KOMMUNIKATION

I 15 år har hun bestridt et af branchens mest spektakulære jobs. Nu inviterer Lene Balleby ind bag kulisserne i kongehuset

Intet er overladt til tilfældighederne i Det Gule Palæ, hvor Lene Balleby i 15 år har stået i spidsen for kongehusets kommunikation. Det er hendes job at forny fortællingen om kongehuset, men samtidig beskytte og bevare sommerfuglestøvet og værdigheden i en verden, hvor alle – ikke mindst pressen – skriger på mere åbenhed.

På væggen med det ornamenterede tapet bag den bladguldsbelagte dør til Lene Ballebys kontor hænger et lille undseeligt spejl.

”Jeg skal bare lige se, om jeg har lakrids mellem tænderne,” undskylder Lene Balleby sig, da hun på vej ud ad døren kaster et hastigt blik i spejlet og retter på den lette strik over skuldrene på sin chiffonskjorte.

Hun er kommunikationschef i kongehuset, og denne onsdag klokken lidt i 12 er hun på vej fra sit kontor i Det Gule Palæ i Amaliegade for at mødes med Hendes Majestæt Dronning Margrethe på Amalienborg.

Dronningen har kontortid dagligt mellem 10 og 13, og i dag skal Lene Balleby sammen med Hendes Majestæt gennemgå citaterne fra et stort interview, som New York Times har lavet med den danske dronning og sendt til faktatjek hos kommunikationsafdelingen.

”Når jeg er hos dronningen, har jeg rådgiver-kasketten på,” forklarer Lene Balleby.

”Jeg forelægger alle interview­forespørgsler for hende, bortset fra de allermest latterlige. Og dronningen forventer, at jeg har tænkt over, hvad jeg vil anbefale, og hvad der er bedst for kongehusets omdømme.”

Med et interview fra New York Times og et katalog fra en ny udstilling under armen krydser Lene Balleby gården mellem Det Gule Palæ og Amalienborg for at mødes med dronningen. Foto: Kasper Løftgaard

Gatekeeper

Sød og smilende, men med skarp kant.

Den beskrivelse går igen, når man taler med folk om 66-årige Lene Balleby. I 15 år har hun stået i spidsen for kongehusets kommunikation og dermed bestridt et af landets vel nok mest spektakulære kommunikationsjobs.

Et job, hvor man sjældent skal kæmpe for at trænge igennem lydmuren, men hvor synligheden er enorm – også når der er koks i kommunikationen.

I det daglige er det Lene Balleby og hendes ansatte, der fungerer som gatekeepere, når de cirka 3.600 årlige pressehenvendelser og interviewforespørgsler til kongehuset og de kongelige skal besvares. Det er hende, der beslutter, hvordan sol og vind skal fordeles, når alle vil have en bid af de kongelige, og det er hendes afdeling, der servicerer de mere end én million danskere, som følger kongehuset på sociale medier.

Selv har hun ikke et stort ønske om at være i fokus. Faktisk har det taget over tre år at få portrætaftalen her i hus. Undervejs har der været lange tænkepauser, dårlig timing, aftaler, der kom i kalenderen, men siden blev aflyst, og nye forespørgsler, der ikke blev besvaret – foruden en verdensomspændende pandemi.

”Det handler nok om, at jeg ikke bryder mig om, at der er fokus på mig. Mit job er at få de kongelige til at shine. Dybest set er jeg selv meget privat,” forklarer Lene Balleby og tilføjer:

”Men når det er sagt, så er tre år i min optik heller ikke lang tid. I kongehus-regi er tre år meget, meget lidt.”

At Lene Balleby er ansat til at varetage kommunikationen og pressehåndteringen i en ældgammel institution med mange traditioner og en tusindårig historie, er noget, hun er meget bevidst om og ofte påpeger.

”At være gammeldags betragter jeg ikke som negativt i en tusindårig historie. Det ligger i den her institution, at vi tænker os grundigt om. Vi skal ikke nødvendigvis hele tiden føde ind til den næste artikel eller en ny overskrift, som giver nye klik. Vi har en anden langmodighed og eftertænksomhed,” forklarer Lene Balleby.

