 medlemmer, og det er vi meget glade for,” fortæller han til Journalisten.
Det er dog langtfra nok for Frihedsbrevet, der gik i luften for knap to år siden og især slår sig op på magtkritisk journalistik.
”Vores ambition og mål er, at vi så vidt muligt kan blive dobbelt så stor i løbet af i år. Ved udgangen af året skal vi gerne have et sted mellem 17.000 og 20.000 medlemmer, for det er der omkring, vi begynder at tjene flere penge, end vi bruger,” fortæller Mads Brügger.
Vokser støt og roligt
Ifølge Mads Brügger er Frihedsbrevets medlemsbase vokset gradvist fra lanceringen i juni 2021 til nu.
”Her i november og december var vi lidt bekymrede, fordi markedet bremsede op. Men ellers er vi vokset støt og roligt, fra vi startede til nu. Og salget er kommet i gang igen – januar og februar har været gode,” siger han.
Indtil videre er der fuld opbakning fra både Frihedsbrevets aktionærer og bestyrelse, understreger Mads Brügger.
”Men det er klart, at hvis bunden går ud af markedet, så er det en ny situation,” siger han.
Men det er ikke sådan, at de trækker stikket, hvis I ikke får fordoblet antallet af medlemmer inden årets udgang?
”Nejnej, bestemt ikke. Det, de går op i, er proof of concept – at man har en forretning, der udvikler sig og vokser. Og det har vi. Så nu handler det bare om at få væksten til at fortsætte,” siger Mads Brügger.
”Vi når i mål”
Selv om det næsten kræver en fordobling af Frihedsbrevets nuværende medlemsbase at nå målet for 2023, er Mads Brügger fortrøstningsfuld.
”I forhold til vores bundniveau og det indhold, vi har på vej, er jeg ikke i tvivl om, at vi når i mål,” siger han.
Frihedsbrevet er finansieret af en ejerkreds bestående af seks erhvervsfolk. Men planen har fra starten været, at abonnementsbetalinger med tiden skal finansiere mediehuset.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.