Ramskov kalder navneskift ”grotesk” og ”ynkeligt”: Der kommer aldrig noget godt ud af at kopiere

”Fordi man har en trommeslager, en bassist og to guitarister, så kan man ikke kalde sig The Beatles. Eller det kan man godt, men det er til grin,” siger Jørgen Ramskov om Radio Louds fremtidige navneskift

”Hvad er et navn?” spurgte Julie ud i intetheden, da William Shakespeare i slutningen af det 16. århundrede satte ulykkelig kærlighed på skrift i tragedien om Romeo og Julie.

”Det, som vi kalder rose, vil dufte lige sødt, hvad end det kaldes,” lød det fra den unge, ulykkeligt forelskede Julie.

Men så simpelt var et navn ikke dengang, og heller ikke i virkeligheden her godt 420 år senere, hvor Berlingske Media har tænkt sig at omdøbe Radio Loud til 24Syv fra årsskiftet.

Meldingen om navneskiftet har fået adskillige tilhængere af det nu lukkede Radio24syv til tasterne, hvor de kalder det alt fra ”gravrøveri” til ”24Tyv”.

En af de chokerede i koret af kritikere er Jørgen Ramskov, der i dag er direktør for Producentforeningen, men engang var direktør for Radio24syv. Der er et navn, og så er der et brand, mener han:

”Jeg er stadigvæk skuffet og overrasket, for jeg forstår det grundlæggende ikke. Loud vandt jo på at lave Loud, og jeg synes, at det var et udueligt Radio- og tv-nævn, der godkendte et grotesk luftkastel. Loud har så også vist sig at være et luftkastel, som ingen gider at lytte til, og nu vil man så lave det om til det brand og det indhold, der tabte. Det er grotesk,” siger han til Journalisten.

”Nærmest ynkeligt”

Ifølge Jørgen Ramskov er der ”aldrig kommet noget spændende ud af at kopiere”, og han ville ønske, at Loud selv forsøgte at bygge noget op:

”Det er sådan set fornuftigt at få skaffet nogle lyttere og konstatere, at Loud ikke fungerer, og at man er nødt til at lave det om. Men så skal man blive i det, man er i. Det er jo nærmest ynkeligt at tage navnet fra Radio24syv,” fortsætter han.

Formelt er der sådan set ikke så meget at komme efter, medgiver Jørgen Ramskov. Berlingske Media ejer rettighederne til navnet, og de er i deres gode ret til at føre det videre.

Men folk som Jørgen Ramskov, tidligere chefer på Radio24syv, tidligere medarbejdere på Radio24syv og tidligere Radio24syv-lyttere er i den grad gået til tasterne på sociale medier for at begræde, kritsere og beklage navneskiftet.

Har du og de andre tidligere 24syv-folk stadig en ejerskabsfornemmelse over det navn?
”Det er da fuldstændigt rigtigt, og det er jeg stolt af. Og jeg er kolossalt stolt af, at dem, der var med til at bygge et enormt stort brand op, ikke vil lægge skjul på deres skuffelse. Det handler igen om, hvordan man kan lave et udbud, der giver Loud en bestemt chance for at lave en bestemt form for radio, og når det så ikke virker, så laver man det, der tabte udbuddet. Hvordan kan det være, at man vil det? Jeg vil til enhver tid have lov til at anfægte det og appellere til, at når man får 65 millioner om året, så skal man lave noget originalt og ikke en kopi.”

Men Berlingske Media er vel i deres gode ret til at gøre med navnet, som de vil. Hvornår giver I slip på den ejerskabsfornemmelse?
”Der er et navn, og så er der et brand, og jeg vil, indtil jeg stiller træskoene, være enormt stolt af det brand, som Radio24syv var, og jeg er ærgerlig over, at nogen går ind og overtager det brand og vil lave det til noget andet. Jeg vil også sige, at der var en meget stor gruppe lyttere, der var meget engagerede. Det tror jeg afspejler, at det lykkedes at skabe noget, der var unikt og var en succes,” siger Jørgen Ramskov.

Især bemærker Jørgen Ramskov, at man ifølge ham for første gang viste, at det kunne lade sig gøre at lave et alternativ til DR. Og det brand er ifølge Jørgen Ramskov urørligt:

”Jeg har godt set, at nogle gør sig muntre på nettet, hvor de skriver, at ingen for eksempel har taget patent på, at der skal være fire medlemmer i et rockband. Men der var altså et brand, der hed The Beatles, og fordi man har en trommeslager, en bassist og to guitarister, så kan man ikke kalde sig The Beatles. Eller det kan man godt, men det er til grin,” siger han.

Journalisten har forsøgt at få en kommentar fra Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab Johansen, men han skriver i en mail, at han ”ingen kommentarer” har. Han henviser i stedet til sine udtalelser i Weekendavisen og pressemeddelelsen fra Kulturradio Danmark.