Et større portrætinterview som det her har hun også kun yderst sjældent deltaget i. Men da resten af kommunikationsafdelingen og også hofmarskalen syntes, det var en god idé, lod hun sig til sidst overtale til at medvirke.

”Og da jeg fortalte dronningen om henvendelsen, lød svaret: ”Det skal De gøre. Og så kan fotografen jo komme med herover på mit kontor,” fortæller Lene Balleby, da vi endelig sidder med en tændt diktafon mellem os i de polstrede rokokostole ved det runde mahognibord på hendes kontor.

Kort om: Lene Balleby

Født og opvokset i Ringkøbing

Uddannet folkeskolelærer fra Aarhus Seminarium i 1982

Tog i 1987 en journalistisk tillægsuddannelse i journalistik og i 2001 en MBA fra CBS

Folkeskolelærer i Vallensbæk Kommune 1982-1987

Souschef i Hafnias kommunikationsafdeling 1987-1990

Kommunikations­direktør i Egmont 1990-2003

Ministerråd for information, presse og kultur ved Den Danske Ambassade i Washington 2003-2007

Kommunikationschef i kongehuset fra 2008

Sidder i bestyrelsen for organisationen Barndrømmen

Tildelt Kommandør­korset af Dannebrogordenen den 1. januar 2022

Er gift og har to voksne døtre

Det er dronningen, som har udvalgt tapeter og interiør i kommunikationsafdelingens gemakker, hvor krystallysekroner, rokokostole og tunge guldrammer præger lokalerne. Foto: Kasper Løftgaard

Forsigtig fornyer

Det var i lang gallakjole og guldsmykker, at Lene Balleby 1. januar 2008 havde sin første arbejdsdag som kommunikationschef i kongehuset. Netop 1. januar afholder kongehuset sit traditionsrige nytårstaffel i Riddersalen på Amalienborg, og derfor var der ingen vej uden om at finde festtøjet frem.

”Jeg vil ikke sige, det var intimiderende, men det var da en lille smule skræmmende at skulle ankomme første arbejdsdag i lang kjole til et nytårstaffel og møde nogle mennesker, jeg ikke kendte,” husker Lene Balleby.

På det tidspunkt bestod kongehusets kommunikationsenhed – der i dag tæller syv ansatte – ud over hende selv kun af en enkelt deltidsmedarbejder. Om opgaven, hun dengang blev ansat til, siger Lene Balleby i dag:

”Jeg blev ansat til at videreudvikle kommunikationsarbejdet i kongehuset. Familien var vokset, og efterspørgslen efter de kongelige var blevet større. 24/7-nyheder var allerede på det tidspunkt en realitet, og det skulle kongehuset også agere i og forholde sig til,” fortæller hun.

Det gik dog hurtigt op for den nye kommunikationschef, at det dengang primært var ugebladene, der fulgte kongehuset tæt. De landsdækkende medier interesserede sig typisk kun for institutionen, når der var store mærkedage eller skandaler, og de tv-programmer, der var lavet om kongehuset, var på det tidspunkt næsten 10 år gamle.

Men det satte Lene Balleby sig for at lave om på. Hendes ambition var at gøre danskerne klogere på kongehuset ved i højere grad at invitere dem ind bag kulisserne. Eller, som hun udtrykker det, at give en flig af apanagen videre til danskerne.

”Én af de idéer, jeg meget hurtigt fik, var, at det kunne være værdifuldt at lave et program om, hvad der foregår bag de store arrangementer og alt det ceremonielle i kongehuset. Det fik jeg opbakning til i huset, og på den måde blev dokumentarserien ’Kongehuset indefra’ en realitet. Og det blev startskuddet til, at vi åbnede op og øgede tilgængeligheden,” fortæller Lene Balleby.

Det var dokumentarist Anders Agger, som dengang lavede de seks afsnit af DR-serien fra 2010. Også han husker det som et nybrud. Ikke mindst fordi kongehuset ifølge ham her for første gang lod et tv-hold følge hverdagen i kongehuset gennem et helt år uden samtidig selv at have redigeringsretten over produktet.

”Jeg kan huske, jeg sad ude på gangen og ventede, mens min chef forhandlede det ufravigelige krav fra vores side. Det tog lang tid, men det var Lene, der forstod det og banede vejen,” husker Anders Agger.

