search

Loud-chefers anonyme anmeldelser er på kant med loven

Det er ikke bare ”ufedt”, men kan også være i strid med loven, at Radio Loud-chefer anonymt har skamrost egne programmer på iTunes, siger ekspert

”Jeg har sjældent oplevet et så vildt lydunivers, hvor jeg hele tiden bliver i tvivl om der er tale dokumentar eller fiktion. Det er både galt og genialt!” 5 Stjerner.

Sådan lyder en af anmeldelserne under Radio Louds podcast ’Sceneløs’ på iTunes. Anmeldelsen er skrevet af ”kemovax”, men bag det anonyme navn gemmer sig Louds programchef, Kim Lykke Pihl-Vester.

Og lige så rosende er en anmeldelse af ”annpannspand”, som også giver ’Sceneløs’ fem stjerner: ”Må bare sige, at Sceneløs er vildt, anderledes, modigt og underholdende. Lyt!!!”

Ekspert: Loud bryder loven med anonyme anmeldelser

Screendump fra iTunes, hvor Loud-program får fem stjerner i en anmeldelse. Det er Loud-direktør Ann Lykke Davidsen, der står bag navnet ”annpannspand”.

Bag den profil gemmer sig Radio Louds chefredaktør, Ann Lykke Davidsen.

Det er netmediet Indblik, der har afsløret, at det er prominente Loud-chefer, der gemmer sig bag disse og andre anmeldelser på iTunes, og det blev i sidste uge bekræftet af Louds digitale direktør, Rasmus Mark Pedersen, da han medvirkede i podcasten ’Q&Co’ med Henrik Qvortrup.

”Selvfølgelig er det ikke fedt at stå her og snakke om, at det er vores egne medarbejdere, der har lavet de anmeldelser,” sagde Rasmus Mark Pedersen i podcasten.

Men det er ikke bare ufedt, at sagen er kommet frem. Det kan også være i strid med loven at anmelde egne produkter via en anonym profil. Det siger advokat og ekspert i markedsføringsret Heidi Højmark Helveg:

”Det er helt klart vildledende markedsføring, hvis man udgiver sig for at være en anden person og anmelder egne programmer. Det er skjult markedsføring og i strid med god erhvervsskik,” siger Heidi Højmark Helveg.

Loud-direktør beklager

Hos Forbrugerombudsmanden kan fuldmægtig og jurist Marie Asmussen ikke udtale sig om konkrete sager, men siger, at markedsføringsloven gælder på alle platforme og medier og vil således også kunne omfatte iTunes. Det kan dog være et spørgsmål om jurisdiktion, hvis en virksomhed ikke er beliggende i Danmark. Og det kan være et brud på markedsføringsloven, hvis personer bag en virksomhed anonymt anmelder egne produkter.

”Man skal som forbruger vide, hvad det er, man ser, og kende hensigten bag. Det er i tråd med forbuddet mod skjult reklame. Du har paraderne nede og tager budskaber ind på en anden måde, hvis du tror, at du læser en objektiv anmeldelse, end hvis du ved, at en anmeldelse er fra de folk, der selv står bag produktet,” siger Marie Asmussen.

Forbrugerombudsmanden har således så sent som i dag anmeldt virksomheden Norström til politiet for at have vildledt forbrugerne i fem brugeranmeldelser på anmeldelsessitet Trustpilot.

Hos Radio Loud beklager direktør Ann Lykke Davidsen sagen. Der er tale om en gammel profil på iTunes, og hun anede ikke, at man ikke kunne se, hvem der står bag profilen.

”Det er jeg ikke stolt af eller glad for, og det kommer vi til at italesætte, så det ikke sker igen,” siger Ann Lykke Davidsen.

Hun fortæller, at der ikke har været tale om en systematisk anmeldelse af egne programmer, men at det er sket i ”begejstring”, når hun har hørt noget godt, og kalder det ”lidt blåøjet og naivt”.

”Jeg kommer til at fjerne anmeldelserne nu. Det synes jeg er det rigtige at gøre med denne viden, men det har aldrig været hensigten at skjule noget,” siger Ann Lykke Davidsen.

 

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen