
Nu bliver Kristeligt Dagblad også ramt af stigende priser på distribution og papir. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Efter flere år med fremgang og en bundsolid økonomi bliver Kristeligt Dagblad nu også ramt af tidernes økonomiske ugunst.
Derfor skal Kristeligt Dagblad ud at finde for fem millioner kroner i besparelser, forklarer administrerende direktør Hans-Christian Kock.
”Det kommer helt sikkert til at betyde fyringer. Det kan vi ikke undgå,” siger Hans-Christian Kock, der ikke kan sætte antal på.
Han forklarer, at Kristeligt Dagblad ikke er sat i verden for at give overskud. Det er nok, at forretningen bare løber rundt.
”Men virkeligheden er, at priserne på distribution og papir stiger, og vi har en kæmpe inflation. Alt, vi rører ved, stiger voldsomt,” siger han.
Abonnenterne falder fra
Kristeligt Dagblad har ellers været et af de dagblade, som har haft stigende oplagstal, men nu falder abonnenterne stille og roligt fra, fortæller Hans-Christian Kock.
Hvordan forklarer du, at Kristeligt Dagblad, som har haft fremgang i så mange år, nu også skal fyre?
”Man kan ikke komme uden om, at det er en vanskelig tid for alle medier lige nu. Vores udgifter stiger, og folk har ikke fået flere penge mellem hænderne. De siger, at de er kede af at undvære os, men de skal finde pengene et sted,” fortæller Hans-Christian Kock.
Fyringer på mange dagblade
Nedskæringerne på Kristeligt Dagblad kommer efter et halvår med fyringsrunder på blandt andre Sjællandske Medier, Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet. For øjeblikket er JFM (Jysk Fynske Medier) i gang med at finde besparelser for mere end 100 millioner kroner.
Tillidsrepræsentanterne hos Kristeligt Dagblad er blevet inddraget i processen om besparelserne.
”Vi forsøger at finde så mange besparelser som muligt, uden at der skal fyres medarbejdere,” fortæller DJ-tillidsrepræsentant Britta Søndergaard.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.