”Lene var klar over, at hvis hun ville have ført kongehuset i en mere moderne retning, så måtte der ske noget nyt. Derfor tog hun den kamp, og det fik jeg faktisk meget respekt for hende af,” fortæller han.

Siden har de to bevaret kontakten, og for nogle år siden lykkedes det endda Anders Agger at lokke Lene Balleby med til Rock i Ringkøbing, da hun en sommer besøgte sin fødeby, hvor Anders Agger har boet i mange år.

”Så sad hun der blandt det folk, hun er rundet af, og var alt andet end kommunikationschef i kongehuset. Hun gav den fuld smadder og var virkelig, virkelig sjov. Det instinkt for, hvor hun er – også når det ikke er på de bonede gulve – tror jeg, at de kongelige læner sig op ad,” fortæller han.

Også Torsten Jansen, partner i kommunikationsbureauet Lead Agency og samarbejdspartner med Lene Balleby ved flere kongelige besøg i Washington, hvor han en årrække var diplomat på den danske ambassade, beskriver hende som en fornyer med en veludviklet situationsfornemmelse.

Hun ved præcist, hvad hun vil. Og den venlige facon kan hurtigt afløses af en meget bestemt og viljestærk person.
Torsten Jansen, partner, Lead Agency

”Jeg tror, at en af årsagerne til, at hun har holdt så længe i jobbet og opnået så mange resultater, er hendes viljestyrke og vestjyske tålmodighed. Hun har haft en meget stor tålmodighed i forhold til at skabe fornyelser i kongehuset i et tempo, hvor alle kunne være med,” siger Torsten Jansen og tilføjer:

”Hun er jo enormt venlig og sød, men man skal ikke tage fejl; hun ved præcist, hvad hun vil. Og den venlige facon kan hurtigt afløses af en meget bestemt og viljestærk person.”

Dansen med pressen

”Hvad ringer medierne om for tiden?”

Det er formiddag i Det Gule Palæ, og Lene Balleby har netop samlet kommunikationsafdelingen til det ugentlige ”pressemøde” omkring det runde bord på hendes kontor.

”Det er klart mest prins Christians fødselsdag,” fortæller en af de ansatte, der sidder med pressetelefonen.

Som noget nyt har kongehuset i anledning af den kommende tronarvings 18-års fødselsdag i oktober inviteret 18-årige fra hver af landets 98 kommuner til gallataffel på Christiansborg Slot, og kommunikationsafdelingen er nede i alle detaljer omkring arrangementet.

De sikrer sig, at blomsterne på bordene ikke er så høje, at de blokerer for gode interaktionsbilleder mellem gæsterne på tværs af bordene. De sikrer sig, at DR’s kran med kamera er placeret, så den ikke gør gardehusarernes heste urolige, og de holder styr på, hvor pressen skal stå, og hvordan lysforholdene er for fotograferne.

”Jeg skal også lige sikre mig, at gæsterne ikke bliver filmet, når de går op ad den meget lange, stejle trappe i deres fine kjoler?” siger Lene Balleby og nærstuderer plantegningen over kamera­placeringerne på slottet.

”Og så skal talerstolen ikke stå op ad en væg – det bliver helt dødt at se på på billederne,” påpeger hun.

Kommunikationsafdelingen holder møde om fejringen af prins Christians 18-års fødselsdag og er nede i enhver detalje. Fra de mindste praktiske detaljer om kameraplaceringer og farven på grafikker til de store strategiske beslutninger om, hvordan buen skal spændes på fortællingen om kongehuset. Foto: Kasper Løftgaard

En af de kommunikationsansatte fortæller, at han dagen inden var med prins Christian i DR Byen, hvor prinsen skulle indtale speak til et program i anledning af fødselsdagen. Og en anden fortæller, at Ritzau planlægger et fødselsdagsportræt og har spurgt til prinsens fritids­interesser.

”Vi kan altid tale til baggrund, men jeg kommer ikke til at gå ind i privatsfæren. Det gør vi aldrig. Det er privat, hvad prins Christian laver i sin fritid,” siger Lene Balleby kort og bestemt.

”Men jeg skal nok ringe til Ritzau og sige, hvor meget jeg kan sige og ikke sige,” tilføjer hun.

Mødet slutter med, at Lene Balleby tilfreds konkluderer, at det var endnu et pressemøde uden kriser.

