Sparerunde

JFM lukker en række lokalmedier – 57 medarbejdere opsagt

I alt 19 redaktionelle medarbejdere stopper på JFM i forbindelse med fyringsrunden

I alt 57 medarbejdere stopper på JFM som følge af den seneste sparerunde i det pressede mediehus.

Det oplyser DJ-tillidsrepræsentant Per Schultz-Knudsen til Journalisten.

Heraf er omtrent 19 af dem redaktionelle DJ-stillinger.

Størstedelen af de redaktionelle nedskæringer har JFM-ledelsen fundet på de såkaldte LIV-medier i Østjylland.

Herunder lukker Østjyllands-LIVs redaktioner i Norddjurs, Syddjurs og Favrskov, ligesom de flest LIV-medier i forstæderne til Aarhus også lukkes.

Derudover bliver Erhvervs-LIV fusioneret med Erhverv+.

En svær dag

Blandt de redaktionelle stillinger er 13 blevet opsagt, mens fire har fået en frivillig fratrædelse. Derudover er to opsigelser sket på JFM’s radio.

Per Schultz-Knudsen kalder det endnu en svær dag i JFM, der har været ramt af adskillige fyringsrunder de seneste år.

”Det er svære tider, og der bliver virkelig strammet an. Nu blev de der LIV-medier oprettet for at dække nogle kommuner, hvor der ikke var nogen nyhedsdækning – og nu står de så igen uden nyhedsdækning. Dermed får vi igen nogle nyhedsørkener i Jylland,” siger han.

Selv om fyringsrunden for nu er overstået, hænger der stadig en trussel om omtrent 17 millioner kroner i besparelser over hovedet på de redaktionelt ansatte på JFM.

Den sparerunde rammer, hvis Folketinget ikke vedtager de bebudede øremærkninger til lokal- og regionaljournalistikken i et nye medieforlig, mener Per Schultz-Knudsen:

”Det er svært, og nogle af fyringsrunderne kunne måske have været undgået, hvis der havde været et nyt medieforlig,” siger han.

Svært at tjene penge

I en pressemeddelelse sendt til MediaWatch oplyser JFM, at man i alt lukker seks af de ni lokale LIV-medier i Østjylland.

Ifølge MediaWatch udtaler Århus Stiftstidendes chefredaktør, Jan Schouby, i den forbindelse, at de lukkede medier er mange år fra at blive rentable forretninger for mediehuset:

”Vi vil lykkes med lokale nyhedsbrevsmedier, men vi må ærligt erkende, at vi ikke har knækket koden endnu. Det har været vanskeligere for os end forventet at omsætte interessen for lokaljournalistikken i en tilfredsstillende abonnementsøkonomi.”

0 Kommentarer