
Det er fotograf Petra Kleis, der har skudt Matas’ nye brandbilleder unden retouchering, som skal bruges på tværs af virksomhedens visuelle kommunikation de kommende år. Foto: Fotograf: Petra Kleis
Den danske fotograf Petra Kleis har i efterhånden mange år været en af de mest benyttede fotografer herhjemme, hvor hun har arbejdet med alt fra modemagasiner som Vogue Scandinavia til kommercielle virksomheder som Femilet.
Men for nyligt fik hun en opgave, som hun ikke havde fået før.
For første gang har hun nemlig skudt en kampagne, hvor kunden ville have retouch-fri billeder.
Det betyder, at billederne til Matas, som er kunden, indeholder modellernes knopper, hudfolder, ar, rande og andet, som normalt ville ryge i retoucheringen.
”Jeg synes, det er et stort skridt, når en kommerciel kunde vælger ikke at ville ændre på de billeder, de får produceret. De skal være, som de er.”
”De løfter et ansvar, som de fleste kæmpestore virksomheder burde løfte. Det er da helt fantastisk, og det er mega sejt,” siger Petra Kleis.
Kommer til at se mere til det
Ifølge Petra Kleis findes de fleste modeller, der bruges i mode- og reklamebranchen, ikke i virkeligheden. De er ”avatarer, der er halvt menneske, halvt Photoshop”.
Men det kommer til at ændre sig, mener hun. Og det vil være et stort skridt i den rigtige retning, når det kommer til at skabe en accept af, hvordan vi som mennesker rigtigt ser ud.
”Retouch-fri billeder er det nye, tror jeg. Jeg tror også, at mærkning, som er kommet i nogle lande, der viser, hvis et billede er retoucheret, vil skubbe på udviklingen. Virksomheder vil gerne undgå det mærkat.”
”Hvis flere begynder at gå i den retning, så tror jeg helt sikkert, det vil ændre på noget i forhold til, hvordan vi ser os selv, og kan give en større accept af, hvordan vi ser ud,” siger Petra Kleis.

Den tidligere socialdemokratiske regering sendte sidste år et forslag i høring, der ville indføre et krav om, at retoucherede reklamebilleder skulle mærkes. Forslaget bortfaldt dog, da den tidligere socialdemokratiske regering trådte tilbage.
I Norge trådte et lignende krav i kraft i 2022.
Vil vise menneskers naturlighed
De billeder, som Petra Kleis har taget for Matas, er såkaldte brand-billeder, som de kommende år skal være det visuelle på tværs af al virksomhedens kommunikation.
En af grundene til, at Matas vil have retouch-fri billeder, er, at man vil vise mennesker, som de er.
”Vi vil gerne vise mennesker i al deres skønhed og naturlighed. Det skal være ærligt, autentisk, smukt og mangfoldigt. Derfor ønsker vi ikke at retouchere og ønsker ikke at støtte nogle forvrængede skønhedsidealer. Det er et enormt vigtigt budskab for os,” siger Janne Andersen, der er head of marketing hos Matas.
Hun kalder det et første skridt, da der stadig er lang vej endnu. Blandt andet er der mange af Matas’ leverandører, som ikke er hoppet med på den retouch-fri bølge.
”Vi håber at kunne være med til at vise vejen og være med til at påvirke noget. Både over for branchen, men i allerhøjeste grad også over for vores kunder,” siger Janne Andersen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.