”Der har været ro på længe, og det skal vi bare nyde, så længe det varer,” siger hun.

Foto: Kasper Løftgaard

Kriser i kø

Helt anderledes var situationen på samme tid for bare et år siden.

Den 28. september 2022 udsendte det danske kongehus en pressemeddelelse underskrevet af Lene Balleby, som på få dage skulle udvikle sig til en af de største kommunikationskriser i kongehuset i nyere tid.

”Ændringer i titler og tiltaleformer i den kongelige familie,” lød overskriften på pressemeddelelsen, der kort og nøgternt meddelte, at dronningen havde besluttet at fratage prins Joachims børn deres titler som prinser og prinsesser.

Udmeldingen satte gang i en familiefejde for åbent tæppe. I de efterfølgende dage gik først grevinde Alexandra og siden prins Joachim uden om kongehusets kommunikationsafdeling og fortalte i følelsesladede interviews, hvor rystede de var over dronningens beslutning. Kongehusets kommunikationsindsats blev af eksperter kaldt amatøragtig, og pludselig var den normalt så andægtige mediedækning af kongehuset afløst af kritiske spørgsmål, hvor end de kongelige kom.

Allerede måneden efter viste en YouGov-måling lavet for B.T., at 34 procent af danskerne mente, at krisen var håndteret dårligt. Og ved årets udgang viste en ny måling, at det krisefyldte år havde kostet gevaldigt på majestætens popularitet.

”Det var ved gud heller ikke lige kønt alt sammen,” siger Se og Hør-chefredaktør Niels Pinborg i dag.

Han hæfter sig særligt ved, at pressen pludselig begyndte at troppe op ved begivenheder med kongelig deltagelse og hijacke den dagsorden, de kongelige egentlig var sendt i byen for.

”Pludselig opstod der jo en virkelighed, hvor ikke kun Ekstra Bladet, B.T. og Se og Hør, men gud hjælpe mig også tv-stationerne stod og råbte deres spørgsmål til dronningen på vej ind på Nationalmuseet. Der blev virkelig gået til stålet,” siger han.

Foto: Kasper Løftgaard

Helt urimeligt

Også Lene Balleby oplevede 2022 som et særligt år i pressens dækning af kongehuset. Titel-krisen var nemlig ikke den eneste krise, der ramte det år.

Da TV 2 få måneder tidligere havde afsløret massive problemer med vold og mobning på prins Christians skole, Herlufsholm, viste pressen pludselig også tænder og mødte blandt andet kronprinsesse Mary med kritiske spørgsmål om, hvorvidt Herlufsholm levede op til Mary Fondens kodeks, da hun besøgte en efterskole på Sydsjælland.

En situation, som ifølge Lene Balleby var ”helt urimelig og fuldstændigt unuanceret”.

De kongelige er ikke politikere, og de skal ikke stå til rådighed, hver gang pressen synes, de skal stå til rådighed.
Lene Balleby

”De kongelige er ikke politikere, og de skal ikke stå til rådighed, hver gang pressen synes, de skal stå til rådighed. Men vi har en mediekultur i dag, som er mere krævende end tidligere, og som stiller store krav til, hvad de kongelige skal levere. Det blev særlig udtalt i forbindelse med kriserne,” siger hun og tilføjer:

”Det var i hvert fald nyt for den kongelige familie at være i en situation, hvor interne forhold blev belyst så kraftigt, og hvor de for rullende kameraer skulle forholde sig til nogle meget personlige forhold.”

Trods kritikken er der set i bakspejlet ikke noget i håndteringen af de to sager, som Lene Balleby i dag fortryder.

”Når kommunikationen er svær på de indre linjer, så er den jo også svær for os kommunikationsfolk. Men hvis du spørger, om der er noget, jeg fortryder med den viden, jeg har om de to begivenheder, så er svaret klart nej,” siger hun.

Heller ikke Se og Hørs Niels Pinborg finder anledning til at skyde med skarpt efter Lene Ballebys indsats.

”Det er nemt at skyde efter Lene Balleby, når kongehusets kommunikation ser lidt kejtet ud. Men jeg tror heller ikke nødvendigvis, hun har det nemmeste job eller de letteste opdragsgivere. Lige så nemt det ser ud udefra, lige så svært tror jeg, det kan være at løse,” siger han.

