Journalistformand er enig med Putin: Det er ikke en invasion

Journalistforbundene i de nordiske lande protesterer mod, at den russiske vicepræsident for Det Internationale Journalistforbund bakker op om, at Ruslands angreb på Ukraine ikke er ”en invasion”

Det vækker stærk kritik, at formanden for det russiske journalistforbund, Timur Shafir, mener, at det er i orden, at pressen udelukkende bruger de officielle kilder, som de russiske myndigheder har godkendt. Desuden accepterer han også, at medier fjerner artikler, hvor Ruslands invasion af Ukraine bliver beskrevet som ’invasion’, ’angreb’ eller ’krig’.

Timur Shafir mener, at myndighederne ”har grund til at understrege, at den eneste kilde til pålidelig information er Forsvarsministeriet”, har han sagt i et interview om situationen i Ukraine.

Timur Shafir er ikke kun formand for de russiske journalister, men også vicepræsident i Det Internationale Journalistforbund (IFJ), og hans nordiske kolleger ser ikke mildt på den holdning:

”Ved at acceptere statscensur og restriktioner på arbejdet for frie medier risikerer Mr. Shafir at miskreditere IFJ,” skriver Nordisk Journalistforbund i en protestskrivelse til IFJ’s bestyrelse.

Kan ikke bakke op om medlemskab

Det nordiske forbund understreger, at en af IFJ’s hovedopgaver er at forlange pressefriheder og at sikre journalisters sikkerhed, når de dækker krig og konflikter.

”Mr. Shafirs handlinger under det interview er i grusom kontrast til de principper,” skriver formændene for de nordiske journalistforbund i brevet.

”Den her udtalelse er skrevet for at udtrykke vores utilfredshed og understrege det faktum, at vi ikke kan acceptere, at et medlem af IFJ’s øverste bestyrelse bakker op om statscensur.”

Ruslands myndigheder har ad flere omgange skruet op for kontrollen med medierne under Ruslands invasion af Ukraine.

I første omgang beordrede Ruslands myndighed for presse og telekommunikation, Roskomnadzor, at det kun er russiske myndigheder, der må bruges som kilder, og at det kan koste en bøde på 400.000 kroner, hvis man forbryder sig på det.

Russiske medier blev så præsenteret for det nye forbud i weekenden, hvor de blev forbudt at bruge ordenen ’invasion’ og ’krig’ til at beskrive Ruslands invasion af Ukraine.

Roskomnadzor anklager flere uafhængige nyhedsmedier for at have rapporteret fejlagtigt om situationen.

Forbud er ”fuldstændigt horribelt”

Ifølge Roskomnadzor har blandt andet tv-kanalen Dozhd og Novaya Gazeta, en af de største uafhængige aviser, spredt ”utroværdig information”. Chefredaktøren for avisen modtog sidste år Nobels fredspris.

Hvis de ikke retter ind, kan de få bøder eller blive hindret i at udkomme. I alt har 10 lokale medier fået en advarsel.

Også det møder kritik fra Det Europæiske Journalistforbund.

”Det er fuldstændigt horribelt, at russiske journalister ikke kan arbejde frit. Det viser tydeligt, at sandheden er det første offer i en krig. Det strider totalt mod alle forpligtelser, man har underskrevet i Europarådet. Det er imod alle internationale aftaler om at støtte fri og uafhængig journalistik,” siger Mogens Blicher Bjerregård, præsident for EFJ, i en udtalelse.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right