
Foto: DR
Selv om halvdelen af danskerne hver uge streamer tv på DRTV, er det kun cirka fem procent af brugerne, der i dag logger ind på DRTV, når de gør det.
Men det skal ændre sig markant, hvis det står til DR.
Public service-stationen vil derfor gøre det obligatorisk for alle danskere at oprette profil og logge ind for at streame tv-indhold on demand på DRTV. Ændringen sker i løbet af 2024, men allerede fra i dag går DR i luften med et nyt login til DRTV.
Det sker ifølge direktør for Strategi og Brugere i DR Lasse Bastkjær Jensen for at forbedre brugeroplevelsen og i højere grad kunne personalisere DR’s tv-indhold til den enkelte bruger.
”Hvis jeg skal være ærlig, så har det digitale tilbud på DRTV i for høj grad været one size fits all. Det har simpelthen ikke levet op til den standard, som danskerne kender fra andre streaming-platforme,” siger han.
Som eksempel nævner han, at DR-brugerne ikke har kunnet se, hvad de på tværs af enheder var i gang med at se, eller hvor langt de var nået i et program. DR har heller ikke kunnet foreslå andet indhold baseret på, hvad den enkelte bruger allerede har set, eller hvad andre lignende brugere har set.
Fem millioner unikke forsider
Men alt det bliver ifølge DR muligt, når alle brugere på DRTV er logget ind med en personlig profil.
”Med det her nye login kan vi skabe fem millioner unikke forsider, så hver eneste dansker får en unik forside på DRTV,” forklarer Agnethe Sasaki, teamleder i Publicering i DR, og tilføjer:
”Mette får sine haveprogrammer, Kasper får sine udsendelser om penge og investeringer, og Kirsten får sine krimier.”
Hun understreger dog samtidig, at DR fortsat vil have fokus på de store fælles fortællinger, som alle brugere vil blive præsenteret for i toppen af DRTV. Det gælder for eksempel folketingsvalg, store sportsbegivenheder samt store drama- og dokumentarsatsninger.
”Forsiden går på de to ben: Der er det, der er fælles for alle og samler danskerne, plus personalisering,” forklarer Agnethe Sasaki.
”Vi kommer ikke til at agere rendyrket kommercielt og kun give folk krimier, hvis de kan lide krimier,” supplerer Lasse Bastkjær Jensen.
Det bliver desuden stadig muligt for dem, der ikke ønsker at logge ind, at streame live-tv og se traditionelt tv på DR.
Frygter ikke stort frafald
DR vil ikke sætte tal på, hvor mange brugere de forventer at have fået med på den nye login-løsning, når den tidligst i andet kvartal 2024 bliver obligatorisk.
”Vi har ingen anelse om det,” siger Lasse Bastkjær Jensen.
”Jo flere, vi kan få med her, desto bedre. Men selv når vi har været igennem nogle måneder med det nye login, er forventningen, at der er flere, som ikke har det, end som har det.”
Er I ikke bange for at miste seere?
”Nej, jeg er sådan set mere bange for, at det kunne få betydning, hvis vi ikke laver det her login. Jeg tror ikke, vi kommer til at se et enormt stort frafald,” siger Lasse Bastkjær Jensen.
Kald dig Børste eller Kylling
For DR er målet med det nye og på sigt obligatoriske login, at danskerne skal have mere for pengene, og at public service skal fylde mere i deres hverdag.
”Jeg har en klar forventning om, at vi vil få aktiveret en meget større del af vores katalog. Vi har cirka 2.500 titler, og de får markant forbedrede vilkår, for vi kan se, at når vi beder maskinen styre, så fordeler seningen sig på flere titler,” siger Agnethe Sasaki.
Direktøren for Strategi og Brugere i DR understreger desuden, at det personlige DRTV først og fremmest baseres på adfærd på siden og ikke på personlige oplysninger.
”Vi kommer til at bede om navn og email – man kan kalde sig Kylling eller Børste, hvis man vil. Vi har ikke brug for en masse data på brugerne,” siger han.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Vh. Gregers Jensen