Selv om han og Lene Balleby ofte har modstridende interesser og ikke altid er enige, har de – som han udtrykker det – med årene fundet en god måde at danse på. Og han bliver af og til inviteret forbi hendes kontor i Det Gule Palæ til en snak om, hvordan de hver især ser på tingene.

”Så sidder vi der og drikker kaffe af nogle uhyggeligt små kopper – man kan nemt nå seks-syv stykker på sådan en samtale. De første par år kunne samtalerne godt være ophedede indimellem. Men de seneste år er det foregået mere fredeligt. Og kaffen er god, og humøret er højt,” fortæller Niels Pinborg.

Foto: Kasper Løftgaard

SoMe-sensationen

En milepæl i Lene Ballebys mission om at bringe kongehuset tættere på danskerne blev sat i maj 2016, hvor det danske kongehus gik på sociale medier.  En beslutning, som Lene Balleby længe havde arbejdet for.

”Overliggeren for alt arbejde herinde er, at vi skal være et kongehus i pagt med tiden. Det er den mission, jeg tilrettelægger kommunikationsarbejdet ud fra. Vi skal samle nationen indadtil og repræsentere udadtil, og for mig som kommunikationsansvarlig betyder det, at vi skal være der, hvor danskerne er,” forklarer hun.

Men beslutningen mødte modstand både internt og eksternt. Internt var der bekymring for konsekvensen, når danskerne fik fri adgang til kommentarfelterne under SoMe-opslagene, og eksternt frygtede pressen, at kongehuset nu ville stjæle stoffet fra dem og bare udgive det selv.

Ifølge Lene Balleby er begge bekymringer siden blevet gjort til skamme. I dag har kongehuset én million følgere på tværs af sine SoMe-platforme og laver i snit 2.000 opslag om året.

”Mange medier drømmer jo om at have bare i nærheden af det antal følgere, vi har. Samtidig er vi i dag i ugepressen, vi er i formiddagspressen, men vi er også i de landsdækkende medier og i høj grad på tv. Så i virkeligheden har det kun gjort interessen for kongehuset større og udvidet fortællingen om vores monarki,” siger hun.

Men åbenheden og den massive mediedækning af de kongeliges gøren og laden kommer også med en pris. For jo mere man giver, desto større bliver pressens og danskernes forventning – og dermed indkapsler entréen på sociale medier også den hårfine balanceakt, der konstant er på spil i Lene Ballebys job. Balancen mellem på den ene side at være åben, tilgængelig og moderne, og på den anden side at værne om de kongeliges værdighed og privatliv.

Jeg ønsker slet ikke nogen sukkersød dækning af kongehuset – og det ser jeg heller ikke, at fremtiden hverken kan eller skal bringe. Men måske er vi blevet for tilgængelige.
Lene Balleby

”Jeg går meget op i at bevare værdigheden og sommerfuglestøvet omkring den kongelige familie. Derfor værner jeg også meget om deres privatliv. Vi skal sikre, at de kongelige kan være i det, for det er benhårdt. Det er jo de færreste, der drømmer om at blive fulgt af alle, hver gang de går ud ad deres dør,” siger hun.

Af samme grund har sidste års mere bidske mediedækning også sat nogle tanker i gang hos Lene Balleby. For måske er missionen om at åbne op og invitere indenfor faktisk gået lidt for vidt?

”Jeg ønsker slet ikke nogen sukkersød dækning af kongehuset – og det ser jeg heller ikke, at fremtiden hverken kan eller skal bringe. Men måske er vi blevet for tilgængelige. Måske skal vi trække lidt tilbage igen. Det er vigtigt, at monarkiet og de kongelige ikke slides op i en evig opmærksomhedsstrøm,” siger hun.

I audiens hos dronningen

Turisterne er stimlet sammen foran vagtskiftet på slotspladsen uden for de meterhøje vinduer i Christian IX’s Palæ på Amalienborg, da Lene Balleby krydser over gården fra Det Gule Palæ mod dronningens kontor.

Med sig har hun det interview med New York Times, som først har været til grundigt faktatjek i kommunikationsafdelingen, og som Hendes Majestæt nu også skal læse igennem. Hun har desuden kataloget fra en særudstilling på Rungstedlund, som dronningen skal åbne den efterfølgende dag.

