search

Kulturminister: En fejl at beordre DR og TV 2’s ansatte hjemsendt

Armslængden til de statsejede medier røg, da DR og TV 2 fik lodret ordre fra Kulturministeriet

Da Kulturministeriets daværende departementschef Marie Hansen i forbindelse med nedlukningen af Danmark ringede til DR og TV 2 og beordrede de to mediers medarbejdere hjemsendt på grund af coronakrisen, var det en klar fejl.

Det skriver kulturminister Joy Mogensen i et svar til Folketingets kulturudvalg.

Det var dagbladet Information, der for et par uger siden afslørede, at Kulturministeriet havde beordret DR og TV 2 til at hjemsende deres medarbejdere, og at både DR’s generaldirektør, Maria Rørby Rønn, og TV 2’s administrerende direktør, Anne Stig Christensen, parerede ordre.

I svaret til Folketinget skriver Joy Mogensen, at ministeriet formelt set ikke kan pålægge DR og TV 2 at sende medarbejdere hjem, men at de kan opfordre til, at flest mulige medarbejdere arbejder hjemmefra, afspadserer eller holder ferie.

”Jeg kan forstå, at ministeriet under telefonsamtalerne med DR og TV 2 gav udtryk for, at der var tale om et pålæg, hvilket er beklageligt,” skriver Joy Mogensen.

Det fremgår også af svaret, at det var vigtigt for regeringen at sikre, at der fortsat blev praktiseret kritisk og uafhængig nyhedsjournalistik, og at medarbejdere, der arbejdede med nyhedsformidling og beredskab, blev undtaget.

Både på DR og TV 2 førte de mange hjemsendelser til, at der blevet lavet om i programfladerne, og at programmer blev aflyst på både DR og TV 2’s flader. Således udkom f.eks. ’Deadline’ ikke i flere uger, og DR’s morgenflader på P1 og P4 blev slået sammen. På TV 2 News var det programmer som ’Mogensen og Kristiansen’ og ’Presselogen’, seerne måtte kigge forgæves efter.

 

 

 

 

Kommentarer
3
Henrik Lind Jørgensen
28.05.20 10:23
Det her er langt ude, og det kan undre, at direktørerne for DR og TV2 ikke bare sagde "rend og hop". Men som så meget andet: Virkeligheden overgår fantasien.
Fremhævet af Journalisten
Holger Kenneth Rasmussen
28.05.20 12:19
@ Henrik Lind Jørgensen : Det er deres chefer, der ringer. DR og TV2 er ejet af staten, hvorfor også journalisterne på de to stationer arbejder for Mette Frederiksen.
Den sandhed "glemmer" mange journalister.
Fremhævet af Journalisten
Morten Pape
28.05.20 16:22
@ Holger Kenneth Rasmussen

Du har ikke forstået det. Læs artiklen en gang til.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen