Podcast

Klimakampagne har fået lukket flere SoMe-kanaler

Den Grønne Ungdomsbevægelse mistænker Landbrug & Fødevarer for at stå bag lukningen af deres kampagnes SoMe-kanaler. Den mistanke svarer den store landbrugsorganisation ikke på

”Fødebrug og Landvarer” hedder en kampagne, som Den Grønne Ungdomsbevægelse søsatte for godt tre uger siden, og som på flere måder efterligner den store landbrugsorganisation Landbrug & Fødevarer.

Dels klinger navnene ganske ens, men derudover kører klimakampagnen med et logo, som til forveksling kunne ligne Landbrug & Fødevarers logo.

Fødebrug og Landvarer har dog ikke samme agenda som Landbrug og Fødevarer.

Kampagnen er blandt andet i gang med at crowdfunde til annoncer, hvor de ”på vegne af hele landbrugslobbyen” vil undskylde for gennem årtier at have ”bremset den politiske handling”, ligesom et af budskaberne i kampagnen lyder: ”Giv plads til en bedre landbrugslobby”.

Efter kampagnen gik i luften, er Fødebrug og Landvarers X-konto imidlertid blevet slettet, med ”krænkelse af varemærke” som begrundelse. Den Grønne Ungdomsbevægelse mistænker, at det er Landbrug og Fødevarer, som står bag blokeringen.

I denne uge fik Fødebrug og Landvarer også suspenderet sin Instagram-konto med en begrundelse om, at kontoen ikke overholder Instagrams ”fællesskabsregler om kontointegritet og ægte identitet”.

”I kontakt med sociale medier”

Christian Fromberg fra Den Grønne Ungdomsbevægelse afviser, at bevægelsens klimakampagne er misvisende, og at den bliver misforstået, så folk tror, Landbrug & Fødevarer er den reelle afsender. Der er tale om en satirisk kampagne, understreger han.

”Jeg vil ikke kalde det vildledning, fordi det netop bare er brug af satire. Det er bare en måde at få folk til at stoppe op og lige snuble over et budskab. Det er også pointen, når man bruger humor og satire, at der lige er et øjeblik, hvor man måske bliver fanget af komikken i det,” siger han.

Birgit Liin, professor ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, har tidligere vurderet over for Kforum, at kampagnen ikke bryder med Landbrug & Fødevarers varemærke og rettigheder.

Landbrug & Fødevarer skriver i en nyhed om kampagnen, at de følger kampagnen nøje, ”er i kontakt med sociale medier om problematikken”, og at de ”konstant” overvejer deres ”næste skridt”.

Men Landbrug og Fødevarer svarer ikke på, om det er dem, der har fået klimakampagnens SoMe-kanaler lukket. I en mail til Journalisten skriver de blandt andet følgende svar, som de også har sendt til andre medier:

”Set fra et kommunikationsperspektiv er det et klassisk greb at hacke et logo, og vi har tidligere set andre gøre det samme. Det tager vi med ro. Men vi er naturligvis opmærksomme på kampagnen og på, om der skulle opstå situationer, hvor offentligheden bliver vildledt til at tro, at Landbrug & Fødevarer er afsender.”

Journalisten har spurgt tilbage, om det er L&F, der har fået de to SoMe-konti lukket, men landbrugsorganisationen er ikke vendt tilbage.

Podcast: L&F er sat skakmat

Eksperterne i Journalistens podcast ’Budskab’ vurderer begge, at Fødebrug og Landvarer er en god kampagne.

”De krammer dem (landbruget, red.) ihjel med humor. Det, synes jeg, er ret godt lavet af en mindre organisation,” siger Caspar Strand, kommunikationschef i Patienterstatningen.

”De har i hvert fald sat Landbrug og Fødevarer rimeligt skakmat,” siger Rikke Lyngdal, selvstændig rådgiver.

Ingen af dem ville råde Landbrug og Fødevarer til at få lukket Fødebrug og Landvarers SoMe-konti, siger de.

Caspar Strand mener, det er en afvejning af, om det bliver ”historien om historien”, altså om det bliver en historie i sig selv, at Landbrug & Fødevarer slår ned på kampagnen.

”Jeg ville nok tøve med at lukke sådan noget og gå i krig med det,” siger han.

0 Kommentarer