”De kongelige er generelt meget tilgængelige. Men jeg løber jo ikke dronningen på dørene. Jeg forsøger at samle det, så jeg typisk har en række ting, vi skal have vendt, når jeg kommer,” forklarer Lene Balleby.

Selv om hun igennem 15 år har været blandt dronningens nærmeste rådgivere, bliver der holdt på formerne, da hun entrerer Christian IX’s Palæ. Først fører en ansat fra dronningens adjudantstab Lene Balleby frem mod den lukkede dobbeltdør til majestætens kontor. Og først da han har banket på og formelt meddelt, at ”kommunikationschefen ønsker foretræde for Hendes Majestæt”, kan Lene Balleby træde ind på kontoret.

”Der er egentlig ikke så meget i dag, Deres Majestæt,” begynder Lene Balleby, efter først at have nejet for sin arbejdsgiver.

”Det vigtigste er, at New York Times ønsker at fact checke interviewet med Dem, som det hedder.”

”Ja, det skal man jo nok være glad for,” konstaterer dronningen med et smil.

Hun sidder bag det massive mahogniskrivebord med de grønlandske tupilakker kendt fra tv-transmissionen af nytårstalen. Men hvor bordet til nytår er ryddet, er det i dag læsset med bunker af papir og bøger. Lene Balleby står ved et lille bord i forlængelse af dronningens, men træder hen ved siden af majestæten, når hun skal udpege ændringsforslag i teksten.

”Her foreslår jeg, at vi skriver ’and other auction houses’ i stedet for ’specifikke virksomheder’,” lyder en af hendes anbefalinger, ligesom hun dobbelttjekker, at det er korrekt, når det fremgår af teksten, at dronningen begyndte at tage ugentlige malerlektioner i 1980’erne. Det bekræfter regenten.

”Ja, det plejer jo at være nogenlunde rigtigt, hvad dronningen siger. Det er det så også her,” siger Lene Balleby, inden dronningen efter et par minutters læsning erklærer sig ”helt på det rene med resten”.

Til slut sætter de to sig i et sofaarrangement i hjørnet af rummet, hvor Lene Balleby kort orienterer Hendes Majestæt om, hvad der rører sig i Det Gule Palæ i disse dage i oktober. Hun fortæller om et igangværende besøg fra det spanske hof, og hun fortæller, at prins Christian netop har været i DR og lave speak.

Særligt sidste emne får Hendes Majestæt Dronning Margrethe, den stolte farmor, til at lyse op.

”Han har bare gjort det så godt – han kan faktisk det der pjat. Så ham kan De godt være stolt af,” siger Lene Balleby.

Selv efter 15 år som en af Hendes Majestæt Dronning Margrethes nærmeste rådgivere bliver der stadig nejet og brugt formelle tiltaleformer, når Lene Balleby mødes med dronningen. Foto: Kasper Løftgaard

De nye generationer

Krone21 holder klar i gården bag Amalienborg, da Lene Balleby kort efter træder ud. Bag rattet sidder en af hendes kolleger fra kommunikationsafdelingen, og sammen skal de direkte videre til dagens næste programpunkt; et møde med delegationen fra det spanske hof på Christiansborg Slot.

Senere på dagen skal Lene Balleby holde mediemøde med kronprinsesse Mary. De skal blandt andet beslutte, hvilke billeder af prinsen der skal bruges i forbindelse med fejringen af hans 18-års fødselsdag. På Instagram har kongehuset netop rundet 700.000 følgere, og i bilen på vej gennem byen konstaterer Lene Balleby, at der især under fødselsdagsoptakten den seneste tid er kommet mange nye følgere til – også mange unge.

”Det er vi glade for, for vi tænker selvfølgelig meget på, hvordan vi forbliver relevante og langtidsholdbare og opbygger en relation til de yngre målgrupper. Så vi sikrer, at monarkiet også spiller en vigtig rolle for de næste generationer,” siger Lene Balleby, mens Krone21-elbilen lydløst triller over Amalienborg Slotsplads.

Foto: Kasper Løftgaard
Del
Kopier link

0 Kommentarer

data_usage
chevron_left
chevron_right